Tungfelsgummi el tungfelsbett

Zandrah

Trådstartare
Någon som testat det på sin travare?
Hur funkade det?
Har ett här, men aldrig provat, men jag tycker det ser ut som att det finns viss risk att det trillar av? Man trycker väl fast det på bettet, men borde det inte kunna åka ner i halsen på hästen om man har otur...?:crazy:

Jag tänkter mig det här istället för tungband....

Sv: Tungfelsgummi el tungfelsbett

ja vi har haft det på Johan när han tjaffsade som sjutton vid körningen och la tungan över bettet, han hatade det och vägrade ta det efter nån gång men då blev han iaf mindre tjaffsig när han fick sitt vanliga bett :angel:

han trivs inte med bett igentligen men vid körning vill vi ha det för han kan bli oerhört pigg
men minns jag rätt så hade vi ett helt i metall, har du en gummiflärp som ska på?

antar att du har kollat hur tänderna ser ut?

Är det ett tungfelsgummi du har? En svart gummi "napp"? Den fäster du mitt på bettet genom att trä "nappen" genom ringen (urkass på att förklara)

Tycker att den funkar sådär, eftersom hästen kan trycka upp "nappen" i gommen när den försöker lägga över tungan och så kan dom bita av fliser från gummit.

Tungfelsbett är bättre med en fast tungfelsgrej, det blir mer som ett tredelat bett och så kan dom inte trycka upp "nappen" i gommen.

Jo tänderna är kollade, det är bara det att han tydligen håller på mkt med tungan....:)

Är det ett tungfelsgummi du har? En svart gummi "napp"? Den fäster du mitt på bettet genom att trä "nappen" genom ringen (urkass på att förklara)

Tycker att den funkar sådär, eftersom hästen kan trycka upp "nappen" i gommen när den försöker lägga över tungan och så kan dom bita av fliser från gummit.

Tungfelsbett är bättre med en fast tungfelsgrej, det blir mer som ett tredelat bett och så kan dom inte trycka upp "nappen" i gommen.

Jo exakt ett sånt, men jag fattar verkligen inte hur det ska sitta....
Den ser ut som en napp ja:)
Jag trodde först att man helt enkelt skulle sätta fast bettet i de "hakarna" som sitter i mitten på gummit, och sen bara sätta i bettet som vanligt...men då verkar det som sagt sitta osäkert...
Man ska alltså böja hela gummit?? och vika det dubbelt för att få i nappen i det lilla hålet i andra änden??:confused: Tror dom testade det på affären när jag köpte det, och då sprack gummit på nappen....den här är tillverkad hos Hansbo iallafall.....

Jo precis, vika det dubbelt, föra in "nappen" genom det lilla hålet, i det stora hålet bredvid hakarna ska böjen på bettet vara.

Sätt det inte upp och ned bara. "Nappen" ska vara mer mot gommen än mot tungan (gud va dålig ja är på att förklara, hoppas det finns nån som kan förklara bättre)

Om du värmer gummit lite så spricker det inte lika lätt

Senast ändrad av en moderator:

Hmmmm......gud alltså, jag kommer aldrig kunna sätta på detta riktigt...
Jag har det liggandes här framför och försöker fatta....
Ja just det, det har TVÅ hål ja....;)
Ska nappen igenom det LILLA...ooo hur sjutton måste man inte klämma för att få in det där då.....?:angel:
Så jag ska inte "trycka" in gummit, alltså hakarna och "kila" fast bettet? För det var vad jag trodde hakarna var till för....

Men nappen....åt vilket håll ska jag böja den...ska jag böja nappen och hålet mot varandra så hakarna pekar uppåt??
JÖSSES, jag håller med dig om att detta var svårt....

Varför fick man ingen bruksanvisning....:o ;)

Om man böjer det och trär det genom ringen , är det DÅ nappen ska peka mot gommen?

Ska försöka förklara från början.

Lägg gummit över bettet så du har hakarna neråt och nappen in mot svalget.

Haka fast hakarna i bettet

För det lilla hålet runt bettet, så du får "knuten på bettet" i det stora hålet.

Nu ska det lilla hålet komma underifrån och då trär man hålet på nappen.

Hoppas du förstår

Det där lät ganska bra....:)
Ska ta in ett bett imorrn och öva med din beskrivning framför datorn...
Tack! :bump:

Varning!!!Min haflinger svalde ett sånt tungfelsgummi:eek:
Satsa på att tungfelsbett istället slipper du riskera ngt.....

Varning!!!Min haflinger svalde ett sånt tungfelsgummi:eek:
Satsa på att tungfelsbett istället slipper du riskera ngt.....

:eek:
Nej?! Hur gick det?
Jag har ju haft misstankar om det....att det måste vara en r'ätt stor risk... tuggade han sönder det?

Varför vill du inte ha tungband??
Om du har en häst som inte lägger tungan över bettet, så funkar inte tungfels bett, el tungfels stickor. Då kan de iaf "joksa" med tungan å dra den upp bakom bettet.
Testa med ett tungband är mitt råd, el helt enkelt hitta ett bett som din häst trivs med.

Varför vill du inte ha tungband??
Om du har en häst som inte lägger tungan över bettet, så funkar inte tungfels bett, el tungfels stickor. Då kan de iaf "joksa" med tungan å dra den upp bakom bettet.
Testa med ett tungband är mitt råd, el helt enkelt hitta ett bett som din häst trivs med.

Jag har aldrig behövt använda mig av något av dessa förr, och jag VET inte om jag behöver det nu heller, men ifall att. Jag gillar inte tungband bara, det bara är så....:)
Och eftersom det då finns alternativ till detta varför inte prova det?

Ja, om jag har en häst som INTE lägger tungan över bettet, så behöver jag väl ingetdera? Klart att inte tungfelsbett behövs då. :)

Man kan visst behöva tungband, även om de INTE lägger tungan över bettet.
Det räcker med att de drar upp tungan bakom bettet, så kan du få problem.
Jag föredrar klart tungband, ser inga fel alls med det.

Okej....
Jo, men det är ju så - alla är vi olika. Och jag var mest nyfiken på hur olika alternativ skulle fungera...

Tungsticka kanske?
39355284_1.jpg

Som sitter med egen rem ovanför bettet.

Ja allt beror ju på vad man har för problem. Men som sagt, lägger de tungan upp bakom bettet så fungerar det inte med varken gummi el tungfels bett, då blir man tyvärr tvungen att binda tungan.
Annars skulle jag föredra tungfelsbett. Tycker inte att gummina håller särskilt bra.

Hmm...sån har jag inte sett förr....brukar dom fungera bra?
Hur sitter de i hästens mun? Mkt obekvämt?

Jag förstår....
Jo, det var min misstanke oxå, att gummit inte är så hållbart och oxå riskerar att åka av, så som någon hade varit med om här också...:crazy:

Man kan sätta en sån om hästen inte tycker om tung band. Man sätter på den innan man sätter in bettet. Har haft en sådan på en ridhäst och hon var inte så brydd att den var där.

I ringarna spänner man "nackremmen" som sitter som ett vanligt träns. Tungan ska peka bakåt

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 860
Senast: lilstar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 559
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18