Tunn häst med korsförlamning

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Nyrelski
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 855
N

Nyrelski

Jag har lite problem med mitt fullblod, hon har haft korsförlaming i höstas vilket gör att jag inte vågar ge så mycket kraftfoder.
Men hon är ganska tunn och skulle egentligen behöva mer...

Hur mycket mat vågar jag ge egentligen utan att hon ska få tillbaka korsförlamingen igen?
Just nu äter hon i princip så mycket hö hon vill, ca 9-10kg/dag, 2kg lucern mix och 2kg krafft groov vilodagar, 3 kilo när hon går. Samt 2dl olja/dag.
Hon är fem i år och håller på att skolas om till ridhäst så hon jobbar inte jättehårt. Dock blir det väl lite mer nu till våren då planen är att hon ska börja gå fälttävlan.

Hon har vilat i ca en månad nu och bara gått i hage och ätit, hon har lagt på sig lite men inte alls så mycket som jag hade velat :(
Hon är pigg och glad annars, blank i pälsen och verkar må hur bra som helst förutom att hon är tunn.

Sv: Tunn häst med korsförlamning

Ta bort kraftfodret (Groov då det innehåller en stor del av spannmål),o ge hästen fri tillgång på bra grovfoder o om den behöver 'hulla' på sej kan du ge mera lusern hackat strå (det är mera proteiner i hackat strå än lusern mixen) och olja,som ger mera fett o även energi.

En KF-häst ska inte ha spannmålsbaserat kraftfoder alls. Endast spannmålsfria kraftfoder. Så ösa på grovfoder o ge den lusernhack o olja / eller linfrökaka.
10 kg för en stor häst som ett fullblod är alldeles för lite för denna ras som fullblod kräver mycketmat. Mera MJ o proteiner så hullar hästen på sig.

Hon äter inte mer hö eller lucern än det hon får nu. Därför behöver hon kraftfoder också.
Det är det som är problemet.
Jag har haft både mix och strå till henne, lite olika vad som finns i affären ibland. Men jag ska försöka få tag på strå igen och se om det kan hjälpa

Til vor ene sto (½ fullblod) som var jätte tunn, hade magsår ( som med korsförlamning MINUS stärkelse och sucker i foderstaten) och desutom med föl i magen har vi använt ERS pellets från D&H, lucern, olja samt fri tilgång på hösilage. Det var jätte bra, hon ble inte direkt fett, men jätte fin i hull, even efter fölet kom och hon ga mjölk.

ERS pellest är jo framtagit för hästar med muskuläre problem och har under 7% stärkelse.ERS

Kanske ska säga också att jag har minskat kraftfodret sen hon fick kf. Första månaden åt hon bara hö, lucern och olja sen har jag långsamt ökat på med Grooven och än så länge har det funkat.

När hon blev dålig åt hon 3kg groov plus ca 1kg korn och hö som nu. Dessutom fick hon betfor, det får hon inte nu.
Jag är också mer noga med att ta bort lite kraft när hon har vilodagar, det var efter att jag hade ridit henne efter två vilodagar som hon fick kf.

Jag funderar bara på om man vågar öka på kraftfodret mera sen när hon tränar mer. Hon måste ju gå upp i vikt.
Egentligen tror jag hon hade funkat bra på havre då hon inte är en sån typ av häst som blir het eller stressad, men jag vågar inte ge det...

Tack, det fodret ska jag ta reda på mer om! Hur mycket gav ni per dag? D&H är ju inget billigt foder tyvärr ;)

nu är det 2 år sedan, och vi har inte dette stor emr ( fick ta bort henne) men vad jag kommer ihåg fick hun 2.5 kg pr dag precis innen hon fick föl..
Priset var vist 220 kr för en säck. Inte mycke dyrare än många andra kraftfoder.

En korsförlamningshäst ska helst inte käka spannmålsbaserat kraftfoder som Groov, o annat som det innehåller stora andelar spannmål i.
Finns trådar att läsa om just korsförlamningshästar här o våran foderguru HelenaHandberg har skrivit bra saker om foder o dyl till korsförlamningshästar.
Det vore inte så smart om du ska öka på kraftfodret om hon ska tränas sedan.
Lusern o olja är väldigt bra! Sedan undrar jag om du har nån analys i ditt grovfoder? Tänkte mer på att lusern mix inte är så proteinrikt som lusern hackat strå,om ditt fullblod är så tunn.

Hästar som fullblod är väldigt känsliga för just stärkelserika kraftfoder. De får lätt korsförlamningar.

Korsförlamningshästar kan med fördel fodras med stor andel fett i foderstaten. Dels är fett en för dem ofarlig energikälla, dels stabiliserar fettet glukoshalten i blodet vilket hjälper till att minska risken för nya attacker. 2-3 kg fett i from av olja eller oljehaltiga frön är inte ovanligt att ge till högpresterande korsförlamningshästar typ travare och galoppörer. Stärkelse bör undvikas. Lusern är det "snällaste" grovfodret, dvs har låg socker/stärkelsehalt.HH

Senast ändrad av en moderator:

Jag har analys och jag räknade ut foderstaten i ett program som jag inte kommer ihåg vad det heter. Men det var inget bra, alla kvoter stämde och så men enligt det fick hon alldeles för mycket både energi och protein med den foderstaten hon får nu, trots att jag skrev in att hon var smal och fullblod. Inte ens när jag tog bort kraftfodret tyckte den att det var lagom, hmm...
Jag är inte så mycket för att räkna foderstater heller, kollar så det inte är stor brist på något, sen brukar jag bara fodra "med ögat"

Jag vet att det inte är bra med för mycket spannmål, det är därför jag tog bort kornet och inte vill ge havre. Men Groov har funkat bra hittils och är iaf det fodret från Krafft med minst spannmål i.
Jag vill gärna ge från krafft om det funkar eftersom stallet är sponsrat av dem vilket gör att det blir väldigt mycket billigare, alla andra hästar äter mest Groov dessutom så det blir enklare med.
Som sagt går det inte att få i henne så mycket mer lucern eller hö, hon tycker inte der är så gott och äter inte upp.

Men jag tänkte att jag försöker fortsätta med ett par kilo Groov om dagen och sen lägga till linfrökaka (kan det funka HelenaHandberg?) och byta till lucern strå.
Funkar det inte får jag kolla upp D&H fodret, det lät väldigt bra :)

Stephanie Valberg, korsförlamningsexpert, rekommenderar att en häst med fullblodsformen av xförlamning ska ha mindre än 20 % av sitt energiintag från ickestrukturella kolhydrater (NSC) och minst 15 % som fett. Med NSC menar man här stärkelse och socker. 75-80 % av energin i Kraft grov är från stärkelse och socker och i snitt 10 % av hö utgörs av socker.

Groov tycks mig därför som ett olämpligt foder till en häst som har tendens att få korsförlamning i annat än små doser.

Det finns också en annan aspekt. Det sannolika ”felet” i ämnesomsättningen hos Xförlamningshästen är att den är extremt känslig för insulin. Alltså motsatsen till sockersjuka. Det gör att sockret i blodet far i vissa celler t ex musklerna jättesnabbt och sen fastnar där. Det har sen svårare att komma till nytta som bränsle. Inte helt omöjligt att det är därför sådana hästar har svårt att hulla sig. HH

Delvis kl
Nu har jag skaffat linfrö och lucern hackat strå (som jag försöker få i henne så mycket som möjligt av :angel:)
Jag kör på med två kilo Groov om dagen då det inte har varit något problem, sen ska jag försöka få tag på det där D&H fodret när hon behöver mer mat.
Hoppas det ska bli bra :)

Tack för hjälpen! Jag har aldrig haft en häst med kf så jag vet inte så mycket om det. Intressant att läsa om orsaken på mer "avancerad nivå" än jag har vetat innan. Man vet vad man ska göra åt det men inte varför ;)

Korsförlamning kommer av att hästen får vilodagar utan minskad fodergiva. Om hästen hålls igång regelbundet borde inte kraftfodret vara någon risk. Om den däremot vilar vissa dagar (har mera oregelbundet arbete) då skulle jag hellre öka på grovfodergivan.
Prova att räkna ut foderstat själv istället för att använda dataprogram. (tycker de sällan stämmer) Kolla i tex Christina Plancks bok: Hästens utfodring. där finns enkelt förklarat hur du ska göra.

Korsförlamning kommer av att hästen får vilodagar utan minskad fodergiva. Om hästen hålls igång regelbundet borde inte kraftfodret vara någon risk. .

Så skulle jag inte våga säga. Vi vet ju inget om TS häst. Bland många raser finns familjära tendenser till att få korsförlamning ibland av ganska litet stimuli. Bland fullbloden finns en särskild sorts ärftlig korsförlamning. Om ts häst har en sådan tendens eller om den bara haft en sporadisk attack i en extrem situation vet vi inget.

Principiellt gäller att det är bra att minimera stärkelse/socker för en häst som haft Xförlamning om man inte säkert vet att det inte rör sig om en ärftlig benägenhet. Och det i sin tur är en grannlaga uppgift att utreda.HH

Jag har skrivit flera gånger nu att hon får så mycket hö som hon äter och det är ca 9-10 kilo. Inte så lönt att öka då det ändå bara trampas runt i boxen/hagen. Lucern äter hon men blir det för mycket tröttnar hon på det och äter inte upp.
Jag tror också att hon fick det nu i höstas pga. att hon hade vilat två dagar med full fodergiva. Hon fick det efter att jag hade ridit sen tredje dagen (inget ansträngande dock).
Men hon har haft det en gång som 2-åring också när hon var i löpträning, efter den gången ändrade de inte så mycket och hon har ätit och vilat som alla andra hästar. Inte haft några problem alls under tiden hon har gått löp sen (slutade i sommras)

Även om jag är mer noga nu så vågar jag ändå inte trycka i henne en massa kraftfoder. Inte så kul att komma på att det inte funkade genom att hon blir dålig igen. Om det är ärftligt vet jag inte och kan inte ta reda på det heller då hon är importerad från England.

mera luserhack, gärna fri tillgåg! kanske byta ut lite hö mot hack också?

och olja, det är en säker energikälla.

Nej jag vet inget specifikt om just denna häst. Jag menade i allmänhet. Förr var korsförlamning vanligt när arbetshästarna, som åt ganska mycket havre och arbetade tungt på vardagarna, fick helgvila utan att havren minskades rejält. Då kom korsförlamningen som ren reaktion på att arbetet uteblev men mängden energi var konstant.
Hade det gällt min häst skulle jag resonerat med veterinären om vad som var mest lämpligt.

Lucernhack är ju bra (som många skriver) Du kanske kan ge det och minska ner på det kraftfoder du brukar ge? och var noga med att ta bort allt kraftfoder under vila (dra ner dagen innan) då minskar du nog risken så mycket du kan.

Jag vill inte minska ner på något då hon redan är tunn, det är det som är problemet. Hon äter redan lucern, men vill inte ha mer än det hon får nu (2kg).
Hade hon varit lättfödd med normalt hull hade det inte varit lika svårt. Då hade hon kunnat äta hö, lucern och olja, men det går inte, har som sagt redan provat och då tappade hon det lilla hull hon hade :( Hade varit lättare om folk läste tråden ordentligt innan de svarade, jag har redan förklart detta flera gånger ;)
Och det är alltså inget problem med det kraftfodret hon får nu, det funkar bra. Det jag har funderat på är hur mycket man kan våga öka.

Men hon börjar bli bättre nu sen jag la till Grooven och jag hoppas det ska bli ännu bättre med de foder jag har hittat nu, tack för hjälpen :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 232
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 381
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 280
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 480

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka