Turister och värmen

Jag kan bara gå efter mitt eget dåliga omdöme i en mycket mindre allvarlig situation (inte farlig alls)

Jag va på Teneriffa i november, det va ovanligt varmt för november men ändå inte hysteriskt varmt. Jag bestämmer mig för att ta mig till den botaniska parken, enligt google är det 20 minuter (google suger) och det är tidigt på morgonen när jag ger mig iväg, inte speciellt varmt alls. 40 minuter senare är det 26 grader och snabbt påväg upp, vad som inte är påväg uppför snabbt är jag... den 20 minuter långa promenaden är BARA UPPFÖR och tar självklart inte 20 minuter. Jag har vatten med mig och det finns butiker hela vägen att köpa mer vatten i så det går såklart ingen egentlig nöd på mig eller någon risk för hälsan, men jag missbedömde verkligen en situation som jag trodde va ok.
 
Eftersom jag råkat ut för att bli snurrig av vätskebrist och värme vid några tillfällen är jag supernoga med att dricka. Det är dock ändå otäckt hur mycket vätska en kan tappa utan att riktigt märka det.

Jag körde ett landsvägslopp i våras, det var strax över 25 grader varmt och banan är lång och kuperad. Tyckte jag drack som en svamp, började i god tid innan loppet och bad sen om påfyllda flaskor vid varenda depå. Jag fick i mig saft, vätskeersättning, sportdryck och vanligt vatten i en salig blandning, bokstavligt talat. Men efteråt märkte jag ändå (TMI, sorry) på färgen av min urin att jag låg lågt i vätska. Min träningsklocka tyckte att jag tappat fem liter vätska via svett och andning. Fem. Liter. Vågen höll med när jag kom hem :crazy:
 
Jag läste om Michael Mosleys försvinnande i Grekland i värmen för någon vecka sedan och tänkte att det var konstigt att en man i hans ålder, med hans utbildning och troligen med hans erfarenhet av värmen (då jag gissar att det inte första gången han besöker ett varmt land under en varm period) försvinner sådär. Jag tyckte och tycker fortfarande att det var väldigt tragiskt, läste om hur de sökte efter honom och till slut hittade honom död, gissningsvis av värmen. Sorgligt, det berörde mig.

Nu har ytterligare 5 personer hittats döda och tre är försvunna, om jag inte tolkat fel. I Grekland och på Teneriffa. Nu senast jag läste var det en 19 åring bland annat som är försvunnen. Turister. Och jag är faktiskt lite förvånad ändå, över det "stora" antalet, så här direkt efter en massa skiverier om Mosleys död. Jag tycker att det är oerhört tragiskt att ens semester ska sluta sådär, men också att invånarna ska behöva uppleva det här själva.

Hur tänker ni när ni åker utomlands till länder där det är varmt, eller som nu- "extremvärme" som det har yttrats till och med. 40 grader är ju en del och ingen skugga på det. Varför ger man sig ut på promenader i solen då?

Vad är det som gör att människor inte tar värmen och solen på allvar trots att man får höra hur allvarligt man kan drabbas? Känner man inte av det själv i god tid innan man dör? Märker man inte tecken på att det är farligt innan det är det så att säga?
Jag själv mår piss av värme, förut var det mer en preferens och nu snarare ett fysiskt faktum i och med att min MS blir påtagligt sämre av värmen. Så jag utgår inte alls ifrån mitt perspektiv nu, för jag är betydligt mer värmekänslig än gemene man.

Men vi behöver liksom inte ens röra oss utomlands för att finna exempel på hur farligt det kan vara i hög värme. Under Göteborgsvarvet detta år så kollapsade 40, 23 personer fick föras till sjukhus, varav en majoritet hade värmerelaterade skador. En 21 årig man dog. Han ska ha varit vältränad och väl förberedd inför loppet, och jag vill också minnas att han inte hade några underliggande sjukdomar. Har efter det noterat några forskare som tryckt på att det kan vara farligare att "ta ut sig" när det är varmt.

Gällande annat mindre "rationellt beteende" vid extrem värme, tex. hos turister som verkar förvånade så är det ju så att man kan bli rejält förvirrad. Här varnas det också lite för att vi svenskar är lite naiva vad gäller värme. Och att det går förhållandevis snabbt att avlida av värmeslag: https://www.gp.se/nyheter/sverige/e...ltranade.aa536ec3-15ff-5f21-a263-50090994540b

Även det här exemplet är ju hjärtskärande. Över 1000 döda i samband med pilgrimsvandring till Mecka... https://www.svt.se/nyheter/utrikes/over-1-000-doda-i-samband-med-pilgrimsfard-till-mecka
 
Em granne till mig som var van åkare till Thailand (reste till samma hotell varje gång och 2 till 3 gånger om året under 10+ år). Denna person försvann spårlöst under resan hem innan personen hittades förvirrad och utan minne på en flygplats i Finland. Var ju bara turen att personen fick dessa symtom just under resan hem och inte förvirrade bort sig i Thailand en varm dag för då kunde det slutat på ett helt annat sätt.

Enligt svensk sjukvård så hittades inget som visade på varför detta hände. Personen fick långsamt tillbaka sitt minne.

Så kan ju beror på någonting som hänt som gör att personen dör av värmen.
 
Men det händer inte lokalbefolkningen? Mest turister?
Större risk för turister pga bristande lokalkännedom/kunskap/erfarenhet, men nog händer det lokalbefolkningen också - det blir bara ingen nyhet.
Skriveriet nu, om hur hettan påverkar människor, är främst en våg efter att en kändis (Mosley) drabbats och det blev extra stort för att det först var ett försvinnande.
I vanliga fall är det främst om en svensk på något sätt drabbas som det dyker upp i svensk media.
 
Förstår inte heller riktigt.

Jag har turistat en hel del i Arizona, och även hälsat på vänner och ridit.
Där är det ofta hett.
Undviker Juni-Juli, men den gången vi var där i Juli för rätt många år sen så undvek vi att vara i solen alls mitt på dagen. Däremot gick det helt ok att transportera sig mellan ställen då. Det var klös i ACn.

Jag går typ ingenstans där utan en vattenflaska. Utom till ställen där det finns vätska att köpa då. Gör inga heldagspromenader. Inte halvdags heller för den delen, utan försöker dela upp det på sätt att jag kan söka lite svalka emellan.

Jag köper en stor packe vattenflaskor direkt jag hämtat hyrbilen.
Fryser några i frysfack där jag bor varje natt alt har i kylen om frysfack inte skulle finnas. Så håller de sig kalla (läs inte varma) längre och man har tillräckligt för en utflykt.

Man märker nog inte hur mycket vätska man blir av med, och det handlar nog mest om att man har för lite vatten med sig, eller att det man har blir hett av den stekande solen.
Dessutom behöver man kanske fylla på med elektrolyter. Vätskeersättning eller nån lämplig dryck. Jag brukade dricka lite nästan varje dag sist jag var där. För säkerhets skull mest.

Om de låg lågt på elektrolyter redan innan gick det kanske lite snabbare ändå att bli svag(are) när det väl började bli för mycket?

Fast Arizona ar torrt (om Monsoonen inte startat July-Augusti for da ar det fuktigt) och darfor sa mycket behagligare an fuktig varme ... och man kanner sig torstigare da.

Man tror det, och första undersökningen visade tecken på det, vad jag förstod.

Men även om man inte vill sitta instängd på sitt hotellrum kanske man inte ska bege sig ut på promenad mitt på dagen utan skugga?

Det ar inga problem att ta en promenad i 40+ graders varme .... OM man har pa sig en hatt, ser till att dricka mer an man tror ... och helst isvatten som kyler ner kroppen innifran.

Vi har bott i södra Kalifornien, en bit inåt landet - och aldrig att man gav sig ut ens på en kortare promenad utan en eller två rejäla vattenflaskor! Och knappt nåt batteri i mobilen? Eller UTAN mobil?!? Otänkbart! Vi körde inte bil utan gott om vatten, ens.

Palm Springs? Mojave desert? Jag gillar Palm Springs och alskar den del av Mojave desert som har Joshua trees. Men utan Joshua Trees ar det en mycket trakig oken.
Dar ar det ungefar samma temperaturer som i Saudi Arabien nar vi bodde dar. Vi larde oss att ALDRIG ge oss ut med bil utanfor staden utan dunkar med vatten i bilen och lakan eller nagot att ha som solskydd om man far problem. Mobiltelefoner hade vi inte, utan vi fick vanta pa att nagon Beduin kom med sina kameler i sa fall.

Lokalbefolkningen i varma lander, det vill saga de som inte ar uppvuxna i moderna stader med AC, vet hur man hanterar varmen. Det ar dock en kunskap som ar svar att forsta nar man bor i ett modernt samhalle dar man mar AC, isvatten, och inte ofta behover veta hur man hanterar varmen.
Det var inte bara for att de drack vin till Lunch i Frankrike de hade siesta. De stannade inne i skuggan under den varmaste delen av dagen. Precis som i Saudi Arabien. Saudiska foretag jobbade till 12-1 pa eftermiddagen och kom tillbaka vid solnedgangen, runt 6. Alla affarer (utom vasterlanska mataffarer) stangde vid 12 och oppnade igen vid 4-5 och holl oppet till 10-11 pa kvallen.
 
Fast Arizona ar torrt (om Monsoonen inte startat July-Augusti for da ar det fuktigt) och darfor sa mycket behagligare an fuktig varme ... och man kanner sig torstigare da.




Palm Springs? Mojave desert? Jag gillar Palm Springs och alskar den del av Mojave desert som har Joshua trees. Men utan Joshua Trees ar det en mycket trakig oken.
Dar ar det ungefar samma temperaturer som i Saudi Arabien nar vi bodde dar. Vi larde oss att ALDRIG ge oss ut med bil utanfor staden utan dunkar med vatten i bilen och lakan eller nagot att ha som solskydd om man far problem. Mobiltelefoner hade vi inte, utan vi fick vanta pa att nagon Beduin kom med sina kameler i sa fall.

Lokalbefolkningen i varma lander, det vill saga de som inte ar uppvuxna i moderna stader med AC, vet hur man hanterar varmen. Det ar dock en kunskap som ar svar att forsta nar man bor i ett modernt samhalle dar man mar AC, isvatten, och inte ofta behover veta hur man hanterar varmen.
Det var inte bara for att de drack vin till Lunch i Frankrike de hade siesta. De stannade inne i skuggan under den varmaste delen av dagen. Precis som i Saudi Arabien. Saudiska foretag jobbade till 12-1 pa eftermiddagen och kom tillbaka vid solnedgangen, runt 6. Alla affarer (utom vasterlanska mataffarer) stangde vid 12 och oppnade igen vid 4-5 och holl oppet till 10-11 pa kvallen.
Inte ens så långt inåt landet, bara nån mil inåt från San Diego. Men det var kring 40 - 45 grader i augusti - då Santa Ana:n blåste, dessutom, och bränder rasade.

Men den torra värmen är ändå mer hanterbar än den fuktiga i Florida till exempel. Den var outhärdlig!
 
Fast Arizona ar torrt (om Monsoonen inte startat July-Augusti for da ar det fuktigt) och darfor sa mycket behagligare an fuktig varme ... och man kanner sig torstigare da.
Ja? Har jag påstått nåt annat?
Men tråden handlade om värme inte specifikt fuktig värme.
Man kan få värmeaslag i torr värme också.
Och jag väljer att inte ge mig ut på heldagspromenader eftersom jag vill vara pigg och glad på min semester.
 
Ja? Har jag påstått nåt annat?
Men tråden handlade om värme inte specifikt fuktig värme.
Man kan få värmeaslag i torr värme också.
Och jag väljer att inte ge mig ut på heldagspromenader eftersom jag vill vara pigg och glad på min semester.

Det jag sa var inte menat som nagon kritik ... bara en kommentar om skillnaden i varme.

Reser man mellan fuktig varme och torr varme behover man fortfarande komma ihag att dricka (helst isvatten) lika mycket oavsett om det ar torrt eller fuktigt. (inte riktat till dig, utan som allman kommentar pa varme)
 
Jag kom just ihag nar jag var ute i oknen i Saudi med nagra kompisar och chaufforen, en Amerikan, korde bredvid hjulsparen 😳 och vi fastnade i sanden. Halva hjulen hade sjukit ner i sanden, det var, som sagt, bara hjulspar. Det skulle bli morkt innom en halvtimma och dar satt vi.
En beduin kom, tittade pa hjulparen, och var bilen stod. Med kroppssprak forklarade han att man INTE kor om det inte finns hjulspar, sedan jagade han ivag alla utom var chauffor som fick veta exact var han skulle sta. Sedan hamtade beduinen en spade fran sin bil, hilux, och visade hur man gravde runt hjulen, sedan slappte han ut massor av luft ur alla 4 hjulen och han sjalv korde ut bilen tillbaka i sparen innan vi fick komma tillbaka och satta oss i bilen.
Vi korde mycket sakta till narmaste mack och fyllde pa luft.:p
 
Det jag sa var inte menat som nagon kritik ... bara en kommentar om skillnaden i varme.

Reser man mellan fuktig varme och torr varme behover man fortfarande komma ihag att dricka (helst isvatten) lika mycket oavsett om det ar torrt eller fuktigt. (inte riktat till dig, utan som allman kommentar pa varme)
Då missförstod jag, tänkte att du citerat mig och blev lite förvånad över att du berättade det för mig.

En sidonotis är att när mina Az-vänner klagar på att "det är så fuktigt idag" tycker jag fortfarande att luften är torr och man inte blir klibbig 😅.

Ja, alltså fuktig värme är en helt annan sak.
Har för mig det var uppåt 40 grader en av dagarna i Gambia för många år sedan. Det var en helt annan sak. Man könner sig så klibbig hela tiden.
Min syrra däremot säger tvärt om, att fuktig värme är skönast :eek:.
 
Då missförstod jag, tänkte att du citerat mig och blev lite förvånad över att du berättade det för mig.

En sidonotis är att när mina Az-vänner klagar på att "det är så fuktigt idag" tycker jag fortfarande att luften är torr och man inte blir klibbig 😅.

Ja, alltså fuktig värme är en helt annan sak.
Har för mig det var uppåt 40 grader en av dagarna i Gambia för många år sedan. Det var en helt annan sak. Man könner sig så klibbig hela tiden.
Min syrra däremot säger tvärt om, att fuktig värme är skönast :eek:.

Nar vi har varmebolja har ar det runt 40*C och alla klagar pa hur fuktigt det ar :confused: Jag som bott langst med Roda Havet, i Florida och South Carolina tittade det forsta aret pa dem som om de inte var riktigt kloka ... Jag tycker fortfarande inte att det ar fuktigt, men nu har jag vant mig vid att andra tycker det och sager inte sa mycket.

I Jeddah var det runt 45*C i September (varmaste tiden) och 100% luftfuktighet. Nar man gick ut och handlade efter solnedgangen vid 7-8 pa kvallen blev skjortan aldeles blot pa ryggen bara efter nagra minuter. Eftersom det var lite mindre varmt i Florida och South Carolina sa var det ju lite mindre fuktigt aven om det var 100% luftfuktighet dar ocksa ... Men sommaren ar jobbig i "the South", daremot alskar jag vintern.
 
Fuktig värme är farligare än torr, eftersom luften där är så mättad med fuktighet att svett inte avdunstar (det är avdunstningen som svalkar) utan sitter kvar på kroppen. I torr luft avdunstar svetten och man "kyls" ner. Å andra sidan blir man snabbare uttorkad och behöver dricka mer, men vad gäller överhettning så är fuktig luft farligare.

Vi har bott både i Florida och Californien och det kändes otroligt mycket bättre med den torra luften. Vi vandrade mycket i bergen (dagsturer) även i värme (det var ju i princip alltid varmt...) och såg man till att ha med mycket vatten och en bra solhatt, så gick det fint. Men vi hade knappast gett oss ut i områden utan stigar och vandrat på måfå...
 
Jag bor på Kreta och är inte alls förvånad. Folk överskattar sina förmågor och lyssnar dåligt på varningar. Samma med att lyssna till flaggorna på stränderna. Folk badar och hoppar i vågorna trotts rödflagg och badvakter som visslar. Drunknar folk hela tiden pga det.
 
Jag bor ju i Alperna och känner igen "fenomenet".

På vintern: Trots hög lavinrisk eller väldigt dåliga pister så ger sig folk ut och riskerar sina och bergräddarnas liv. Förklaring som brukar ges är att folk har ju betalt så mycket pengar för resan och vill utnjutja det till max. Lavinrisken underskattas ofta eller tanken "det händer inte mig, jag är ju försiktig"

Sommaren: Här handlar det ofta om dålig utrustning och även att folk underskattar hur mycket jobbigare det är att gå i bergen än i slätt skog och hur mycket längre tid det tar. Okunskap om att läsa av vädret och ha respekt för oväder, det kan vända fort i bergen så man måste hålla sig uppdaterad.

Eller dom som köper dyraste utrustning och tror att det räcker och glömmer bort att utrustning automatiskt inte ger kunskap.

Sen tänker många att jag har ju en försäkring, det är bara att ringa bergräddningen om det händer något.

Vatten är också ett problem. Det är ofta kyligt på morgonen men blir snabbt varmt även på högre höjd. Solen är väldigt stark och kommer man upp över trädgränsen är det gasande sol.

Så jag tror det är flera saker som spelar in. Bristande kunskap, övertro på sig själv, dålig respekt för naturen, tanke att "det finns alltid hjälp att få" och att man måste göra det man tänkt/betalat för till varje pris.
 
Jag bor ju i Alperna och känner igen "fenomenet".

På vintern: Trots hög lavinrisk eller väldigt dåliga pister så ger sig folk ut och riskerar sina och bergräddarnas liv. Förklaring som brukar ges är att folk har ju betalt så mycket pengar för resan och vill utnjutja det till max. Lavinrisken underskattas ofta eller tanken "det händer inte mig, jag är ju försiktig"

Sommaren: Här handlar det ofta om dålig utrustning och även att folk underskattar hur mycket jobbigare det är att gå i bergen än i slätt skog och hur mycket längre tid det tar. Okunskap om att läsa av vädret och ha respekt för oväder, det kan vända fort i bergen så man måste hålla sig uppdaterad.

Eller dom som köper dyraste utrustning och tror att det räcker och glömmer bort att utrustning automatiskt inte ger kunskap.

Sen tänker många att jag har ju en försäkring, det är bara att ringa bergräddningen om det händer något.

Vatten är också ett problem. Det är ofta kyligt på morgonen men blir snabbt varmt även på högre höjd. Solen är väldigt stark och kommer man upp över trädgränsen är det gasande sol.

Så jag tror det är flera saker som spelar in. Bristande kunskap, övertro på sig själv, dålig respekt för naturen, tanke att "det finns alltid hjälp att få" och att man måste göra det man tänkt/betalat för till varje pris.
Ja, Norge har ju fått väldigt stora problem med folk som det sett Trolltunga och Predikstolen på Instagram och ger sig ut i flipflops och linne.
Jag har själv mött en kille i sneakers, mjukisar och en halvliter flaska vatten glatt traskade för att bestiga kebnekaise, men på väg åt helt fel håll eftersom han inte hade karta och kompass...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 296
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 284
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp