Tuppkamspasta

Sv: Tuppkamspasta

Kollade på veterinär fass på nätet och hittade inget med det namnet?

Har du mer info för det låter intressant med den där pastan.

Jag har fått den av min veterinär, Åsa Miller. Hon hänger med bra på nya grejer till travhästar.

Det ska tydligen fungera som tuppkam, men man ger det i munnen och så verkar det "där det behövs". Låter för bra för att vara sant. Ska ges i två veckor och sedan kan man ge underhålls dos. 96 timmars karens. Jag har en spruta framför mig och det står att den innehåller 100 mg hyaluronate per 10 ml pasta. Som jag fattar det kan vem som helst kan beställa den på den här sidan: http://www.nextag.com/serv/main/buy...CHNOLOGIES_Pets&mfr=KINETIC+TECHNOLOGIES&node

Verkar intressant, ska nog beställa och testa. Tänk att man lär sig något nytt hela tiden...

Jag har ett fodertilskott som innehåller tuppkam som heter flexivite. Det innehåller också msm å kondritorin.

Har faktiskt funderat på det där med hur det funkar med att inta via mun, om det kommer dit det behövs mest. Det e ju fantastisk hur det kroppen fungerar!
Vet ni om det gör nån skillnad om man ger det me munspruta eller me fodret. Tar kroppen åt sig det bättre om man ger det separat eller?
Kom inte in på sidan du skrev att man kunde beställa det från.

Sök på preparatnamnet dit du kommer på länken så hittar du. Men vi europeer måste telefonbeställa som det verkar...

Jag har ett fodertilskott som innehåller tuppkam som heter flexivite. Det innehåller också msm å kondritorin.

Har faktiskt funderat på det där med hur det funkar med att inta via mun, om det kommer dit det behövs mest. Det e ju fantastisk hur det kroppen fungerar!
Vet ni om det gör nån skillnad om man ger det me munspruta eller me fodret. Tar kroppen åt sig det bättre om man ger det separat eller?
Kom inte in på sidan du skrev att man kunde beställa det från.

Hur mycket hyalurone är det i flexiviten? Verkar det som om den funkar?

Vet faktiskt inte exakt. Ska kolla på burken imorn.
Jag har inte nån aktiv travare utan en pensinär med dåliga leder å spatt.
Men han e travis, har mkt orlovare i sig.

www.hastbutiken.se säljer flexivite
Jag började i tisdags så jag väntar. Dem sa att man skulle känna skillnad efter bara några dagar.

Hur länge räcker en sån där tub??
Det står på hemsidan att 10cc daily per 1.100ibs body wt.
Hur mkt är 1.100ibs i kilo? Kan inte det där tyvärr.

Det gick att beställa via hemsidan även till utlandet, man måste bara skapa ett konto först. Frakten blir 350kr men det stod att det finns mer ekonomiska alternativ för utlands kunder men då måste man ringa.

Hur länge räcker en sån där tub??
Det står på hemsidan att 10cc daily per 1.100ibs body wt.
Hur mkt är 1.100ibs i kilo? Kan inte det där tyvärr.

jag har fått ordinerat 10 ml/dag per 500 kg vikt i 14 dagar och därefter 10 ml/varannan dag eller 5 ml/dag som underhållsdos. En spruta innehåller 60 ml.

Hittade en sida där det var ännu billigare. Dessutom avmaskningsmedel typ ivomec för 30 kronor sprutan...

Kanske man måste börja importera sånt här från USA :angel:

http://www.millerharness.com/

Det finns mer info om tuppkamspastan på http://www.evavet.se/underdokument/produkter.html

Jag kan nu rapportera att min häst har fått en kur under 14 dagar och det synliga resultatet är att gallorna från hans hovleder som han haft i ett halvårs tid har försvunnit.

Numera är tävlingskarensen borttagen på Conquer och en tub med 60 ml kostar omkring 400 kr där jag köper.

Jag vet ju inte vilka problem din häst hade innan men har du märkt någon annan förändring?

Det är ju så himla svårt att utvärdera, tycker jag.

Det enda som jag känner mig säker på är att gallorna från hovlederna - över kronranden framtill - har försvunnit. Han har haft problem där från och till i ett års tid och det blir värre av brodd i skorna. Nu har jag ju samtidigt som behandlingen tagit ur brodden, så 100 % säker kan jag inte vara på att det är pastan som har haft effekt. Men jag vet att det tidigare har tagit månader utan brodd innan gallorna från hovlederna har försvunnit och nu försvann de på en veckas behandling.

Dessutom har han känts kanonfin i spänst och rytm de två jobb han har gått efter behandlingen, men där tycker jag att det är omöjligt att säga om det beror på behandlingen eller inte. I vart fall kan det ju inte ha skadat att han blev bättre i hovlederna.

Jag vet inte vad som har varit hans problem egentligen. Han har inte tålt snabbjobb. Han har blivit kantig och stel. Han är behandlad i fram- och bakknän och vi har jobbat i ett års tid med ryggen och allmän muskelstyrka.

Ok, tack för ditt svar.
Hästen verkar ju ha blivit bättre iaf, det är ju huvudsaken om än det kanske gått för kort tid för en riktig utvärdering.
Har den dessutom haft problem "lite överallt" också så gör ju säkert pastan gott för hela kroppen.

Intressant pasta det där. Själv är jag mycket skeptisk till "tuppkam i blodet" som en del förespråkar. Har ändå testat det både enbart samt som en komplettering av ledbehandlingar vid vissa tillfällen. Tyvärr har jag inte kunnat säga att jag märkt att det hjälpt på något sätt.
Har som lite svårt att se hyaluronsyra transporteras via blodet och ut i lederna i sådan omfattning att det ska hjälpa...
Samma sak när det ges oralt men som med denna pasta så ger man ju dagligen under en period vad jag förstått och ja, kanske att det kan fungera nog så bra eller rent av bättre då?

Har en äldre herre i stallet som blir lite allmänt sliten efter lopp, kanske detta vore något för honom?

Nu har jag lagt vantarna på ett par tuber Conquer. I dag börjar jag ge min gamle halte och lytte springare en kur, så får vi väl se om det hjälper något;)

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
399
Senast: Unafraid
·
Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i... 2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: Sel
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av kollagen- tillskott till häst med ligament- / senskada ? Självklart är hästen under vet uppsyn och nu även...
Svar
0
· Visningar
220
Senast: ako
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 067

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka