Tuppkamspasta

Sv: Tuppkamspasta

Du måste rapportera hur det går!

Jag känner till ytterligare en häst som påbörjar sin behandling idag. Han är tydligen böjöm men man kan inte riktigt lokalisera felet och han är inte tydligt halt, utan bara så att säga "knackig" i högre fart. Spännade att se om det hjälper med Conquer...

Det ska väl ungefär motsvara att spruta i blodet vad jag förstår och då med fördelen att man slipper karens för tävling...

Jag har köpt tuppkamspasta på atg kliniken i Karlstad och den kostade inte full 300 kr / tub. Ingen karens skall det vara i dagsläget då det går under kategorien fodertillskott.

Jag har inhandlat en kartong conquer tuppkamspasta av min vet , jag ska prova att ge det dagarna efter start. :banana:
Hoppas att min lille springare mår kanon om han får det , Lasse min vet sa att det var bra som underhålls medel men är dom halta funkar det inte han sa även att det var 96 tim karens på det.... värt att tänka på.....mvh Appendix

Har gett en 7-årig märr detta preparat under juni och juli. Varit hyfsat fräsch och fin. Om det beror på detta eller ej, vet jag inte eftersom det varit mycket nytt för henne. Tidigare hade hon ofta känningar i framknäna enligt han som tränade och ägde henne innan. Varit 5 och 4 i P-21 lopp på 19a resp 18,9a i slutet på juli och i augusti. Inte helt 100 och oplacerad i senaste loppet för 10-12 dagar sedan.

Vet inte riktigt vad jag ska säga om conquer. Har fyra sprutor pasta kvar så jag får väl fortsätta prova:angel:

Jag skulle också vilja veta lite om era erfarenheter när det gäller den här tuppkamspastan - både flytande och pasta.

Fungerar det?

KL

Är det ngn som vet hur försäkringen täcker preparatet?

Vad är reaktionen hos veterinärer när man efterfrågar tuppkamspasta?

Ska in på torsdag med min och är RIKTIGT avigt inställd till sprutor i led efter tidigare hästar som inte blivit hjälpta av detta, bara väldigt obenägna att vilja gå in på kliniken efter alltför många behandlingar i lederna:(

Han ska förstås utredas o röntgas etc men har galla i ena framknäet sedan en längre tid, ingen direkt hälta med liten rörelsestörning. Är rätt säker på att man kommer att vilja spruta honom...så behöver peppning för att våga ta upp det här med veterinären!:crazy:

Tuppkamspastan är ännu så länge klassat som ett fodertillskott och inte som ett läkemedel, så jag har svårt att tänka mig att försäkringen täcker. Men jag är inte säker, kanske det blir annorlunda om veterinären föreskriver det?

I vart fall vet jag att eftersom det är ett fodertillskott så får veterinärer sälja preparatet utan att undersöka hästen. Det är bara så att företaget som tillverkar pastan har bestämt sig för att inte sälja annat än genom veterinärer. Smart marknadsföring, tycker jag.

De veterinärer som jag pratat med har varit positiva men varnat för att pastan kan komma att användas på hältor som inte går att behandla på det sättet. Jag har redan hört talas om fall där man provat pastan utan effekt och det senare visat sig vara en hovböld. Det skulle vara trist om det utvecklade sig på det sättet att pastan för rykte om sig att vara verkningslös pga sådana misstag.

Om jag vore som du skulle jag inte alls dra mig för att i vart fall ta upp saken med veterinären. Och sedan är det ju faktiskt så att det är du som avgör om du vill ha hästen behandlad eller inte, så länge det inte är absolut nödvändigt att behandla den av djurhälsoskäl. Men det känns inte alltid så när man besöker veterinärer.

Nej, jag vet vilka "strider" man brukar få ta om man ö h t ifrågasätter veterinärens tänkta behandling, hur förvånade/ibland irriterade de kan bli:crazy: Nu är det två dagar kvar till klinikbesöket och jag går o laddar...

Det kan inte vara meningen att ALLA hältor som är diffusa måste behandlas med injektioner i led:(

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
307
Senast: Unafraid
·
Trav Jag behöver lite tips och höra era erfarenheter. Jag ska sätta tungband på en häst för första gången. Den drar då snabbt upp tungan i...
2
Svar
34
· Visningar
3 506
Senast: Sel
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av skadad SI-led och skadad disk mellan L6/S1? Disken är tydligen en följdskada av att SI-leden är skadad…...
Svar
2
· Visningar
334
Senast: slant98
·
R
Gnägg Jag skulle vilja höra era erfaren heter från att köpa häst! Hur och när visste ni att det var DEN hästen liksom? Kändes det bara som ett...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 637
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar