Tunn 3 åring..

Quinny07

Trådstartare
Har precis köpt mig en liten valack.

Han får fri tillgång på ensilage (ej analyserat.) Får även havre, kraft & mineraler utöver det. Men tycker att han är lite tunn.

Tips på vad man kan ge honom för att lägga på sig lite?

Sv: Tunn 3 åring..

Analysera ensilaget!! Annars är det omöjligt att veta om den behöver mer energi eller protein eller både och samt balans för även andra komponenter.

Analys är bra men eftersom du inte har någon så kan lusern vara ett alternativ att börja med. Dels så är det ju ett grovfoder och dels så har det höga värden som kan kompensera om ditt ensilage nu inte skulle ha det.

Matolja tillsammans med kraftfodret. För övrigt så håller jag med Masse; lusern är toppen!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka