Sv: Tuppkam i blodet vs i leden
Min lilla fjant är behandlad flera ggr med tuppkam direkt i blodet och sen endera kortisontabletter eller kortisoninjektion.
Och hon har svarat på behandlingen, hon har haft polyartrit och pga sin unga ålder (hon var 2 då) ville de inte spruta i lederna mer (de sprutade en gång i lederna, hon svarade men inflammationerna kom tillbaka) så valde de tuppkam i blodet + allmän kortisonbehandling. Och hon svarade, alla ledinflammationerna försvann.
(Och kom tillbaka, och ny behandling med tuppkam i blodet och de försvann igen. Och kom tillbaka.. Fast det är en helt annan historia och har inge md tuppkammens verkan att göra)
Det är dyrare (några hundralappar) att spruta tuppkam iblodet än att spruta EN led. Fast ska du spruta mer än en led så är tuppkamm i blodet billigare.
Jag vet faktiskt inte varför det inte används mer. Men jag skulle GISSA att det är för att man vill ju oftast ledbedöva innan behandling, och då har du ju redan stuckit i leden.
Min lilla fick ju behandling lokalt i leden den gång hon bedövades, sen ville de inte sticka mer i hennes leder (pga att hon bara var två år), och då valde de att behandla i blodet. Sen när det var polyartrit (dvs inflammation i flera/många leder) så ville de ju absolut inte gå in med nål, så då blev det ju defnitivt allmän. Men då struntade vi i att bedöva med, av samma anledning, dvs att vi inte ville sticka henne i leden/lederna.