Siffran 7000 kommer från LRFs undersökning. Man skickade en enkät till sina medlemmar (osäker på om det var alla och har ingen aning om hur många som svarat men kan säkert ta reda på det om så önskas) där ca 10% uppgav att de var intresserade av att erbjuda boende ELLER praktikplatser till asylsökande. Eftersom medlemmarna driver ca 70 000 företag uppstod siffran.
Från början kommer detta från Löfvens uttalande i oktober att det bör finnas gott om enkla jobb i jord- och skogsbruket. Det går säkert att googla sig till om man så önskar. Minns jag rätt så sa han det i en debatt. Många reagerade starkt redan då men antagligen var det mest en intern debatt.
Utifrån detta gjorde så LRF undersökningen och får nu 3 miljoner av staten för att utreda frågan. Jag tror säkert att det finns en viss potential, men den är antagligen kraftigt övervärderad och kommer såklart att bli kostsam för staten (men kanske billigare än ren arbetslöshet).
Vi har en viss personalbrist i den gröna näringen redan idag, men det beror framförallt på att det är väldigt svårt att rekrytera duktig personal. Det är generellt sett ett tungt jobb med obekväma arbetstider och många väljer att lämna efter några år. De yngre väljer ofta att inte ens börja... Sen finns det såklart en del "enkla" jobb men det är precis som
@landsbygdsbo beskriver framförallt säsongsvis i trädgårdsnäringen. Där anställs redan en del folk från Mellanöstern eftersom de odlar en del grönsaker där och det kommer några rutinerade bland de asylsökande.
Vi har dock generellt sett en helt annan typ av jordbruk än det de är vana vid. Det måste vi vara medvetna om.
@Sleepy s inlägg tänker jag öht inte kommentera. Vi har inte varit överens innan och blir det garanterat inte i den här frågan!