Tunn man, vad kan hjläpa

A

Arramis

Som rubriken lyder.
Finns det något man kan ge hästen som kan hjälpa mot väldigt tunn man??:confused:
Alla tips & råd är välkomna.

Sv: Tunn man, vad kan hjläpa

Jag vet inget man kan ge för att den ska bli bättre, men det brukar funka jättebra att stubba dom helt så den får växa ut på nytt.
Och medans den växer ut så i med massor av pälsglans och undvik att borsta den för ofta och då bara med mjuk borste:)

Pälsglans + borsta INTE alls! (om du inte innan har schamponerat och balsamerat den och sprayat den med glansmedel, börja borsta med en rotborste och sist eventuellt en piggborste!)

Sedan är det ju så att vissa hästar helt enkelt inte har anlag för tjock man. Kolla hur mankammen ser ut "i botten". Är den bred/tjock eller smal/tunn?

Pälsglans + borsta INTE alls! (om du inte innan har schamponerat och balsamerat den och sprayat den med glansmedel, börja borsta med en rotborste och sist eventuellt en piggborste!)
Sedan är det ju så att vissa hästar helt enkelt inte har anlag för tjock man. Kolla hur mankammen ser ut "i botten". Är den bred/tjock eller smal/tunn?

Fast det som lossnar när man borstar har ju redan lossnat ur hårsäcken, det fastnar ju liksom inte igen, samma som med människohår

Om manen är tovig kanske just för att man låtit bli att borsta den så kan det bli så att man sliter bort onödigt mycket.

Rekommenderat är väl att reda ut med fingrarna men det orkar jag aldrig så jag börjar och ta det "värsta" med rotborsten...

Hade jag börjat direkt med piggisen lovar jag att mer man lossnat, har nämligen provat det med ;)

Hästen kanske behöver vitaminer.. hur ser svansen ut? och pälsen är den glansig eller matt.. Underskott av vitaminer kan gör att manen e gles och tunn..
Vissa hästar kan ju ha jätte mycket svans men ingen man och tvärtom det kanske bara är så .. vissa människor är tunnhåriga oxå..

B- vitaminer brukar man ge vid päls sättning och fälning de kan ju påverka om du ger de..

Fast det innebär ju att man rycker håren ur hårsäcken, det gör ont. Det är det nog inte många kusar som köper en sån behandling;)

Jag har alltid kört pälsglans o piggborste

Om du först stubbar manen och låter den växa ut, och sedan inte borstar manen alls så kan den bli tjockare, men det tar förstås tid. Om det inte funkar så tycker ju jag att det är jättesnyggt med tunn man, men man tycker ju förstås olika... ;)

Jag fattar inte vad det är du vill komma till? Man kan slita av håret på mitten också om det är tovigt med piggborste? Eller?

Jag borstar inte min hästs man och svans om jag inte innan har schamponerat den och därefter sprayat med pälsglans. Något jag gör enbart innan tävling. Sedan kan jag hålla man och svans borstad och fin i ca 3 dagar innan den är "dreadlock-aktig" igen och då låter jag bli att borsta fram till nästa tävling då bad står på schemat...

Hade jag stått och slitit med piggborste varje dag fast manen är smutsig så hade jag slitit bort massor av den, vare sig det redan lossnat eller inte.

På ett 1½ år med denna behandling gick manen från detta:

28424769.jpg

Till detta:

110508027.jpg

110424008.jpg

Men därför skrev jag det om anlag också... min hästs tagel växer som ogräs. Klipper alltid svansen 20 cm på hösten när det är lerigt ute. Klipper en gång till på våren när tävlingarna går igång... :)

Senast ändrad:

Läste rubriken och tänkte omedelbart: Styrketräning!
Vad man menar med man varierar ...
:p

Läste rubriken och tänkte omedelbart: Styrketräning!
Vad man menar med man varierar ...
:p

:rofl:

KL

Det bästa för att inte slita på manen och svansen är att använda en hårborste för människor :) + då att inte borsta för ofta.

hej ! jag ett jätte bra tips som funkar super för min polle . jag har ett varmblodssto fd.travare och som alla vet har varmblod INTE anlag för man alls verkar det som ;) min hade medel lång när hon kom till mig men den var så tunn längst ut så jag klippte den ca 10 cm och då var de kanske 50cm , TIPSET: fläta cirka 6 flätor inbakad från början och vanlig efter några ''flätbågar'' . ha i dem i 6 veckor och ta ut manen var 6:e vecka och schampoonera och balsamera den , spaya pälsglans borsta igenom med en jätte mjuk borste , fläta om ,vänta 6 veckor ...

min hästs man har växt ca 20 cm på nån månad :D

Min f.d travare har EXTREMT mkt man o svans - även hovskägg! Så, jag har inget klokt o komma med - mer än att du kan få ta lite av honom ;D

Ryck manen med trimkniv. Då har du garanterat en tjockare man efter ett tag. Att skippa alla sorters borstar och istället reda ut taglet med fingrarna är också ett tips.

Steel joint, ett mineralfoder, om man vill prova invärtesmetoden. Min hästs man och svans växer rejält av det, fast jag var mest ute efter effekten på hovar och leder ;) Och kanske b-vitamin.

Annars håller jag med om pälsglans och att inte borsta ofta.

hej ! jag ett jätte bra tips som funkar super för min polle . jag har ett varmblodssto fd.travare och som alla vet har varmblod INTE anlag för man alls verkar det som ;) min hade medel lång när hon kom till mig men den var så tunn längst ut så jag klippte den ca 10 cm och då var de kanske 50cm , TIPSET: fläta cirka 6 flätor inbakad från början och vanlig efter några ''flätbågar'' . ha i dem i 6 veckor och ta ut manen var 6:e vecka och schampoonera och balsamera den , spaya pälsglans borsta igenom med en jätte mjuk borste , fläta om ,vänta 6 veckor ...

min hästs man har växt ca 20 cm på nån månad :D

Blir inte manen sliten av det? Har hört att flätor ska göras om var tredje dag för att minska slit? Eller har ja fatta det fel?:p

Jag har provat att hålla manen flätad på min ena häst, det som hände då var att manen lossnade - i stora tussar, alltså inte bara några strån :crazy:

Så att fläta manen fungerar då inte på alla

Jag brukar fläta ibland vid ridning för att slippa manen i tygeln, men en gång lät jag flätorna var kvar i en vecka. det ramlade av en massa man, så nu låter jag dem sitta i högst över natten.

Jag tror att det är som med människor. Vissa har bra kvalite och förutsättningar för lång man, medans andra inte har det.
Sambons häst har blank fin man tills den växer och när den är ca 20 cm så delar sig topparna och den blir sliten.
Min häst har tjock man oavsett om jag använder pälsglans eller ej, borstar med piggborsten eller inte borstar alls.
Sen kan jag tycka att den är bättre vintertid och då får hon bakjäst, om det nu har nån betydelse.

32406383.jpg

32185787.jpg

32206043.jpg

32342663.jpg

Fast det innebär ju att man rycker håren ur hårsäcken, det gör ont. Det är det nog inte många kusar som köper en sån behandling;)

Jag har alltid kört pälsglans o piggborste

Hur gör du när du rycker manen? Dras inte stråna ut från hårsäcken då också?;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: Bison
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 175
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 180
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka