Turista i Stockholm

eyz

Trådstartare
Under påsklovet ska jag och 8-årige sonen spendera 3 dagar i Stockholm. Sonen önskade bo på hotell och gå på museum, så det är huvudmålet med resan. Bestämt är att vi ska till Naturhistoriska- och Medeltidsmuseet, eventuellt Livrustkammaren. Vi behöver dock tips på andra spännande museer och platser att besöka!

Sen undrar jag vad som skulle vara bästa lösningen för oss när det gäller resor inom stan. Vi är beredda att gå en hel del men för att hålla humöret uppe hela dagarna misstänker jag några resor kan underlätta. :D Vore ett SL Access-kort lämpligt? Eller är det bättre att bara köpa enkelbiljetter för varje resa?

/Vilse i huvudstaden

Tekniska museet! Fantastiskt roligt för både vuxna och barn. Bredvid ligger polismuseet om sånt är spännande :)

Absolut köpa något periodkort med acesskort, man kommer snabbt upp i kostnaden för tex dygnskort. Och även om ni vill köpa enkelbiljetter så skaffa ett acesskort och fyll på med reskassa, blir billigare! :)

• Gilla
Reactions: eyz
Historiska museet, ligger nära Djurgårdsbron och då kan ni även klämma in Wasamuseet inom promenadavstånd och även nära till Aquaria därifrån. :up:

• Gilla
Under påsklovet ska jag och 8-årige sonen spendera 3 dagar i Stockholm. Sonen önskade bo på hotell och gå på museum, så det är huvudmålet med resan. Bestämt är att vi ska till Naturhistoriska- och Medeltidsmuseet, eventuellt Livrustkammaren. Vi behöver dock tips på andra spännande museer och platser att besöka!

Sen undrar jag vad som skulle vara bästa lösningen för oss när det gäller resor inom stan. Vi är beredda att gå en hel del men för att hålla humöret uppe hela dagarna misstänker jag några resor kan underlätta. :D Vore ett SL Access-kort lämpligt? Eller är det bättre att bara köpa enkelbiljetter för varje resa?

/Vilse i huvudstaden

Det finns 72-timmarsbiljetter :)

https://stockholmsspelmuseum.se/ förstås, har inte varit där själv än men syskonbarnen 8-13 år var väääldigt nöjda :D

Och jag håller med om någon form av SL-kort. Rekommenderar ett tredagarskort så att ni t ex kan ta spårvagnen två hållplatser till Djurgården om ni känner för det utan att behöva tänka reskassan!

• Gilla
Tack för alla idéer, har antecknat samtliga. :laugh:

72-timmarsbiljett verkar ju jättesmidigt, att jag inte tänkte på det... :up:

Vasamuseet är en mina absoluta favoriter. Är inte speciellt historieintresserad alls men det är en så himla bra utställning! Sen är Djurgården väldigt trevligt generellt vid bra väder. Finns intresse av konst så ligger Moderna i samma trakter. Jag har inte varit på Nobelmuseet i Gamla Stan själv men tänker att det nog kan vara intressant det med.

Hallwylska museet är rätt intressant men jag vet inte om en 8-åring tycker det.
Fjärilshuset på Haga, där tror jag de har hajar också numera.
Beridna högvakten brukar ha öppet stall då och då.

När jag var i Stockholm förra året i precis samma ärende (läser man till museolog är museiturism ett måste :D ) köpte jag en 72-timmasbiljett - grymt smidigt och sparade in mycket pengar på det! :up:

Vill ni klämma två museum snabbt finns ju Vasamuseet och Nordiska Museet som är grannar - bara att traska runt hörnet på Nordiska. Sjöhistoriska Museet har också en fin utställning om man är intresserad av sjöfart, de har lite uppbyggda miljöer (insidan av sovhytter och liknande) som jag tror kan tilltala unga besökare. Etnografiska ligger väl hyfsat nära har jag för mig (?) men det kanske inte är så aktuellt. Medelhavsmuseet har också mycket konkreta föremål som är spännande att titta på. Armémuseum likaså. :love:

Har inte själv varit på livrustkammaren men bara hört gott om den. :D

/Vilse i huvudstaden
Vasamuséet är mina barns favoritmuseum, så det rekommenderas. Och sen en utflykt till tekniska/etnografiska/polismuséet/sjöhistoriska, som ligger vägg i vägg på Gärdet. Jag skulle rekommendera accesskort och reskassa, enkelbiljetter är jättedyra.

När jag var i Stockholm förra året i precis samma ärende (läser man till museolog är museiturism ett måste :D ) köpte jag en 72-timmasbiljett - grymt smidigt och sparade in mycket pengar på det! :up:

Vill ni klämma två museum snabbt finns ju Vasamuseet och Nordiska Museet som är grannar - bara att traska runt hörnet på Nordiska. Sjöhistoriska Museet har också en fin utställning om man är intresserad av sjöfart, de har lite uppbyggda miljöer (insidan av sovhytter och liknande) som jag tror kan tilltala unga besökare. Etnografiska ligger väl hyfsat nära har jag för mig (?) men det kanske inte är så aktuellt. Medelhavsmuseet har också mycket konkreta föremål som är spännande att titta på. Armémuseum likaså. :love:

Har inte själv varit på livrustkammaren men bara hört gott om den. :D

Etnografiska är utmärkt för barn, finns massor av spännande saker att titta på. Plus att deras fik är det bästa av muséerna där.

Etnografiska är utmärkt för barn, finns massor av spännande saker att titta på. Plus att deras fik är det bästa av muséerna där.

Vad bra! Jag har inte hunnit dit ännu, men kikade in på deras verksamhet och det verkar onekligen finnas mycket barnvänligt. Praktiskt om man vill besöka Sjöhistoriska med, då bussen bara stannar utanför. :D

Med anledning av det som skett idag lutar jag mot att avboka för denna gång men velar då jag vet att sonen kommer bli väldigt ledsen. Om vi inte kommer iväg nu gör vi resan till semestern istället. Hur hade ni gjort? :confused::(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka