Tunt schabrak som inte glider

ufot

Trådstartare
Jag rider min häst med Ghost-sadel. Den sitter perfekt, men jag är lite rädd om Grandeur vojlocken som jag har under sadeln.

Jag har haft en antiglidpadd under, närmast hästen (Börjes) men pälsen var lite "ruggig" sist jag red.

Finns det något annat som jag kan ha under Grandeur vojlocken? Vanligt schabrak fungerar inte, då glider sadeln. Hästen ifråga är rund som en tunna, utan manke. Hon har dock börjat muskla sig fint över rygg och manke, men allt glider på henne. Vinterpälsen (Islandshäst) gör ju inte saken bättre.

Sadeln sitter still även utan antiglidpadden, men jag vill helst ha något mellan Grandeur vojlocken och hästen för att inte behöva tvätta den dyra Grandeur vojlocken så ofta...

Jag funderar på att pröva en tunn vojlock eller ett tunt schabrak. Någon som har några idéer?

Jodå, sadeln passar som jag skrev. Utan något under Grandeur vojlocken sitter sadeln bra. Problemet uppstår bara om jag sätter ytterligare ett schabrak under, då glider den. Men jag vill som sagt helst inte ha Grandeur vojlocken direkt på ryggen, eftersom den då måste tvättas oftare.

Jodå, sadeln passar som jag skrev. Utan något under Grandeur vojlocken sitter sadeln bra. Problemet uppstår bara om jag sätter ytterligare ett schabrak under, då glider den. Men jag vill som sagt helst inte ha Grandeur vojlocken direkt på ryggen, eftersom den då måste tvättas oftare.

Köpt ett schabrak med grip? bla ps of sweden säljer såna.

En bomlös sadel liksom en sadel med bom börjar glida om man har en massa grejer under. Ju rundare form och ju bredare rygg desto värre blir det. Det finns nog inte så mycket annat att göra än att tvätta den dyra paden. I gengäld har jag tvättat mina padar många gånger utan att de har blivit slitna, det blir inte alls sådant slitage som jag upplever att det blir på vanliga schabrak. Jag borstar mina padar undertill före och efter varje gång de har använts vilket gör att de inte behöver tvättas lika ofta heller.

En bomlös sadel liksom en sadel med bom börjar glida om man har en massa grejer under. Ju rundare form och ju bredare rygg desto värre blir det. Det finns nog inte så mycket annat att göra än att tvätta den dyra paden. I gengäld har jag tvättat mina padar många gånger utan att de har blivit slitna, det blir inte alls sådant slitage som jag upplever att det blir på vanliga schabrak. Jag borstar mina padar undertill före och efter varje gång de har använts vilket gör att de inte behöver tvättas lika ofta heller.

Då var det som jag misstänkte. Hästen är bred över ryggen, överbyggd och utan manke. Dessutom extremt kort anläggningsyta och som sagt rund som en tunna. Jag hade enorm tur som hittade denna sadel.

Vilken borste använder du till padden? Än så länge skrittar vi mest, så hästen blir inte svettig. Men snart är det dags att börja träna mer och då lär hon bli mer svettig.

Då var det som jag misstänkte. Hästen är bred över ryggen, överbyggd och utan manke. Dessutom extremt kort anläggningsyta och som sagt rund som en tunna. Jag hade enorm tur som hittade denna sadel.

Vilken borste använder du till padden? Än så länge skrittar vi mest, så hästen blir inte svettig. Men snart är det dags att börja träna mer och då lär hon bli mer svettig.

Jag använder en ganska hård rotborste med ganska korta strån.

Liknande trådar

Utrustning Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen...
Svar
5
· Visningar
939
Senast: Buck
·
Utrustning Hästen (Islandshäst) behöver en ny sadelgjord. Hon har lättare sadeltvång och en husse som är väldigt svag i armarna. Jag söker därför...
Svar
13
· Visningar
3 530
Senast: svea
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
4 102
Senast: CarEr
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 194
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar