Turista i Stockholm

Med anledning av det som skett idag lutar jag mot att avboka för denna gång men velar då jag vet att sonen kommer bli väldigt ledsen. Om vi inte kommer iväg nu gör vi resan till semestern istället. Hur hade ni gjort? :confused::(
Klart du inte ska avboka! Det finns ingen anledning att ändra sitt liv efter en sån här händelse, tvärtom!

Vad gäller tips så har mycket bra redan nämnts. Naturhistoriska, Tekniska och Fjärilshuset är mina favoriter. Skansen har även en massa aktiviteter under påsk!

Med anledning av det som skett idag lutar jag mot att avboka för denna gång men velar då jag vet att sonen kommer bli väldigt ledsen. Om vi inte kommer iväg nu gör vi resan till semestern istället. Hur hade ni gjort? :confused::(

Jag hade inte avbokat. Förmodligen var det ett vansinnesdåd utfört av en ensam galning (om än inspirerad av andra idioter) dvs risken för ett till dåd är enormt liten. Dessutom kommer det att vara poliser i varje buske i Sthlm en lång tid framöver.

Jag valde att avboka ändå. Även mitt under pågående panikattack igår så förstod jag att det är så osannolikt att något liknande händer inom de närmsta åren, men jag tänker på tillgängligheten och tror att vi får en trevligare upplevelse om ett par månader.

Jag har sparat alla tips i tråden, tusen tack för er hjälp! :)

Ja, men lite besviken. Kan bero på min allmänt nördiga inställning, men plastkopior är inte samma sak för mig även om jag förstår varför det är det.
Jag var på guidad tur där och tyckte faktiskt att den var förvånansvärt bra. Kan ha haft med guiden att göra dock.

oj. det visste jag inte. trodde det var äkta kombinerat med välgjorda kopior/kompletteringar som var på turné. Det är ju snart sista veckan.

Det finns inte ett försäkringsbolag i världen som vill ta risken att stå med svarte Petter om något händer med sådana saker, de är omöjliga att försäkra. Det är välgjort som tusan men likväl kopior.

Det finns inte ett försäkringsbolag i världen som vill ta risken att stå med svarte Petter om något händer med sådana saker, de är omöjliga att försäkra. Det är välgjort som tusan men likväl kopior.
Fast Kung Tut själv har ju varit ute och rest? När jag såg honom 2007 i Konungarnas Dal hade han varit ute och turistat och mycket av föremålen från utgrävningarna med. :)

tutankhamun1_608.jpg
Graven och skatterna – mer än 1000 ytterst välgjorda repliker

Utställningen ”Tutankhamun – Graven och skatterna” består av mer än 1000 mycket välgjorda repliker av föremål som fanns i graven, alla omsorgsfullt tillverkade av Egyptens skickligaste hantverkare. De ursprungliga fynden finns idag på museum i Kairo, men kommer förmodligen aldrig mer att kunna visas på utställningar runt om i världen. Föremålen är helt enkelt för dyrbara och för ömtåliga. Inget försäkringsbolag vill idag försäkra dem om de lånas ut.

Utställningen har visats på flera platser främst i Europa, bland annat i Barcelona, Dublin, Bryssel och Frankfurt och har hittills haft mer än 3,2 miljoner besökare.

http://www.tutankhamun.nu/

http://antikmonologen.blogspot.se/2012/10/plast-tuttar-i-malmo.html?m=1

Det jag gillar är ju just att det är gamla autentiska föremål, kopior är inte samma sak hur välgjorda de än är. Sen vet jag att det även på museer hänger kopior ibland eftersom man inte vågar ha originalen framme, men här är hela utställningen "falsk". Om än välgjord. Men känslan för mig försvinner med den vetskapen.

Jag var och tittade på Tutankhamonutställningen idag. Jag tyckte att det var sevärd även om den kanske inte var värd det dyra biljettpriset.

Själv retade jag mig mest på de dåliga översättningar som gjorts. T ex vid en vagn stod det att en del fästes vid hästarnas axel. Om inte alla förstår vad en bog är kunde de åtminstone använt ordet skuldra.

Nu såg jag att du hade avbokat men så länge kollektivtrafiken osv har kommit igång finns det ingen anledning att backa. Har inte kollektivtrafiken du planerar åka kommit igång kanske det är lite drygt.

Tja, jag bor i innerstan med mina barn och har inga planer på att flytta för terrordådets skull, så jag skulle inte ha avbokat. Risken är förmodligen mindre nu än den var innan det hände. Ni kan ju undvika att gå just på den biten av Drottninggatan, om det känns otäckt.

Jag valde att avboka ändå. Även mitt under pågående panikattack igår så förstod jag att det är så osannolikt att något liknande händer inom de närmsta åren, men jag tänker på tillgängligheten och tror att vi får en trevligare upplevelse om ett par månader.

Jag har sparat alla tips i tråden, tusen tack för er hjälp! :)
Tillgängligheten var bara begränsad just fredag eftermiddag, redan på kvällen var allt igång som vanligt igen. Annars hade ju folk inte kunnat ta sig hem.

Tja, jag bor i innerstan med mina barn och har inga planer på att flytta för terrordådets skull, så jag skulle inte ha avbokat. Risken är förmodligen mindre nu än den var innan det hände. Ni kan ju undvika att gå just på den biten av Drottninggatan, om det känns otäckt.
Jag hade inte obegränsat med tid innan tåg och hotell skulle kostat vare sig vi tog oss dit eller inte och jag badar inte i ett överflöd av pengar, så därför avbokade jag innan information om att all kollektivtrafik var igång igen. Jag ångrar dock inte beslutet.

Givetvis ska folk inte flytta från sina hem, vad fånigt. Jag håller med om att vi inte ska ändra våra liv på grund av dessa dårar, men jag fick en kraftig panikattack när jag följde rapporteringen från Stockholm och upplevde en konstant stress tills folk i min närhet rekommenderade mig att inte åka. Jag känner mig själv och min oro och vet att jag hade haft svårt att sova och möjligen fått fler panikattacker om jag inte avblåst. Därmed är jag helt övertygad om att vi får en trevligare upplevelse i juni än om vi åkt nu bara för att trotsa eventuella krafter som försöker skrämmas. :cautious:

Under påsklovet ska jag och 8-årige sonen spendera 3 dagar i Stockholm. Sonen önskade bo på hotell och gå på museum, så det är huvudmålet med resan. Bestämt är att vi ska till Naturhistoriska- och Medeltidsmuseet, eventuellt Livrustkammaren. Vi behöver dock tips på andra spännande museer och platser att besöka!

Sen undrar jag vad som skulle vara bästa lösningen för oss när det gäller resor inom stan. Vi är beredda att gå en hel del men för att hålla humöret uppe hela dagarna misstänker jag några resor kan underlätta. :D Vore ett SL Access-kort lämpligt? Eller är det bättre att bara köpa enkelbiljetter för varje resa?

/Vilse i huvudstaden
De har en Tuthankamonutställning som måste bokas.

Ok såg avbokat

Lånar tråden så slipper jag starta egen. Vi funderar på Stockholm torsdag-söndag nästa vecka. Så nu vill jag ha en massa insikt i saker att göra. Kravet är att det inte ska kosta för mycket, shopping uteblir, finns inte ekonomi för det. Barnen är 6 och 7 år. Naturhistoriska känns som de är på en gång i månaden med deras pappa, så det utgår. Tuthankamons utställning utgår också på grund av kopior och att vi var på Egyptiska museet där de riktiga grejerna finns i höstas. Vad finns det att göra i Sthm?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka