Turister och värmen

Mina föräldrar bor sedan många år i Portugal och när de var nyinflyttade hade farsan ett par turer till sjukhuset pga att han druckit för dåligt. Det tog ett bra tag innan han begrep att man faktiskt aktivt måste reglera sin vätskenivå, det går inte att bara dricka när man är törstig och tro att det räcker när det är 35-40 i skuggan.
 
Ja, Norge har ju fått väldigt stora problem med folk som det sett Trolltunga och Predikstolen på Instagram och ger sig ut i flipflops och linne.
Jag har själv mött en kille i sneakers, mjukisar och en halvliter flaska vatten glatt traskade för att bestiga kebnekaise, men på väg åt helt fel håll eftersom han inte hade karta och kompass...
Jag fick lägga en hel del tid på att förklara för ett gäng elever att det var en sjukt dålig idé att försöka ta sig upp på Kebnekaise i maj, de hade svårt att ta in att snön fortfarande låg kvar. 🙄
 
Jag läste för många år sedan om ett experiment som gjordes på några soldater. Kommer inte ihåg om det var i USA eller var det var, men de delades in i två grupper och fick sedan marschera i hög värme. Ena gruppen fick dricka så mycket vatten de ville, den andra gruppen hade vägts före marschen och fick sedan dricka lika mycket vatten som de tappat i vikt = svettats.

Bägge grupperna undersöktes efteråt och gruppen som fått dricka så mycket de ville hade druckit för lite och var närmare uttorkning. Den andra gruppen som vägts och sedan fått dricka motsvarande vad de tappat i vikt mådde bra. Slutsatsen är att man kan inte lita på att kroppen själv signalerar att den fått tillräckligt med vätska om man får välja själv hur mycket man dricker, så i extremt hög värme är risken att man tuppar av mycket stor pga vätskebrist.

Vad man inte heller ska glömma är att kroppen även behöver salter, så får du huvudvärk om det är varmt @Enya så behöver du kanske lite salt och inte bara vatten?
Upplevde det när jag hade ridit mycket var varit supersvettig många dagar i rad. Man drack tills man mådde illa och inte ville se en vattengnutta till, men mådde fortfarande udda. Sedan om man drack saft (vilket jag ofta inte gör) kunde man dricka lika mycket till. (finns nog enstaka elektrolyter i saft)
 
Detta rör väl inte riktigt turistande, men väl inställning till värme inrikes. SMHI har i dagarna flaggat för att det kommer bli höga temperaturer i veckan (vilket de gör om maxtempen ligger mellan 26-30 grader tre dagar i streck) och varnar väl i synnerhet känsliga individer. Och herregud vilka ramaskrin det verkar bli i sociala medier? Många blir kränkta över att behöva "varnas" om vanligt Svenskt sommarväder som de faktiskt minsann längtat efter. Moderaternas riksdagsledamot Lars Beckman är väl nåt slags typexempel här... gemensamt för många är väl också att de inte riktigt köper det här med klimatförändringar. Fattar inte riktigt det upprörande oavsett, det är ju i led med när SMHI ibland varnar för skyfall eller snöstorm.
 
Detta rör väl inte riktigt turistande, men väl inställning till värme inrikes. SMHI har i dagarna flaggat för att det kommer bli höga temperaturer i veckan (vilket de gör om maxtempen ligger mellan 26-30 grader tre dagar i streck) och varnar väl i synnerhet känsliga individer. Och herregud vilka ramaskrin det verkar bli i sociala medier? Många blir kränkta över att behöva "varnas" om vanligt Svenskt sommarväder som de faktiskt minsann längtat efter. Moderaternas riksdagsledamot Lars Beckman är väl nåt slags typexempel här... gemensamt för många är väl också att de inte riktigt köper det här med klimatförändringar. Fattar inte riktigt det upprörande oavsett, det är ju i led med när SMHI ibland varnar för skyfall eller snöstorm.
Många äldre far ganska illa i värmen framförallt på äldreboenden som inte klarar att hålla temperaturen nere
2018 dog fler än förväntat enligt
https://lakartidningen.se/klinik-oc...nligt-manga-dodsfall-i-sverige-sommaren-2018/
Men det blir inga stora skriverier om det det är ju bara våra äldre och sjuka som far illa :down:
 
Många äldre far ganska illa i värmen framförallt på äldreboenden som inte klarar att hålla temperaturen nere
2018 dog fler än förväntat enligt
https://lakartidningen.se/klinik-oc...nligt-manga-dodsfall-i-sverige-sommaren-2018/
Men det blir inga stora skriverier om det det är ju bara våra äldre och sjuka som far illa :down:
Jo, det snackas faktiskt en hel del om att vi måste tänka om vid nybyggen så det går att reglera temperaturerna även på sommaren iom klimatförändringarna. Nya hus är inte byggda för hög värme, bara hög kyla, men det är allt vanligare att det blir för varmt inomhus sommartid.
 
Ja, Norge har ju fått väldigt stora problem med folk som det sett Trolltunga och Predikstolen på Instagram och ger sig ut i flipflops och linne.
Jag har själv mött en kille i sneakers, mjukisar och en halvliter flaska vatten glatt traskade för att bestiga kebnekaise, men på väg åt helt fel håll eftersom han inte hade karta och kompass...
Så är det i Yosemite också! De får åka ut och rädda folk som fått skavsår, inte ser att ta sig ner i mörkret för de har ingen ficklampa, de blev utmattade.....
 
Jo, det snackas faktiskt en hel del om att vi måste tänka om vid nybyggen så det går att reglera temperaturerna även på sommaren iom klimatförändringarna. Nya hus är inte byggda för hög värme, bara hög kyla, men det är allt vanligare att det blir för varmt inomhus sommartid.
Ja vårt är helt hopplöst, det blir typ 6 grader varmare än ute, alltid, som en svamp.
 
Utöver det som redan skrivits i tråden så kan man ju också drabbas av ren otur. Kroppen orkade inte, just idag. En annan dag hade den orkat. Vattnet borde ha räckt, men inte idag. Man gick fel. Eller sträckte sig och hade svårt att gå vidare. Även om jag tror att många har en övertro på vad man ska klara av så kan det ju ibland vara slumpen som avgör hur det gick just den gången.
 
Detta rör väl inte riktigt turistande, men väl inställning till värme inrikes. SMHI har i dagarna flaggat för att det kommer bli höga temperaturer i veckan (vilket de gör om maxtempen ligger mellan 26-30 grader tre dagar i streck) och varnar väl i synnerhet känsliga individer. Och herregud vilka ramaskrin det verkar bli i sociala medier? Många blir kränkta över att behöva "varnas" om vanligt Svenskt sommarväder som de faktiskt minsann längtat efter. Moderaternas riksdagsledamot Lars Beckman är väl nåt slags typexempel här... gemensamt för många är väl också att de inte riktigt köper det här med klimatförändringar. Fattar inte riktigt det upprörande oavsett, det är ju i led med när SMHI ibland varnar för skyfall eller snöstorm.
ja och det är bra! Det finns nog rutiner för de flesta särskilda boenden när det blir ett meddelande om höga temperaturer, hur man ska agera etc. Så jag gillar sådana meddelanden det hjälper ju att se över känsliga individer, unga och gamla.
 
ja och det är bra! Det finns nog rutiner för de flesta särskilda boenden när det blir ett meddelande om höga temperaturer, hur man ska agera etc. Så jag gillar sådana meddelanden det hjälper ju att se över känsliga individer, unga och gamla.
Jag gillar också, därtill har FHM detta år skärpt sina råd för temperaturer inomhus (första gången på 20 år). Så det är ju minst sagt relevant information.

https://www.tv4.se/artikel/4BAQ9OwI...er-inomhustemperaturer-haer-aer-hyresvaerdens
 
Ja, Norge har ju fått väldigt stora problem med folk som det sett Trolltunga och Predikstolen på Instagram och ger sig ut i flipflops och linne.
Jag har själv mött en kille i sneakers, mjukisar och en halvliter flaska vatten glatt traskade för att bestiga kebnekaise, men på väg åt helt fel håll eftersom han inte hade karta och kompass...
När sambon kom ner från kebnekaise så mötte de en man och ett barn, de hade också bara en vattenflaska i handen med sig som enda utrustning, mitt på dagen när det var 25° i skuggan.
Han tröstade sig med att barnets ork och tålamod antagligen skulle ta slut före de skulle riskera att bli i någon sorts nöd.
 
Utöver det som redan skrivits i tråden så kan man ju också drabbas av ren otur. Kroppen orkade inte, just idag. En annan dag hade den orkat. Vattnet borde ha räckt, men inte idag. Man gick fel. Eller sträckte sig och hade svårt att gå vidare. Även om jag tror att många har en övertro på vad man ska klara av så kan det ju ibland vara slumpen som avgör hur det gick just den gången.

Nar det galler varmeslag blir man ocksa yr och lite forvirrad, nagot som ju inte hjalper till om man ar ute pa vandring/klattring av nagot slag. For manga herrans ar sedan var vi pa en boy scout traff dar flera (Amerikanska) "Paramedics" var med och det var over 45*C varmt nar en kvinna plotsligt svimmade. Hon hade druckit en och en halv coke burk under de 4-5 timmar vi varit ute i gassande sol.

Det mest intressanta var att se de 3 Paramedic's respons, men vi fick alla en lection i hur man hanterar varme och hur man hanterar nagon som har svimmat av varmeslag. Kvinnan i fraga var fran Holland (om jag minns ratt) och madde fint efter en stund.
 
Utöver det som redan skrivits i tråden så kan man ju också drabbas av ren otur. Kroppen orkade inte, just idag. En annan dag hade den orkat. Vattnet borde ha räckt, men inte idag. Man gick fel. Eller sträckte sig och hade svårt att gå vidare. Även om jag tror att många har en övertro på vad man ska klara av så kan det ju ibland vara slumpen som avgör hur det gick just den gången.
"If you fail to plan, you plan to fail" är ett talesätt som är bra att leva efter ibland. ;)
 
Utöver det som redan skrivits i tråden så kan man ju också drabbas av ren otur. Kroppen orkade inte, just idag. En annan dag hade den orkat. Vattnet borde ha räckt, men inte idag. Man gick fel. Eller sträckte sig och hade svårt att gå vidare. Även om jag tror att många har en övertro på vad man ska klara av så kan det ju ibland vara slumpen som avgör hur det gick just den gången.
Exakt vad jag tänkt genom hela tråden. Efter att en tysk vandrare hittats död i en ravin på Kreta igår är Grekland nu uppe i sex döda och tre fortfarande saknade under juni månad. Eftersom det är så många, och att det är en ovanlig värmebölja, verkar det förstås sannolikt att värmen spelar in. Men vi vet inte.

De som vandrade, jag räknar inte Mosley dit, hade något annat än bristande respekt för värmens effekter gemensamt, något väldigt konkret: de gick ensamma, i samtliga fall utom de två franska kvinnor som saknas på Sikinos. De tros ha vandrat tillsammans, en av dem ringde sin hotellägare och sa att hon ramlat och skadat sig, sen dog mobilen. De har inte återfunnits.

Inte heller har man hittat den amerikanske vandrare som försvann på Amorgos. Han var van vandrare och kunde sitt Amorgos och antagligen hade han vandrat vid den här tidpunkten även tidigare då det aldrig varit så varmt. Han gjorde rätt, startade tidigt på morgonen för att vara framme innan middagshettan, han köpte mer vatten längs vägen. Jag har gått den vandring han gjorde, den är bitvis brant och jobbig och med mycket lös sten, den är lång, oss tog det 5,5 timmar. Jag tror att han helt enkelt har snubblat och rasat ner nånstans. Om värmen spelade in i att han ramlade vet vi inte, han kunde mycket väl ha gjort det ändå. Och såvitt jag kan bedöma så kan det gälla de andra fallen också.

Så det viktigaste när man vandrar, i synnerhet i den terräng det är i grekiska berg, är nog att man inte är ensam. Jag vandrar nästan alltid ensam och har många gånger tänkt att NU får det verkligen inte hända något här. En av poängerna med vandring för mig är att det bara jag är och naturen men det är nog dags att tänka om där.
 
Som sagt, mitt inlägg var ett komplement till det som redan skrivits i tråden. Ibland händer saker bara, även fast man tagit rimliga åtgärder. Jag vet inte om en blinksmiley är passande i sammanhanget när vi pratar om folk som dött.
Men jag talar inte om folk som har dött, så smileyn var passande. Jag var lättsam.
Men visst, vi kan ta en djupt allvarlig diskussion om du är så torr.

Det du beskrev, att man man får slut på vatten. Då har man misslyckats att planera. Det är inte något som vara händer.

Kroppen orkade inte. Nej då skulle man kanske inte gått ut på vandring. Fail to plan.

Man gick fel. Man hade inte karta, eller kollat vägen innan? Fail to plan.

Man stukar sig, skadar sig. Har man inte någon med sig? Har man ingen telefon med nödnummer? Fail to plan.

Att det plötsligt kommer en stor storm, mitt från ingenstans, det hade varit otur. Resten är dålig risk assessment.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 297
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 285
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIX
  • Köpa hus
  • Visbyhjälp!

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp