Turridning

I

iziz

Vad tycker ni är rimligt pris för en turridning med islandshäst? Detta gäller en 2 timmars turridning med fikapaus. Bara lite intresserad av hur priserna skiljer sig i vårt avlånga land.... :confused:

Sv: Turridning

Det brukar väl ligga på 300-400 kr om jag inte minns fel.

Finns dem som tar 100kr timmen också, och det är inte sämre där :D Men runt 350kr tror jag är vanligt.

iziz skrev:
Vad tycker ni är rimligt pris för en turridning med islandshäst? Detta gäller en 2 timmars turridning med fikapaus. Bara lite intresserad av hur priserna skiljer sig i vårt avlånga land.... :confused:
Jag betalade ca 500 kr för 2 tim plus kaffe o macka för två år sen!! I närheten av Sveriges närmaste stad.

Priset är helt avgörande för var turridningen sker, om stallet ligger närmare stor stad är det oftast så att priset blir dyrare.
Men mellan 250-500 kr för en 2 timmars tur inklusive fika med tilltugg, brukar nog vara det mest normala.

Ett tips är att gå in på SIF:s hemsida och kolla in alla auktoriserade turridningsfirmor i Sverige. Där finns länkar till de olika ställena. Finns säkert ställen som inte är auktoriserade som är bra och vice versa men jag tycker det är en vits med att islandshästföretag väljer att auktorisera sig=visar på att de har en vilja att bedriva en verksamhet som är ändamålsenlig dvs visa upp en positiv bild av hästhantering/ridning av våra favorithästar. Personligen skulle jag kunna betala lite mer för att rida där jag vet att ledarna har genomgått en utbildning och där man är försäkrad när man rider. Det ärt kanske många som inte tänker på det där med försäkringar när man ska testa turridning, men det kan vara en ack så viktig bit. Nu är ju inte jag iväg på turridning längre då jag har fullt upp med mina egna änglar :angel: men turridningen var en inkörsport till denna hobby för mig (som för så många andra) för måååånga år sedan och jag anser att det är viktigt att vi får fler intresserade av vår hobby så varför inte ställa lite mer krav på de som introducerar islandsridning för så många människor årligen.

Nu vart jag nyfiken på var du var? Brukar rida utanför nämnda stad och priser är detsamma.

FrittePower skrev:
Finns dem som tar 100kr timmen också, och det är inte sämre där :D Men runt 350kr tror jag är vanligt.
Det är billigare med en egen kostar inget i timmen ;) och det är inte sämre....

Senast ändrad av en moderator:

I stockholm kan priset vara ända upp till 600kr för 2 timmar m. fika.
Men många tar ca 500 för 2 timmar + fika.
Stockholm är dyrt!!!

du, jag blev ju också nyfiken. brukar nämligen också rida utanför den staden. :D finns ju en ganska stor gård där.

MercedesBenz skrev:
Det är billigare med en egen kostar inget i timmen ;) och det är inte sämre....

Så du har fått din häst gratis och den varken äter, behöver bo någonstans eller behöver skor :angel:

Var på turridning i VästSverige häromdagen, 1 timme kostade 300:- utan fikapaus. Lite dyrt, men bra hästar var det.
Tycker annars att en 2-timmars tur med fika är värt 4-500:-.

Runt Uppsala kostar 2 h plus fika 400 kr, islands. Utanför Sundsvall kostade 3 timmar plus fika 300 kr...på nordsvenskar.

OJJ 500kronor för bara två timmar!!
Ja red en halv dag på islandshgästar i Åre för 500kronor plus fika två ggr under ridturen!

Ja du , det är väl närheten till storstäderna som gör det...Men jag skulle vilja ha Åre lite närmare...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
743
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter