Tuppsteg som förändras - varför??? (långt)

Lotus

Trådstartare
Jag har sedan augusti en häst med tuppspatt. När jag köpte honom spattade han ganska mycket och jag har försökt stärka honom under tiden jag haft honom och bla gett honom gurkmeja fram till december och glucosamin under december och januari. Hela tiden har tuppstegen förbättrats och i februari tuppade han väldigt lite. Eftersom han haft problem med hosta också har jag gett carrageenalger från februari och fortfarande, och hela hästen är pigg och glad och ser allt fräschare ut, mera muskler osv, men det knepiga är att den senaste tiden tuppar han i varje steg jättemycket, och jag begriper inte varför??? Kan det ha samband med att jag slutat ge något jag gav tidigare, eller att jag börjat ge algerna???

I övrigt är inget särskilt annorlunda, jag har bytt sadel men tycker den han har nu passar bättre och han verkar trivas bra med den till skillnad från den förra, då han sparkade bakut i galoppen, nu gör han det bara när det är riktigt skoj och inte för att han är besvärad verkar det som. Samma hovslagare, samma personer som rider men som kanske får honom bätrte till arbete nu oifs, samma underlag, i stort sett samma foder (har lagt till vetekli och olja istället för en del havre då han blir väldigt pigg). Försöker rida vettigt stärkande och varierat.

Är det någon som har några som helst erfarenheter eller tips om vad det kan vara som påverkar??? Vill gärna ge glucosamin igen men ekonomin tillåter inte det för närvarande. Kan det vara det som påverkat så pass mycket, och isåfall varför? Tuppspatt handlar såvitt jag vet som en sena som glider sämre - kan det vara så himla bra (för jo det tycker jag ju isåfall) att det finns ett preparat på burk som minskar tuppandet???!!!

Eller har algerna påverkat negativt och det är därför han sprätter så väldigt? Algerna har variot bra för resten av hästen tror jag, men har haft en kraftig reningsprocess som gjort honom tillfälligt sämre i hosta och rygg, men det har gått över för flera veckor sedan - kan effekten släpa efter så länge på spatten??

Jättetacksam om någon orkar spekulera med mig eller vet något om detta!!

Har inga direkta tips till dig tyvärr. :(

Vi har nyligen opererat bägge bakbenen på ett av våra halvblod som haft tuppspatt. Han gick också olika, olika dagar. Han blev alltid bättre efter uppvärmning men det syntes fortfarande att han spattade. Eftersom han syns mycket 'offentligt' bestämdes det att han skulle opereras och det är nu gjort. Det är alltså egentligen bara ett kosmetiskt ingrepp.

Det är för tidigt att säga om operationerna varit lyckade, det kan nämnligen ta ett tag innan det går ur men helt klart, han går redan bättre. :) Fick själv vara med på operationen och se hur den gick till - väldigt spännande! En bit av senan skärs av och dras bort. Två snitt läggs, ett vid hasen och ett lite längre ner på benet, ca 20 cm av senan tas bort.

Om hästen inte lider av det (vilket dom inte brukar) så finns det väl ingen anledning att oroa sig? :confused:
Är ju svårt att ge tips när man inte ser hur han rör sig men kan du inte rådfråga din veterinär?

Min häst lider sannolikt inte heller men det är ju retligt att det kanske går att påverka men man vet bara inte hur...

Han har också gått olika olika dagar förut, men nu är det varje dag som den värsta dagen förut, och det är ju inte så kul :(. Tuppstegen syns i varje steg när det är som värst, jättehögt, och det gör att jag har svårt att få lust att träna. När han var som bäst för ca 1-2 månader sedan syntes det bara nåt steg emellanåt.

Vill inte operera då han är 19 år och jag inte har några tävlingsambitioner, men är undrar samtidigt om försäkringen ersate er operation? Hur lång konvalecens?

Ger halv dos av algerna nu för att se om det blir bättre, och tar tacksamt emot fler spekulationer om någon orkar!

Åh va härligt att höra en till som pratar bra om glucosamin, en vän till mej var med sin 20 åriga varmblodsvalack till vet och vet höll på att slå baklänges av förvåning över hur mjuka och rena och fina ben pållen hade.. hon berättade att hon gett glucosamin och han brast ut i ett GAPSKRATT hehe

Jag själv har ett havlblod som tuppar.. mer på vinterhalvåret.. och ibladn så glömmer hon borta att tuppa ex i hagen.. hehe. När hon är uppvärmd och avslappnad så minskar tuppen.

Jag ska genast testa glucosamin jag oxå så får jag berätta hur det går.. och det här med alger, så sa min foderrådgivare att.. har din häst simhud mellan tårna?? :D hahaha

Colombia Girl :bump:

får man fråga hur mycket det kostade att operera?? Du kan kanske PMa mej om det?? Är nyfiken på hur det skulle gå om man gör en operation.. men för min del så får hon gärna tuppa hehe.. då sysns det att det är min totto hehe

I ditt fall tror jag det är att du tagit bort Glucosaminet som gjort din häst sämre. :smirk:

Jag har fått berättat för mig att innehållet i Glucosamin är ett kroppseget ämne. Du tillsätter detta för att öka "glidvätska" i lederna. När du nu tillsätter detta så går den egna produktionen av detta ämne ner. Kroppen producerar då mindre själv. Din häst kan då bli sämre ett tag efter att du slutar med produkten för att det tar tid för kroppen att komma igång igen och producera "glidvätska"

Mitt tips är därför att inte hålla på att tillsätta ett tag och sedan ta bort ett tag. Har man vant hästen vid detta får man se till att ge det alltid. Eller iallafall att göra uppehåll då hästen inte skall tränas.
Låter hårt men kan inte vara särskilt kul för hästen att bara få något som verkar hjälpa den bra, när matte har råd.
Nä, då är det bättre att inte ge alls enligt mig.

Algerna tror jag inte har något samband alls med detta.

I princip alla veterinärer menar ju att hästar med tuppsteg inte lider av det, det är ju ingen hälta utan ett rörelsemönster som ser lite kul ut. Därför tror jag inte att hästen direkt lider av att tuppa mer eller mindre, men det ser ju självklart lättare ut att låta bli.

Jag har aldrig någonsin hört att glucosamin skall påverka tuppspatt, utan gav det mest som en kur (vilket man ska kunna göra om jag fattat rätt) för att öka rörligheten i hela hästen som är lite småstel pga ålder. Effekten kommer smygandes, och jag satte inte i samband just då att det var fodertillskottet som kanske gjorde även tuppstegen bättre, snarare träningen tänkte jag, och att han fått en sadel som passar bättre.

Och sen är det faktiskt en ekonomisk fråga vad man stoppar i sin häst, jag valde att prova ett annat tillskott ett tag och hade inte råd med båda, och dessutom är jag av den uppfattningen att det inte alltid är bra att proppa i alla möjliga tillskott samtidigt då det kan ha en massa olika effekter som man inte vet något om. Ett puls ett är inte alltid två, liksom.

Vad gäller alger så har de haft en massa skumma effekter som jag inte alls räknat med, tex har benen blivit extremt mycket torrare och finare sedan jag började ge dem, och de har en allmänt utrensande effekt som mycket tydligt påverkat hästen så att den efter ca 3 veckors kur blev mycket sämre i ca 1-2 veckor, den hostade som sjutton, hadew ont i ryggen, åt dåligt osv, och efter det har den bara blivit piggare och bättre överhuvudtaget, förutom just i tuppspatten.

Så jag är inte lika säker som du. Men det är klart jag ska prova ge glucosamin igen NÄR JAG FÅR RÅD.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005
Katthälsa Bengi (som är minst 13 men ev betydligt äldre, då han dök upp hos oss 2006 från typ ingenstans) har varit jättedålig en tid. Han har...
2
Svar
22
· Visningar
9 846
Senast: mollyphlox
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 950
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 868
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar