Tuppkam i blodet vs i leden

tott

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på det där med tuppkam i blodet. Vad jag har förstått så söker sig tuppkammen till det sjuka området och gör nytta där (sådär enkelt beskrivet). Det låter ju väldigt lindrigt tycker jag. I fall då det är svårt att diagnosticera varifrån hältan kommer så borde ju tuppkam i blodet vara en bra lösning.
kan vilken veterinär som helst göra en sådan behandling eller måste man ändå in till klinik?
Är det prisskillnader i behandlingarna intravenöst/led ?

Sv: Tuppkam i blodet vs i leden

tott skrev:
Ingen som har erfarenhet eller funderingar?
Har inte behövt.
Men om hästen är multihalt, flera ben. är det bra att slippa gå in i flera leder när det är risk för ledinflammationer.

Enligt hörsägen,så görs detta på topphästar för att i förebyggande syfte "rundsmörja " dem

Det är ju alltid en risk att spruta i leden. Men att spruta iv är DYRT. Det går åt mer och måste oftast göras flera ggr.

Min har blivit sprutad med tuppkam(hyonate) vid ett par tillfällen när vet. misstänkt ledinflammation. Tycker det gav lika bra resultat som när man sprutar direkt i leden. Ena gången behövdes 2 sprutningar, andra gången en. En spruta kostar runt 1200:- om jag inte minns fel. Dyrt, men samtidigt kan det ju göras på hemmaplan, man behöver alltså inte åka till klinik.
Himla smidigt;)

Att det fungerar även när man sprutar intravenöst vet man, däremot inte hur. En känd ledinflammationsforskare menade att det troligen var ngn typ av antiinflammatorik effekt på receptornivå.
PL

Jag frågade min vet om detta och han hade fått preparat av någon tillverkare för ett gäng år sedan för att prova.
Den enda effekt han kunde påvisa var en möjlig förbättring av immunförsvaret. Så min pålle blev sprutad i leden...

Om vi pratar om "tuppkam" i blodet så finns det en helt ok dokumentation.
Jag anser mig själv haft bra resultat när jag använt det på hästar med infl i många leder eller som helt enkelt inte gått att spruta i led.
PL

Kan man spruta tuppkam i blodet då man inte riktigt vet vad hästen har för fel också ?
Min häst är halt till och från och allt (det mesta) tyder på att det är muskulärt och/eller nåt i bogen. Har haft ut vet, massör och equiterapeut. Skulle så långt det bara är möjligt undvika att åka till klinik för jag har väääldigt bökig väg dit + varken släp eller dragbil och har aldrig kört häst själv.
Javisst - klart jag fixar oss till klinik om det behövs, men jag är glad om jag får hästen frisk "på hemmaplan" om ni förstår;)

Min häst är sprutad i blodet. Att kalla honom topphäst är att ta i från skorna. Han sprutades på klinik i mer förebyggande syfte för det var lite små skavanker.Typ lite stela leder. Han är 13 år. Tyvärr hjälpte det inte som tanken var, utan det har framkommit mer som inte är bra. Han fick en ordentlig genomgång innan han sprutades, Så det är inget man gör utan att kolla igenom ordentligt först.

Min häst klev på en sten o blev halt.
Det blev diagnosticerat till ev. mjukdelskada i Bogen.
Han var då "konstigt halt". Vid longering visade det sig bara när det benet var det yttre.
Han skulle på Scint. men fick Pronaxen som han blev bra av.
Slapp då åka till SLU.

axel skrev:
Min häst klev på en sten o blev halt.
Det blev diagnosticerat till ev. mjukdelskada i Bogen.
Han var då "konstigt halt". Vid longering visade det sig bara när det benet var det yttre.
Han skulle på Scint. men fick Pronaxen som han blev bra av.
Slapp då åka till SLU.

Är du säker på namnet, pronaxen. Finns ej i fass.

peter_lundin skrev:
Om vi pratar om "tuppkam" i blodet så finns det en helt ok dokumentation.
Jag anser mig själv haft bra resultat när jag använt det på hästar med infl i många leder eller som helt enkelt inte gått att spruta i led.
PL
¨

Vilket preparat har ni då använt?

funkar det om hästen har nått vajsing i ryggen oxå?
om det nu är inflamation...

min har gått på butta utan någon förbättring varken då eller efter...

Tror man att det är nåt me musklerna brukar fenadyn va ett bättre alt än tuppkam. Håller inte me om att de skulle va dyrare än att spruta leder?? Ofta behöver man ju sprut på mer än ett ställe och visst iband kan man dela sprutan. D ä alltid "dyrt" å spruta tuppkam, billigare me cortison då! Det kan ju dessutom behövas mer än en omgång behandling även om du sprutar i leden också!

Min lilla fjant är behandlad flera ggr med tuppkam direkt i blodet och sen endera kortisontabletter eller kortisoninjektion.

Och hon har svarat på behandlingen, hon har haft polyartrit och pga sin unga ålder (hon var 2 då) ville de inte spruta i lederna mer (de sprutade en gång i lederna, hon svarade men inflammationerna kom tillbaka) så valde de tuppkam i blodet + allmän kortisonbehandling. Och hon svarade, alla ledinflammationerna försvann.

(Och kom tillbaka, och ny behandling med tuppkam i blodet och de försvann igen. Och kom tillbaka.. Fast det är en helt annan historia och har inge md tuppkammens verkan att göra)

Det är dyrare (några hundralappar) att spruta tuppkam iblodet än att spruta EN led. Fast ska du spruta mer än en led så är tuppkamm i blodet billigare.

Jag vet faktiskt inte varför det inte används mer. Men jag skulle GISSA att det är för att man vill ju oftast ledbedöva innan behandling, och då har du ju redan stuckit i leden.

Min lilla fick ju behandling lokalt i leden den gång hon bedövades, sen ville de inte sticka mer i hennes leder (pga att hon bara var två år), och då valde de att behandla i blodet. Sen när det var polyartrit (dvs inflammation i flera/många leder) så ville de ju absolut inte gå in med nål, så då blev det ju defnitivt allmän. Men då struntade vi i att bedöva med, av samma anledning, dvs att vi inte ville sticka henne i leden/lederna.

Vad kostar en rundsmörjning ca pris?

Min gamling får ibland Pronaxen för sina leders skull. Nu sist när han hade fått en kotledsvrickning hb.:cry:
Även innan han ska skos eftersom det är lite jobbigt för honom.
En burk (100 tabletter) kostar drygt 149 kr, är på recept. Min pålle får 2*6 tabl. om dagen i ca 10-12 dagar, kortare tid när det är för för skoning, 5 dagar då.
Äter själv Pronaxen, eftersom jag oxå har reumatiska leder.:(
Pållen har fått tuppkam i blodet och lederna, tyckte att det funkade bäst i lederna.
Nu får han ibland Cartophan-sprutor, (stavning?) som funkar super på honom.:banana:

Liknande trådar

Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 140
Senast: skuggi
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 234
K
Hästvård Har ett 6-årigt arabsto som i maj drabbades av fång till följd av alltför gott bete. Distriktsveterinären var ute och behandlade henne...
Svar
13
· Visningar
1 524
Senast: Kira2002
·
J
Hästvård Här skriver vi oftast om problem o elände, för att få råd och stöd förstås, men nu tänkte jag leverera lite hopp till er som kämpat ett...
Svar
6
· Visningar
1 276
Senast: Novali01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama