Sv: Turridningshäst
Förutom det som alla andra redan sagt med att rida ut själv, så kan man ju märka av det "kvalitetsmässigt" i ridningen. Det beror ju självklart på vilka som rider, men på turridning så får man ju ta för givet att det finns en hel del nybörjare.
Det beror ju på var hästen står och hur personalen sköter hästarna. Men om de inte "rider till" hästen imellanåt så kan ju hästen lida av det. Alltså inte fysiskt men att den tappar lite av sin utbildning. T.ex så är det inte så ovanligt att de blir dragna i munnen eller hanterade på ett sätt som inte du hade hanterat dom på.
Min syster lånade ut sin häst (som iofs inte är den enklaste att ha att göra med ibland, men väldigt snäll. och lite full i
) och efter ett par månader var han väldigt svårriden, han ville inte alls och lyssnade inte för fem öre. Det tog ett inte så lång tid att få tillbaka honom till sitt gamla jag, men jag tog det som ett tecken på att han inte blivit särskilt bra riden. En häst mår inte bra av att bli riden av bara oerfarna ryttare.
Speciellt tror jag inte att en oerfaren häst mår bra av att ha många oerfarna ryttare, för att de ska lära sig och bli skolade på ett bra sätt måste de få tydliga signaler, nybörjare ger oftast många signaler onmedvetet, klämmer till med benen eller drar lite väl hårt i tygeln. Det blir lätt missförstånd och förvirringför hästen. Så om du nu vill lämna hästen till ett turridningsstall, gör det inte förrän hästen har en bra och hållbar utbildning. Låt den gå hos en duktig ryttare ett tag (gärna ett par år) om du inte kan ha kvar den själv, innan du lämnar den till turridning så får du förhoppningsvis minsta möjliga påverkan på hästen.