Tungplatta

Tagliabue

Trådstartare
En tungplatta sätts ju normalt fast i käkens framstycke, men hur fasen ska man göra om hästen går utan käk i lopp? Kan man på något vis sätta fast den i stolparna eller får man sätta dit extraremmar i de vanliga stolparna? Lr måste man ha käk?

Sv: Tungplatta

Nej jag menar som en stor platta som man sätter i munnen på hästen, oh den sätts fast på framstycket på käken.

Mja .. känns som meningslöst att ha käken på om man verkligen inte behöver den, därför jag funderar på om man kan köra utan den

Menar du en bit-platta som sitter fast i ett checkbett?

Jag skulle använda checken fast för lång i stället för att försöka hitta på nåt annat.

Eller om du bara använder framstycket och har spännen i remmarna för att hålla på plats.

Bästa måste ju vara en rem till stigbett som tidigare nämnts. Då kan du ju korrigera höjden som du vill ha den och lägga den ovanpå bettet utan att bli ''konflikt'' med bettet. Att ha på käk låter bara onödigt. Måste gå att lösa med en lös rem. :)

Tycker också de låter onödigt att ha käk om hästen inte ens behöver gå med käken i lopp, dessutom inte snyggt med käken instoppad halvvägs huvudlaget, kan ju inte vara bra säkerhets mässigt heller :o

Ur hästens perspektiv så måste det väl vara bra mycket trevligare med en icke-uppkäkad-käk än ett stigbett?? :crazy:

Vad är viktigast? En mindre snygg häst som har rätt utrustning och rätt förutsättningar i loppet, eller en snygg häst som inte hävdar sig på bästa sätt pga avsaknad av rätt utrustning?

Varför är en ouppkäkad käk rätt utrustning i lopp?? Har du käk på så bör du hänga upp den, inte låta den slänga omkring fastsatt i huvudlaget eller bröstan under loppet. Varför skulle hästen hävda sig BÄTTRE med en slängandes lös käk? Fattar inte hur du tänker nu? :crazy:

Ur hästens perspektiv så måste det väl vara bra mycket trevligare med en icke-uppkäkad-käk än ett stigbett?? :crazy:

Och vem har någonsin sagt att hon ska ha stigbett på hästen?? Brukar du själv köra på det? :confused:

Det som diskuterats är hur plattan skulle kunna fästas utan käk. Och vi har rekommenderat/förslagit en rem som tex till ett stigbett.

Alltså skulle det bli såhär

32812135.jpg

Varför är inte detta funktionellt för dig för att hästen skulle kunna prestera lika bra som med en ouppsatt käk?

Det enda man vill åt är att kunna montera bitplattan i nåt, och kör man inte med käk i lopp, varför i hela friden ska man ha den där då när det går att lösa på andra i mitt tycke MYCKET bättre sätt?

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
267
Senast: Unafraid
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
948
Senast: Luff
·
Utrustning Har en häst där sadegjorden hamnar långt bak även när sadeln ligger på plats. Har ni förslag på gjordar som hamnar längre fram fast...
Svar
4
· Visningar
425
Senast: iNHALE
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
940
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka