Turridningshäst

C

cafu

En häst som gått på turridning, vad kan man vänta sig för positivt och negativt med den i ridningen hemma sen? Beror förstås på de aktuella omständigheterna men går det att säga något generellt? (Min fråga gäller ej islandshästar)

Sv: Turridningshäst

Posetivt är väl att de är vana vid olika sorters människor, miljöer, situationer osv. De är lugna och lätta att handskas med och att rida. De är tålmodiga och trevliga.
Nu gäller detta jag skrivit kanske inte alla hästar, utan mest de jag stött på.

Negativt kan vara att de är vana vid att gå på led efter varandra, kan alltså ev bli svårt att rida ut ensam, eller att gå framför en annan häst. (om den har vart van vid att gå bakom hästar hela tiden)

Men som jag sa innan, detta behöver inte stämma på alla hästar, och om det stämmer, är det nog lätt att träna bort.

Positivt och negativt på en och samma gång (beroende på situation och ens egen personlighet) är att de är trygga och vana att behöva ta tag i saker själv.
Kan alltså säkert vara lite svårare att få "kontakt med" och få ledarskap över om det uppstår diskussioner, men trygga i sig själva vilket brukar göra dom mindre lättstressade än hästar som till fullo förlitar sig på ryttaren.

Som väl redan sagts..

Positivt: trygga i sig själva och vana vid en massa olika människor

Negativt: kan ha slutat lyssna på människan eftersom de hanteras av så många olika på så många olika sätt, kan vara svårt att rida ut ensam, kan vara svårt att ta ledarskapet över, kan bli väldigt svätten när de är ensamma, de kanske bara varit trygga i gruppen eftersom de hade en bra ledare.

Jag har själv en fd turridningshäst som både är helt gräslig och världens underbaraste. Jag lär mig massor av honom, hel tiden. Han har en hel massa egen vilja och han är mycket trygg i sig själv och har inget särskilt intresse av att låta mig ta ledarskapet :grin:

Min fjording har gått turridning men jag vet inte om hans beteende har med det att göra.
Han är iaf extremt svår att rida ut på själv dock är han cool-lugn och precis vem som helst kan rida på honom i paddock/ridhus och på uteritt om hästsällskap är med.
Han är tyvärr senskadad nu.:(

Positivt och negativt på en och samma gång (beroende på situation och ens egen personlighet) är att de är trygga och vana att behöva ta tag i saker själv.
Kan alltså säkert vara lite svårare att få "kontakt med" och få ledarskap över om det uppstår diskussioner, men trygga i sig själva vilket brukar göra dom mindre lättstressade än hästar som till fullo förlitar sig på ryttaren.

Precis min fjording det!:bow:

Som redan påpekats: människor är inte så viktiga, det viktigaste är flocken!! Att hantera dem ensamma kan vara väldigt svårt i början

*kl*

Väldigt intressant att läsa era synpunkter! Det är nämligen så att jag funderar på att låna ut min egen häst (-04:a) till turridning nästa år. Hon lämnades bort för inridning i höstas, reds på hemmaplan kort därefter en gång av en kompis (då jag själv var höggravid) vilket tydligen gick bra i början av turen men slutade med att hon plötsligt (blev troligen rädd för några får som hon aldrig sett) reste sig, sparkade bakut och slängde av kompisen som landade i en stemnur och fick tillbringa en knapp vecka på sjukhus. Hästen irrade sedan runt i skogen med full utrustning och hittades i ett kärrområde 8 timmar senare...

Hon har därefter stått fram till nyår och därefter endast körts sporadiskt. Har nu suttit på henne 2 ggr själv och skrittat runt på gårdsplanen och fram och tillbaka till brevlådan med medhjälpare i grimskaft.

Saken är att jag själv är en ytterst ringrostig ryttare och har inte heller riktigt ledarskapet helt befäst då hästen är en tuff individ med mycket egen vilja. Så jag tänkte att en säsong med många olika ryttare inklusive tillridning av erfaret folk innan skulle göra henne lättare för mig att rida sen. Hon skulle också få vana av olika miljöer. Men så är jag orolig att hon skulle kunna bli hård i munnen och få diverse olika olater. Hon är redan sedan tidigare flockbunden (gärna hemvändare) men samtidigt orädd och vill själv bestämma. Jag vill ju inte att hon ska lyssna ännu sämre på mig sen! På sätt och vis är det ju jag som ska kunna rida henne, det hjälper ju inte om hundra andra kan rida henne om vi inte får det att fungera hemma hon och jag. Samtidigt kommer vi ju ingenstans just nu eftersom jag inte ens vågar ge mig ut på henne...

Senast ändrad av en moderator:

Skicka iväg på träning till "rätt" person låter som en bra idé!:idea:
När jag själv kände att vi hade kört fast (både ledarskapsmässigt och ridmässigt) skickade jag kusen på tillridning -fick tillbaka en mycket mer väluppfostrad kuse som dessutom var skitrolig att rida för att han hade blivit mycket bra skolad! :) Inte hur långt som helst såklart iom att det bara blev ca 1½ månads träning, men med mycket bra grunder!

Minus för att denne ryttaren var bra mycket tuffare än mig. När den kom tillbaka dröjde det inte länge förrän den insåg att jag inte var lika tuff och började med pytteprotester när det blev jobbigt - vilket skulle ha varit större protester om inte jag hade varit så mesig! :angel:
Om man däremot ska sälja hästen kan man ju försöka se till att den kommer till en lite tuffare ryttare för att förebygga det scenariot. En lite mer skolad häst som är väluppfostrad i grunden men kan testa är nog mer lockande än en halvdant skolad häst som ägaren knappt vill hålla på med...

Olika hästar blir olika "förstörda" av att gå på tur/ridskola. Man kan ju testa, verkar det gå åt skogen kan du ju ta hem henne igen.

Jag hade aldrig valt att låna ut hästen till turridning som "träningsmetod". Jag är rätt övertygad om att ingenting blir bättre av det, utom möjligen att hästen får motion... Lämna den istället till en duktig ryttare som kan jobba bort problemen!

Förutom det som alla andra redan sagt med att rida ut själv, så kan man ju märka av det "kvalitetsmässigt" i ridningen. Det beror ju självklart på vilka som rider, men på turridning så får man ju ta för givet att det finns en hel del nybörjare.
Det beror ju på var hästen står och hur personalen sköter hästarna. Men om de inte "rider till" hästen imellanåt så kan ju hästen lida av det. Alltså inte fysiskt men att den tappar lite av sin utbildning. T.ex så är det inte så ovanligt att de blir dragna i munnen eller hanterade på ett sätt som inte du hade hanterat dom på.

Min syster lånade ut sin häst (som iofs inte är den enklaste att ha att göra med ibland, men väldigt snäll. och lite full i :devil:) och efter ett par månader var han väldigt svårriden, han ville inte alls och lyssnade inte för fem öre. Det tog ett inte så lång tid att få tillbaka honom till sitt gamla jag, men jag tog det som ett tecken på att han inte blivit särskilt bra riden. En häst mår inte bra av att bli riden av bara oerfarna ryttare.:crazy:
Speciellt tror jag inte att en oerfaren häst mår bra av att ha många oerfarna ryttare, för att de ska lära sig och bli skolade på ett bra sätt måste de få tydliga signaler, nybörjare ger oftast många signaler onmedvetet, klämmer till med benen eller drar lite väl hårt i tygeln. Det blir lätt missförstånd och förvirringför hästen. Så om du nu vill lämna hästen till ett turridningsstall, gör det inte förrän hästen har en bra och hållbar utbildning. Låt den gå hos en duktig ryttare ett tag (gärna ett par år) om du inte kan ha kvar den själv, innan du lämnar den till turridning så får du förhoppningsvis minsta möjliga påverkan på hästen.;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 077
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV