Turridning

Sv: Turridning

Det är väldig skillnad på storstadsregionerna och "landet".

Inte så konstigt med tanke på hur mycket dyrare det är att hålla häst nära storstan, och hur stor efterfrågan det är.

När jag hade turridning för ett antal år sedan låg landetpriserna på runt 100kr/timme och storstan på det dubbla. Nu har jag sett att det är ännu dyrare.

Sedan är det billigare om det stället man ska rida på inte är auktionerade. Dom är alltid dyrare. Men rider man "privat"som jag kallar det är det mycket billigare, även i stockholm. Den 9/6 ska jag ut på en turridning i stockholm och det kostar 100kr per timme!!!

Jag har betalt 300:- för ridning inkl fika (allt detta på 3 timmar)
Fast detta var ca. 4 år sedan.

MercedesBenz skrev:
Det är billigare med en egen kostar inget i timmen ;) och det är inte sämre....

Få se nu min pålle kostar väl ca 4000/mån. I genomsnitt sådär "producerar" han väl ungefär 1 ridtimme/dag åt mig 5 dagar/vecka. Det blir ca 20 timmar/månad = 200 kr/timme.

Inte gratis direkt, men det är inte för att det är billigt att rida som jag har egen häst... ;) :p

Här i Gävle kostar det iaf 300-350 kronor oavsett fika lr ej.Om jag måste välja tkr jag att det billigaste stället är allra bäst :love: .

/Skogsmullen

Jag har dem hemma, ger hösilage och har egen hovis....så dyrt som det där blir det inte ;)

MercedesBenz skrev:
Det är billigare med en egen kostar inget i timmen ;) och det är inte sämre....

Jisses flicka, jag skulle kunna rida flera turridningar i månaden för vad min häst kostar varje timme jag rider honom. Vågar inte ens fundera över allt; stallhyra, foder, Ökozon, flugtäcke, sadel, träns, vet, verkare, försäkringar...HJÄLP!!!!!

OlleAtlas

Oj, hoppsan. Skulle kanske ha läst till slutet av tråden innan jag svarade :)

FrittePower skrev:
Finns dem som tar 100kr timmen också, och det är inte sämre där :D Men runt 350kr tror jag är vanligt.

100 kr är helt orimligt, enligt mitt tycke. :confused: :confused:

Alla seriösa verksamheter måste drivas med ett tydligt syfte att gå runt, dvs täcka sina egna kostnader. För en tur på 2h måste man täcka

* Investering i hästarna
* Investering i utrustningen
* Risken för ev. skador på häst/utrustning
* Lön för Turledare som skall jobba ca 3h totalt
* Fika om det skall ingå. (dock liten kostnad)
* Skoning/foder/vet.vård.
* Moms
* Med mera.....

Hur stor del av varje som skall täckas beror ju givetvis på hur stor del av verksamheten turridningen är! Och hur många turer och deltagare om dagen man kan tänkas få bokat och hästarna orkar i längden.

Oavsett om det drivs som familjeverksamhet eller anställda så är det dessa kostnader som skall täckas totalt sett. Och dessutom måste man ha syfte att få det gå runt för att FÅ driva verksamhet!

Jag driver själv ett turridningsföretag (som jag ej skall namnge för att inte göra otillbörlig reklam) och har räknat ingående på detta. Priset i detalj som man skall ta är givetvis beroende på varje individuell verksamhet.

En klar miniminivå för en tur på 2h borde ligga runt 250 kr och då förmodligen för att de som har verksamheten har räknat alldeles för lågt, eller använder turerna för att locka kunder till den övriga verksamheten.

Jag hoppas att alla är noga med att se till att man inte betalar svarta pengar som förstör hästnäringen alltför mycket idag!

OlleAtlas skrev:
Jisses flicka, jag skulle kunna rida flera turridningar i månaden för vad min häst kostar varje timme jag rider honom. Vågar inte ens fundera över allt; stallhyra, foder, Ökozon, flugtäcke, sadel, träns, vet, verkare, försäkringar...HJÄLP!!!!!

OlleAtlas

Och dessa kostnader måste alla turridningsfirmor också täcka, och därför är priser på under 250 kr/person för en 2h-tur helt orimliga! Och kryper de ner mot 100-strecket så är de förmodligen kolsvarta!

Och dessutom måste man ha syfte att få det gå runt för att FÅ driva verksamhet!

Det kan väl ändå inte vara möjligt_ Mig veterligt finns det ingen lag som hindrar folk från att göra dåliga affärer. Det är så vitt jag vet helt okej att medvetet driva en verksamhet med förlust även om det inte verkar så smart allla gånger.

Lånar knappen>

Här pratar vi om priset, priset på vad? Vältränade pigga hästar med rena gångarter eller helt avstängda mentalt och grisepassande och halvtöltande efter två tretimmarspass per dag. Betalar hellre 500:- för första kategorin än 50:- för den senare.
Detta är lite av min käpphäst efter att ha träffat en del hjärndöda och fysiskt nedgångna turridningshästar :mad: :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

MercedesBenz skrev:
Min kostar INTE 4000 kr i månaden....

Min häst är uppstallad på ett fullskötsel stall i Sthlms-trakten så därför anser jag min månadskostnad vara ganska relevant när man jämför med turridning. Månadskostnaden är inkl allt foder, allt skötsel (utom mockning helgdagar) samt skoning, avmaskning och veterinärvård för en frisk häst (vaccinationer och liknande). Om du har din häst billigare så jobbar du kanske mer med hästens skötsel också, eller? Då är det inte jämförbart med turridning för turryttarna fodrar ju knappast 3 ggr/dag 7 dagar i veckan...

Lobelia skrev:
Det kan väl ändå inte vara möjligt_ Mig veterligt finns det ingen lag som hindrar folk från att göra dåliga affärer. Det är så vitt jag vet helt okej att medvetet driva en verksamhet med förlust även om det inte verkar så smart allla gånger.

Faktum är att det finns sådana lagar. Om man skall driva ett företag enligt de företagsformer som finns, med momsredovisning osv så måste företaget drivas i VINSTSYFTE.

Det man får driva annars är hobbyverksamhet, men då finns det hårda begränsningar hur mycket pengar det får omfatta i omsättning.

Så fort man tar emot pengar överhuvudtaget för tjänster, varor eller arbete (typiskt exempel turridning) eller liknande så är man inne på detta regelområde.

Sedan är det ju väldigt jobbigt för seriösa företagare som driver turridning med bra hästmaterial (bra tränade och ej sönderridna psykiskt och fysiskt) om det finns någon som skänker bort samma sak.....

Jämför om det var en mataffär i närheten som "skänkte" bort livsmedel för en tredjedel av inköpspriset. Då blir det svårt för andra att konkurrera och i längden är det knappast hållbart för någon part!

Korven skrev:
Jag betalade ca 500 kr för 2 tim plus kaffe o macka för två år sen!! I närheten av Sveriges närmaste stad.

hjälp va dyrt på vilket stalle var du på? :confused: nyfiken ;) jag var på västerboda här i uppsala och där kostar det bara 350kr :D

Sedan är det ju väldigt jobbigt för seriösa företagare som driver turridning med bra hästmaterial (bra tränade och ej sönderridna psykiskt och fysiskt) om det finns någon som skänker bort samma sak.....

Jo, det är rätt. Vad jag vänder mig emot är att man i ivern att tjäna pengar inte bryr sig eller tummar på hästarnas välbefinnande. Hur vitt det än är och hur mycket man än tar betalt är det ingen garanti för att hästarna sköts ordentligt, även om det kanske är större chans at en som tar betalt och kör vitt tar hand om hästarn också.
Skulle man inte kunna inrätta en MichelinGuide för turridningsfirmor :D
Vad jag menar är att hästarnas välbefinnande måste komma före vinstintresset oavsett om det är vitt eller svart. Att man ska göra rätt för sig i samhället tycker jag är en självklarhet om nu någon tror att jag anser något annat.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jag håller med! Hästar i turridning är knappast så vältränade att de klarar 6 timmars ridning (ev. med nybörjare med halvdan balans) per dag.

Om en häst skall klara 6 timmars ridning måste den vara i väldans bra kondition och vila helt nästa dag (gärna fler), för att klara av det, både psykiskt och fysiskt.

En "normal" sund belastning på en turridningshäst torde vara högst ca 3-4 h / dag, med minst 1-2 vilodag(ar) per vecka. Det beror lite också på hur hästen är i psyke och fysiskt. För varje "turdag" med nybörjare vore idealet att en kunnig ryttare tränade hästen ett pass i ridbana för att "skärpa" upp hästen.

Eftersom jag själv driver turridning och har besökt många ställen med turridning så har jag en del erfarenhet, både från bra och dåliga ställen som man besökt. Vi själva har som policy att under högsäsong går hästarna maximalt tre dagar i rad, max två turer / dag (och går de två ena dagen så är det max 1 nästa) och totalt aldrig mer än 4h/dag. Därefter vidtar minst 1 vilodag + 1 träningsdag när vi rider hästen. Vårt undantag är då de längre ritterna (ca 5-6h ridning) med erfarna ryttare (dagstur), då får hästarna ALLTID vila dagen efter. Dessutom är inte alla hästarna i kondition för dagsturen, vilket begränsar antalet deltagare....

Om man gör en policy, bokar efter den och budgeterar efter den så har man vunnit mycket. Dels tar man mer "rätt" betalt och får mer hållbara (och roliga att rida!) hästar på köpet.

Om hästarna känns "trötta" (oftast är det psyket som tar mest stryk!) så får de mer möjligheter till vila/träning innan de jobbar igen.

Trots allt: Hästarna är inga robotar man köper och använder utan bör kanske mer betraktas som "anställda", att måna om för att de ska kunna prestera sitt bästa, trivas och hålla i många år!

Turhästar är också ofta i större behov än "privat"-hästar (oftare) av tandläkare, massage, och fri tid att bara vara häst etc. dvs det vi kallar friskvård i arbetslivet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
734
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
743
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka