Tungfrihet

R

rabarber2

Vad är egentligen tungfrihet bra för?
Har hört så mkt olika. Att det är för att tungan får mer plats, att hästen inte kan lägga tungan över bettet och att det ger tryck i gommen..

Hur är det egentligen?

Ska nämligen köpa ett jaktkandar att ha i hoppningen och kan inte bestämma mig om jag ska köpa med eller utan tungfrihet..

Har aldrig ridit honom på helt rak stång. På kandaret har jag tungfrihet, och har även ridit med pelham med en böjd stång och det har funkat bra.

Men vad är egentligen mildast?
Rak stång eller med tungfrihet?

Sv: Tungfrihet

Jag föredrar en stång med tungfrihet, inte jättestor men dock. Mitt intryck är att många hästar är känsliga för tryck på tungan och tycker det är obehagligt. Med tungfriheten avlastas tungan och det verkar hästarna uppskatta.

En del hästar trivs bättre med en lätt böjd stång, och då är väl det helt OK. En helt rak stång bör man dock undvika, då blir trycket för hårt på tungan.

Svea! Vad anser du om BillyAllen då? Det borde ju bli rätt hårt tungtryck med den mundelen? Poplärt bett inom western.

0004779.JPG

I och med att den är lite ledad så kommer den bort lite från tungan. Hästarna verkar gilla den!

De hästar jag ser med raka eller mullenmouth stänger verkar fippla med bettet hela tiden, möjlligen just för att det trycker på tungan.

Jag rider gärna på jaktkandar med tungfrihet och tyglarna lösa i ringarna.

Och apropå tungfrihet och kandar hade jag bred tungfrihet till min förra häst och han var som en dröm att rida på det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 907
Senast: Lycan
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 777
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar