N

Nadin

Vad är det för nånting??? och varför har en häst sådant??? En tjejen i mitt stall har såndant problem i sin hästens bakben,men kunde inte förklara vad det är och varför :confused:
En som är alltid nyfiken !!! :bow:

/Erika

Sv: Tupp steg

Tuppsteg även kallad Tuppspatt är något i hasregionen som visar sig just i hästens bakben.Hästen lyfter benet onaturligt högt och ryckigt Syns mest i vändningar .
Kan botas genom operation .orsaken är okänd :bow:

Senast ändrad av en moderator:

ur Hälsoråd för häst;
Spatt är en kronisk inflammation i ledytorna i hasens småben.(Förväxla ej med hasledsinflammation, som är en skada i hasleden med en galla i denna led.) Förekommer hos både hästar som växer som hos vuxna hästar. Spatt är en inflammation som sker långsamt. Vanligaste läget är hasens nedre främre inre del, där så småningom en mindre eller större benpålagring- en sk spattknöl bildas.
Orsak kan vara överansträngning pga för hårt arbete, bidragande orsaker kan även vara dålig uppfödning eller exteriörfel. Sjukdomen i sig är ej ärftlig, men anlagen för spatt kan nedärvas dvs dispositionen för spatt är ärftlig.
Symptom; Hälta och stelhet då hästen tas ut ur stallet. Efter en stunds arbete minskar den och kan tom upphöra.Kraftig reaktion på böjprov, spattknöl, muskelförtvining i ländmuskulaturen. Spatt är som regel dubbelsidig, dvs uppträder på båda haserna samtidigt.
Sök veterinär vid misstanke på spatt för diagnos.

Spatthästar kan opereras och åkomman kan i vissa fall förbättras.

Det du skriver är spatt, men inte tuppsteg.
Vid tuppsteg har hästen inga som helst förändringar i sitt skelett.

Vill bara understryka det som kopparberg säger. Spatt har inget med tuppspatt att göra. Därför är det bättre att kalla det tuppsteg, som Nadin gör.

Nadin: tuppsteg beror på en sena som kan åtgärdas vid operation för att få benet att röra sig normalt igen.

Om en häst har tuppspatt, är det ärftligt?
Är det skillnad på om man avlar på en hingst eller ett sto som har det?

(OBS! För att undvika missförstånd vill understryka att min hingst inte har detta! Jag frågar alltså inte detta utifrån egen erfarenhet på någon av mina hästar!)

Nej, det är inte ärftligt.
Dessutom så är det enda negativa med tuppsteget om man ska tävla dressyr, då det räknas som en rörelsestörning. Vilket gör att den rörelsen där hästen "tuppar" blir underkänd.

Dessutom så förväxlar många dressrydomare tuppsteg med att hästen är halt, vilket ju inte är ngn höjdare. Om det beror på okunnighet eller ngt annat, det vet jag däremot inte.

Hästen får inte heller några förslitningsskador av tuppsteg.
Jag har ägt två st med tuppsteg, varav jag fortfarande äger den ena.
Köpte honom -89 (då var han 7 år), och han tävlade aktivt tills han var 16. Och att jag då slutade tävla honom berodde INTE på att han var "utsliten", utan att min andra häst visade sig ha så mkt högre kapacitet, och då valde jag att tävla honom i stället. Hade inte råd att tävla båda.

Pålle i fråga var vet bestiktigad som 17-åring med orden "så här friska hästar finns inte". Ua på böjprov.
Återigen besiktigad i somras (nu 22 år) med orden i kolumen "böjprov", ingen reaktion på böjprov.

Pållen är fortfarande fullt brukbar, nära nog snustorr i benen, aldrig "morgonstel" eller ngt sådant.
Han har haft tuppsteg i runt 10 år.
Min gullepålle! :love:

operationen är inte så 100% ig som man skulle önska... för min del så kommer inte jag att operera min häst så länge hon inte lider av tuppandet... När de kommer fram till en lösning som är mer tillförlitlig så kan jag överväga... men tills dess så får hon tuppa bäst hon vill.... :)

Här kommer en bild på tuppsteg i skritt...
3265123.jpg

Nej den har inte ont.
För hade den ont skulle den snedbelasta kroppen, och snedbelastar den kroppen så slits kroppen mer. Vilket skulle resultera i förslitningsskador.
Eller åtminstonde få tex mer gallor i vissa ben eller muskla sig ojämt/mindre.

Spatt och tuppspatt är INTE samma sak och skall så inte gämföras=)
Spat är något helt annat.
Min häst har sk tuppspatt pga en försliten sena som vid kallt väder drar ihop sig och blir kort.Därav får hon sk tuppspatt rörelser innan hon är uppvärmd och senas är varm=)

Hon lider inget och man kan lätt med en operation åtgärna det hela..Dock går det bara att gör aen gång och min vet har rådat mig att vänta in i det sista!
Än så länge går det bort genom att jag har back on track hasskydd 24 timmar om dygnet.. oki iinte när ajg rider men om natten och i hagen!
När det inte hjälper blir det en liten operation för damen min=)

Jag vet orsaken till min häst tuppspatt men det akn vara olika orsaker!

heeh känne rigen steget=) på min häst försvinner det helt efter ca 30 minuters ridning. vore kul att få dela lite erfarenheter om detta... du kan väl PM:a mig=)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 265
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 722
Senast: Stereo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
3 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka