Sv: Turridning
FrittePower skrev:
Finns dem som tar 100kr timmen också, och det är inte sämre där
Men runt 350kr tror jag är vanligt.
100 kr är helt orimligt, enligt mitt tycke.
Alla seriösa verksamheter måste drivas med ett tydligt syfte att gå runt, dvs täcka sina egna kostnader. För en tur på 2h måste man täcka
* Investering i hästarna
* Investering i utrustningen
* Risken för ev. skador på häst/utrustning
* Lön för Turledare som skall jobba ca 3h totalt
* Fika om det skall ingå. (dock liten kostnad)
* Skoning/foder/vet.vård.
* Moms
* Med mera.....
Hur stor del av varje som skall täckas beror ju givetvis på hur stor del av verksamheten turridningen är! Och hur många turer och deltagare om dagen man kan tänkas få bokat och hästarna orkar i längden.
Oavsett om det drivs som familjeverksamhet eller anställda så är det dessa kostnader som skall täckas totalt sett. Och dessutom måste man ha syfte att få det gå runt för att FÅ driva verksamhet!
Jag driver själv ett turridningsföretag (som jag ej skall namnge för att inte göra otillbörlig reklam) och har räknat ingående på detta. Priset i detalj som man skall ta är givetvis beroende på varje individuell verksamhet.
En klar miniminivå för en tur på 2h borde ligga runt 250 kr och då förmodligen för att de som har verksamheten har räknat alldeles för lågt, eller använder turerna för att locka kunder till den övriga verksamheten.
Jag hoppas att alla är noga med att se till att man inte betalar svarta pengar som förstör hästnäringen alltför mycket idag!