Och att föredra "balter och polacker" framför de som kommer nu. Usch.att döma människors möjlighet att lära sig ett yrke på vilket land de kommer ifrån säger mer om den som dömer än de som döms.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och att föredra "balter och polacker" framför de som kommer nu. Usch.att döma människors möjlighet att lära sig ett yrke på vilket land de kommer ifrån säger mer om den som dömer än de som döms.
Keep up the good work.Fortsätter med mitt tvi, tvi, tvi!
De balter o polacker som kommer nu har gjort det i flera år och och byggt sin tillvaro kring det. många är fast anställda andra har kontrakt med egna firmor Menar du på allvar att jag som skogsägare ska sparka ut dem i arbetslöshet och ovisshet bara för att gå regeringen till mötes? Dubbelt usch i så fall.Och att föredra "balter och polacker" framför de som kommer nu. Usch.
Jag gjorde samma sak. Har ca 40 Ha som ska röjas i vår. Men kommer att anlita samma gubbar som förra året, finns ingen som helst anledning att bryta fungerande affärsrelationer.Vi blev erbjudna 20 flyktingar i våras för röjningsarbeten och skogsvård men tackade vänligt men bestämmt nej !
Det var enligt svts nyhetsprogram rapport.Om det nu enligt någon rapport finns 7000 lediga jobb av den typen som det är tänkt så lär du inte behöva skicka hem den personal som redan jobbar. Det är fortfarande arbetsgivaren som väljer vilken personal h*n behöver och vill betala för. och det är fortfarande så att döma människors möjlighet att lära sig ett yrke på vilket land de kommer ifrån säger mer om den som dömer än de som döms.
Ah.. Enligt Rapport alltsåDet var enligt svts nyhetsprogram rapport.
Var det så de menade då? Att flyktingarna skulle ta över jobb från de som redan är anställda/har säsongsanställning? Knappast...De balter o polacker som kommer nu har gjort det i flera år och och byggt sin tillvaro kring det. många är fast anställda andra har kontrakt med egna firmor Menar du på allvar att jag som skogsägare ska sparka ut dem i arbetslöshet och ovisshet bara för att gå regeringen till mötes? Dubbelt usch i så fall.
Eller är det så att du liksom regeringen inte vet vad ni snackar om i det här fallet?
De som arbetar där idag fyller det behov skogsbruket har.Var det så de menade då? Att flyktingarna skulle ta över jobb från de som redan är anställda/har säsongsanställning? Knappast...
Det var inte länge sedan man gjorde stora ögon och vägrade släppa in polacker och balter på arbetsmarknaden och behandlade dessa som imbeciller på vår arbetsmarknad precis som finnarna före det. Gu bevars.. De tog ju våra jobb minsann!!!
Då kanske du skulle ha lagt tonvikten vid din uppfattning att jobben inte finns istället för att flyktingarna skulle vara oförmögna att lära sig göra jobbet. Sedan är det väl rätt otroligt att det inte kommer ske någon mer avverkning, plantering eller röjning i Sverige. Inte hos dig kanske, men du är inte den enda skogsägaren i landet. Jisses...De som arbetar där idag fyller det behov skogsbruket har.
Vi kommer inte att avverka mer, röja mer eller plantera mer.
Så vad menar regeringen med att tusentals människor ska få jobb inom näringen?
Antingen måste tusentals befintliga bort eller så måste Regeringen fixa ytterligare skogsmark.
Att främlingar utnyttjats har förekommit i alla tider. Så var det när landsbygdsbefolkningen kom in till städerna, så är det när ny arbetskraft kommer hit.
Men det stora problemet är att det inte finns ett behov för dem, de kommer utan att det inte finns jobb för dem.
Så har det i stort sett aldrig varit i Sverige. Det är ngt nytt och något som är och kommer att vara extremt svårt att lösa och hantera.
Då kanske du skulle ha lagt tonvikten vid din uppfattning att jobben inte finns istället för att flyktingarna skulle vara oförmögna att lära sig göra jobbet.
Jag tycker att det är rätt tydligt att Lbb sätter störst tonvikt vid möjligheten att lära för att senare svänga om och "skydda" sina anställda (som för ett tio-15-tal år sedan även de sågs som sämre arbetskraft än finnarna som innan dem ansågs sämre än oss osv. osv.). Om tio-15 år är det väl Syriernas och afghanernas jobb som koreanerna eller någon snor och inte kan utbilda sig till. PatetisktFast min uppfattning är inte att "de inte kan lära sig jobbet" (även om jag förstår att det är så du tolkar lbb, jag tolkar det dock helt annorlunda). De kan såklart lära sig alla jobb lika bra som "oss" (kanske svårare att bli svensklärare t ex). Men det man uttryckligen har sagt från vår regering är att det finns en stor potential i de gröna näringarna och på ett sätt där man inte behöver mycket introduktion. Det är helt enkelt inte sant!
Var har jag påstått att flyktingar inte skulle kunna vara kapabla att lära sig det jobbet? Jag hävdar bara att metoden att lösa ett problem med att skapa ett annat är kontraproduktivt. Vi har folk så det räcker i den branschen så är det.Då kanske du skulle ha lagt tonvikten vid din uppfattning att jobben inte finns istället för att flyktingarna skulle vara oförmögna att lära sig göra jobbet. Sedan är det väl rätt otroligt att det inte kommer ske någon mer avverkning, plantering eller röjning i Sverige. Inte hos dig kanske, men du är inte den enda skogsägaren i landet. Jisses...
På jordbrukssidan är det lite annorlunda, där råder idag brist på fackkunniga människor.Om jag förstod artikeln rätt handlar det om att utbilda och erbjuda praktikplats..... Borde väl inte vara omöjligt?
Inom jordbruket tror jag helt klart att det fungerar.
I ett kommunalt djurägande i krokarna har man afrikanska killar som sköter djuren, när länsstyrelsen var och kikade så blev de imponerade över vilket enormt djuröga dessa killar hade, och hanterade djuren väldigt bra. Ja, de var uppväxta på landsbygden och hade levt med djur sen barnsben....
Finns intresse och engagemang så tror jag att det kan bli riktigt bra!
Må vara patetiskt, men tittar man i den historiska backspegeln så är det så det fungerat.Jag tycker att det är rätt tydligt att Lbb sätter störst tonvikt vid möjligheten att lära för att senare svänga om och "skydda" sina anställda (som för ett tio-15-tal år sedan även de sågs som sämre arbetskraft än finnarna som innan dem ansågs sämre än oss osv. osv.). Om tio-15 år är det väl Syriernas och afghanernas jobb som koreanerna eller någon snor och inte kan utbilda sig till. Patetiskt