Tunnt arabsto

arna

Trådstartare
Har ett 18-årigt arabsto som går ute dygnet runt sedan 1 vecka i en stor hage med sällskap av en annan ponny. Det är en "gammal" hage som ej är gödslad. Tycker nu att hon har tappat i vikt, man kan se höftbenskulorna sticka ut... Hon rids mest i skogen i kuperad terräng ca 30-40 min 3-4 ggr i veckan ibland mer ibland mindre .
Hon har gräsmage eller om det kan vara så illa att hon har "proteinmage" men de andra i stallet tycker att hon är tjock pga magen och tror att det beror på för lite muskler att hon fallit ur bak i rumpan.

Nu till min fråga hur ska jag bära mig åt för att göda upp henne på bästa sätt? Hon har fått bara lite musli ca 1/2 kg per dag tidigare men inget nu under betet är ju samtidigt rädd att om hon får för mycket så kan hon få fång.

Har tidigare haft haflinger så då har det stora problemet varit att hålla vikten nere så nu behöver jag hjälp!
Goda o vettiga råd emottages tacksamt ska ta en bild och visa hur hon ser ut idag för 3 v sedan såg hon ut så här:

Men nu som sagt sticker höfledskulan ut ordentligt....Hjälp? /Lisa

Sv: Tunnt arabsto

Min 26-åriga halvblodsdam (gott om arab och engelskt fullblod i pappans stam, då han var angloarab), 162 hög ca 550 kg, var rent allmänt ur hull, tunn över kors och utstickande höftknölar samt synliga revben, när jag flyttade henne till nytt stall. Så jag fodrade upp med rejält med hö, även om vi börjat vänja in rejält på bete. Hon lämnade tyvärr mer och mer hö kvar om nätterna, men började fylla ut och nu är det faktiskt mest musklerna kvar att få upp, så gott det går.

Hon rids, eller motioneras för närvarande 1-4 dgr i veckan och får för det 1 kg helhavre och ca 750 g havrefri müsli. Jag kommer mer och mer gå över på den havrefria müslin, som varit den bästa att hålla damen i hull och kondition, på senare år, tillsammans med lucern.

Tänkte att få upp mängden av kraft,men hur fort kan man öka? Hon åt bara Betfor innan hon kom till mig så hon är inte så van vid kraft därav den tämligen ynkliga givan. Det höet vi haft i vinter passade ponnisarna bra men det blev nog lite för dåligt till Axa. Tyckte dock att det kändes bra att hon inte var tjock innan betessläpp..... Ojla? Lucern eller mer müsli?
Som sagt är lite rädd för fång som alla andra nuförtiden..../L

Jag vet inte hur det är ur fångsynpunkt, men jag personligen tycker att lusern är bra att fodra med då det dels har bra värden och även är ett grovfoder. Det har vi gett till de hästarna hemma som tappat vikt.

Hon ser lite tunn ut på överlinjen. Jag hade ett fullblod som hade svårt med vikten, veterinären berdrade mig att ge henne 2-3 kg lusern om dagen. Jag gav dock hippo alfa för att slippa blöta (så jag inte behövde slänga eftersom hon sällan åt upp). Det har liknande värden. Tycker du ska prova det samma, om hon får i sig det.

nej ge inte kraft. ge fri tillgång på hö/bete och proteintillskott i form av lusern. det är jättebra för hästar som har svårt att hålla hullet och man risikerar inte att fodra på hästen fång eller korsförlamning...

om hon står på bete dygnet runt så tycker jag du ska ta in henne åtminstone en halv dag så hon får vila lite, många hästar blir så stressade av att gå ute med alla insekter och andra hästar att dom inte klarar att äta tillräckligt för att hålla vikten. gammla hästar behöver också få ligga ner och vila i fred, hon kanske inte vågar göra det ute.

Liknande trådar

Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 805
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 985
Senast: Tussinussen
·
A
Hästmänniskan Har ett litet dilemma som jag skulle behöva lite hjälp med. STALL 1 Står för nuvarande på en gård med 14 boxar, uppdelat i två...
Svar
12
· Visningar
1 981
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur