tungfelsbett...???

Sv: tungfelsbett...???

jag TROR att tungfelsbetten ska sitta med "flärpen" inåt-uppåt, för att stoppa hästen när den vill slänga över tungan.

ett tungband är oftast av läder och bör blötas innan den sätts på. mitt på läderbandet finns det en ögla sam drar tungan egenom och sen spänns den under käken. den ska spännas såpass hårt att den sitter kvar, men inte så hårt att tungan förlorar sin rosa färg.
används oftast på travisar.

ett tungfelsbett borde väl upplevas på samma sätt sm ett "vanligt", den ser ju likadan ut och borde alltså upplvas på samma sätt, förutom att det tar stopp när hästen vill ta över tungan.

att den gör det trr jag förresten är ett sätt att hantera koncetrationen på och har blivit en ond cirkel. en del hästar biter ihop och en del tjaffsar med tungan och det behöver inte vara några fel på den för det.
att få bort den här fula vanan kmmer att göra henne mer avslapnad och betydligt trevligare att rida!

Hur skulle det vara att testa bettlöst? Det är ju fortfarande inget sätt att lösa problemet, bara att komma undan det. Bara en tanke. Men kanske värt att testa. Vad vet jag...

Hejsan, jag har testat bettlöst (både sidepull och den sorten som ligger i kors under hakan (minns inte vad den heter) och även hackamore) på henne och då kommer hon på nya saker för att slippa.. .. plus att hon inte var van vid nosgrimma så det blev en nära döden upplevelse för mig.. haha men tyvärr så funkar hon bäst på bett..

fick en tankeställare av en kompis jag mötte i skogen igår och det är ju att hennes förra bett (på westerntränset) var tunnt och enligt mig jätte elakt. men Hon sa att det kan vara att Hästen känner att det är för mycket i munnen då jag nu rider henne på en jätte snällt tredelat.. att det är för "tjockt" bett..

vad tror ni om det alla här??? ska jag testa ett skarpare/smalare bett?? (ps jag rider inte med handen utan med sitsen så jag tar knappt i munnen)

för er som tipsar om rem/linda i munnen det vågar jag mig inte ge mig på då jag aldrig har sett hur det skall sitta/fungera.. så för hästens bästa så vågar jag inte.. får nog ge mig av till en travbana för första gången och kika på hur det funkar :P

Åter igen tack till er som har tipsat om hur betten och allt skall sitta =):bump:

så kan det mycket väl vara!!!

bridongbett är väl smalare har jag för mig, och om du inte rider med handen, så är det väl inga prblem att lägga in ett tynnare, bara för att pröva. :)

hejsan.. idag testade jag mitt nya bett.. (ett knights kandar med vipp, http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/973 samma som det)

dock fick jag nästa problem.. HON VAR ENSAM och sket fullstädigt i lilla mig uppe på ryggen.. hon skulle bara till dom andra i hagen.. (jag spotta och svor)

när jag väl övertalade min kära mor att komma ner med gammeltanten och hålla henne när jag red... så sa lilla rara hästen att jag skiter i ditt bett det var bara lättare att kasta tungan över..

IMORGON BLIR DET BÖRJES och tungfelsgummi!!! ska testa det.. det är ju inte så farligt dyrt en summma på hela 9 kr.. funkar det så är det bra annars kan det kvitta..

fler bettips???:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Att binda tungan är effektivt men inte elakt. Man behöver inte binda hårt, bara så att de inte kan lirka ut tungan. Till travet används det frö att de inte ska kunna svälja tungan under loppen, eller av samma orsak som du har startat denna tråden. Att de lägger tungan över bettet.

Man kan köpa tungband som sitter bättre en en gasbinda och som är lättare att få på plats och att sitta kvar.

faksenhuvud.jpg

Järvsöfaks springer med tungand. Bandet som sitter längst fram håller tungan på plats!!

www.lillhastenistav.se/tungban.jpg

Och så här ser ett tungband ut. Bara att sättta på den strax innan du rider ut och ta ur det det första du gör när du slutat rida så slipper de sitta och hålla fast tungan när man inte behöver den effekten. Men det är effektivt!! :)

tack så jätte mycket.. skall testa det.. =) im orrn eller övermorgon..

Tungfelsgummin tkr jag är totalt värdelösa, dom tar mängder med plats i munnen och om man har en häst som är duktig med tungan så lyckas h*n ändå. Som min ena... provade ett tungfelsbett som är i princip likadant som ett tredelat bara det att det är en liten bygel på bettet.. .. det avr den enda som funkade, hade det i ungefär 1 år.. sen har vi inte använt det något mera.. till saken hör väl att han är fd travhäst och van att köras med tungband osv..

hur uppfattar ni dom snällare betten?? jag har bara sett korg liknande saker?? men har förstått att det finns snällare med någon liten metall tunga..

tack så jätte mycket.. skall testa det.. =) im orrn eller övermorgon..

glöm inte att du måste lägga bandet i blöt först!
vet inte hur länge, nån timme borde ju räcka tycker ja.
de är ju av läder ch torrt läder kan knappast vara bekvämt att ha i munnen!

Det räcker om man lägga tungbandet i blöt en liten stund. Behöver inte alls ligga i länge. Blir fort mjukt och hanterbart!! :)

Sen är inte alla i läder, finns olika material!! :laugh:

kom över ett gummibett med tungfels vipp igår.. ingen vanlig korg utan mer som en fjäril i metall (ifylld) skall testa det och se om det funkar... annars testar jag läderrem =) en sporrem som legat i blöt skulle bli bra va??

fick en tankeställare av en kompis jag mötte i skogen igår och det är ju att hennes förra bett (på westerntränset) var tunnt och enligt mig jätte elakt. men Hon sa att det kan vara att Hästen känner att det är för mycket i munnen då jag nu rider henne på en jätte snällt tredelat.. att det är för "tjockt" bett..

Westernryttarna där jag står brukar säga att de tunnare betten är mycket snällare mot mun och tänder. Jag tror att det mycket väl kan vara så att hon upplever att ditt tränsbett är för tjockt. Byt mot något smalare och testa.

Jag tycker definitivt att du skall testa med tungfelsgummi på bettet. Kostar under 20:- i inköp och är en specialhjälp EXAKT för det problem du beskriver. Jag förstår också din frustration över misstron som väller över en så fort man vill ha hjälp med något här på Bukefalos....
Det står ju klart och tydligt i ditt första inlägg att hästen inte har ont och att tänderna ÄR kollade :)

Så - testa du med tungfelsgummi några veckor.

Och jag tycker definitivt inte man ska använda ett tungfelsgummi, det tar så sjukt mkt plats i munnen så det går inte att föreställa sig. :)

Hejsan alla bukefalosare=)

Kan komma med GODA nyheter om mitt problem jag testade tungfelsbettet med vipp och hon går som en klocka.. =) Jag kommer att använda detta några veckor nu för att sen försöka gå tillbaka till mitt vanliga bett..

Jag kan rekomendera detta SNÄLLA bett och tacka alla för hjälpen..

Alla andra som funderar på tungfels bett.. köp inte ett korg bett utan köp men solid " fjäril" på..

hej hopp en lycklig ryttare:banana:

Bra att det löste sig.

Ytterligare tips för de som behöver är att använda en bett/tungsticka i kombination med det bett man har.

Hittde ingen bra bild att länka till men finns i travshoppar

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och...
2
Svar
25
· Visningar
4 405
Senast: AW
·
Utrustning Har en ny häst sen en månad som har problem med munnen. Eller bettet i munnen. Med bett är hon spänd, går inte fram, hård i munnen...
2
Svar
32
· Visningar
6 016
Senast: RunaD
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 045
Senast: maria_b
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
3 093
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama