Tungfelsbett på tävling??

S

Spikkeltje

Jag rider mitt 6-åriga sto med ett tungfelsbett.
Så fort man hade tränsat henne åkte tungan över bettet och hon gick inte att styra. Jag provade flera olika bettlösa träns, olika bett men inget funkade. Använder nu detta som hon går kanon på.
Vad jag egentligen undrade över är om man får tävla med detta bettet? I dressyr naturligtvis:)

Sv: Tungfelsbett på tävling??

Om de inte ändrat i TR de senaste åren så är det inte tillåtet att tävla på tungfelsbett. Hästen ska visa att den accepterar bettet vid tävling. (det gör den inte om den lägger tungan över)

Nej det får man inte.

Vanligt två- eller tredelat i olika utföranden (fasta/lösa ringar - med el utan överdrag i gummi/syntet) är de enda bett som är tillåtna.

Det är väl några år sen jag tävlade och jag har ingen TR.
Får väl prova med ett tre delat bett och be ambulansen stå beredd bredvid:D nä tack så mycke för hjälpen!

Och i ändringarna för i år så har de dessutom förtydligat med "Tilläggsutrustning på bett är ej tillåtet" så du kan inte ta ett vanligt tränsbett och sätta på en lös tungfelssticka (eller vad de nu kallas) heller

Det är ett tags sen jag provade med ett annat bett, ska nog prova igen. Det är väl ett år kvar tills det är dags att börja tävla henne.
Jag håller på att rida in/ rida till henne.
Finns det några andra bra bett som kan tänkas fungera?

Du får väl prova alla olika bett som är tillåtna att tävla på, och hoppas på att du hittar ett som fungerar...

Hade samma problem med min gammla tävlingshäst men fick rådet att köpa en jätte bredd nosgrimma och sen dra till den hårt och det funkade så pröva det.:bump:

:smirk: Du skojar?
Klart som fasen att det funkar, hästkraken kan ju inte öppna munnen en milimeter.

Jag håller på att rida in/ till henne och vill inte att det ska va obäkvämt för henne med träns på.
När vi köpte henne hade hon inte blivit riden/ hanterad på iallafall nästan 2 år. så hon hade en del dumheter för sig. Hon är helt underbar att rida, när man väl kom upp på henne. För en månad sen sprang hon ner folk när man skulle sitta upp på henne! Nu har jag kommit så långt att hon står still när man sitter upp, hon accepterar täcke, att man lyfter hovarna och borstar henne. Att lasta henne och rida henne är aldrig några problem! Hon tuggar på bettet så det skummar rejält, alltid öronen framåt, lyssnar och gör alltid sitt bästa men jag vill inte tvinga ihop munnen på henne. Detta är det enda bettat som har funkat hitills.Tänkte prova ett tredelat bett, hade det på min andra ´dressyrhäst och han gick som en klocka med det.

Senast ändrad av en moderator:

Hade samma problem med min gammla tävlingshäst men fick rådet att köpa en jätte bredd nosgrimma och sen dra till den hårt och det funkade så pröva det.

Ryyyys...:crazy:

:smirk: Du skojar?
Klart som fasen att det funkar, hästkraken kan ju inte öppna munnen en milimeter.
Så då menar du att toppryttarna som Jan Brink, Minna Telde, Patrik kittel m.fl. gör "fel"?! För det är av dem jag har fått rådet. Och vet du vad det funkade, visst han kunde inte öpnna munnen men det är inte meningen att de ska göra det när man rider! Jag vet inte var du har varit men det är kanske dags att öppna ögonen, de flesta toppryttarna gör så både i sverige och i utlandet!

Varför får jag ont i magen när jag läser detta?

Vet att det förmodligen är dödfött att debattera detta när argumentet är att "toppryttarna gör så och de kan ju inte göra fel"....:smirk:
Men jag tycker verkligen det är hemskt att tvinga hästen att gå med stängd mun genom att snöra ihop den så hårt det bara går.

Dressyr ska ju vara något vackert och bygga på kommunikation och ömsesidigt förtroende, men något har väl gått snett när ryttaren med tvång hindrar hästen från att kunna försvara sig och tala om att något är obehagligt eller fel. OCh när "alla" gör det, och det anses helt normalt!

Inom travet finns det ekipagekontrollanter, det kanske vore något för dressyrtävlingarna också?:devil:

Det är ju något fel när nosgrimman är åtdragen såpass att den knappt går att spänna loss... *har försökt själv...*

Håller absolut med om att det är ngt fel att man ska dra åt nosgrimman så hårt att den knappt går att få loss. Tycker faktiskt att överdomare eller liknande borde gå runt och känna på nosgrimmorna på tävlingar...:smirk:

"Tyvärr" verkar det vara vanligt bland elitryttarna. Jag praktiserade hos en av de "mest kända" för nåt år sedan och när jag hade tränsat så sa de till mig att dra åt nosgrimman så hårt du kan. Det gjorde jag (ordentligt tyckte jag), men när jag sedan lämnade hästen så var det första ryttaren gjorde att dra åt nosgrimman ytterliggare ett par hål :crazy: . Hur det ens gick är fortfarande en gåta...
Detta var dock ett par år sedan, så man kan ju alltid önska sig att det är annorlunda nu;)

Jag håller med!! Dressyr ska bygga på ömsesidigt förtroende INTE tvång..

Hur f*n ska hästen kunna acceptera coh tugga på bettet om man drar åt så hårt att den inte kan öppna munnen????
Den kommer ju att förknippa bett och träns som något obehagligt..
Speciellt min lilla pålle som är väldigt grön..

Där jag står nu var det en tjej (hon har bytt stall) som skulle skola om sin travare till dressyr/fritidshäst.
Tjejen är 14 år, ville ha en häst, fick en av sin mamma.
Jag har aldrig sett en häst med så mycke utrustning på sig.
Eller så hårt åtdraget. Hästen är piggoch så går han i form, fick vi till svar när vi frågade om allt detta var nödvändigt
Skarpt bett, hårt åtdragen nosgrimma, martingal mm.

Hade vart roligt att sätta på henne alla dom grejorna och be henne springa runt i skogen en timme:devil:
Jag red hästen en gång åt henne men då endast med ett mjukt bett,sadel och inget annat. Inga som helst problem!!
Är trött på allt "tvång" då har man brustit i kommunikationen någonstans!!

Så då menar du att toppryttarna som Jan Brink, Minna Telde, Patrik kittel m.fl. gör "fel"?! För det är av dem jag har fått rådet. Och vet du vad det funkade, visst han kunde inte öpnna munnen men det är inte meningen att de ska göra det när man rider! Jag vet inte var du har varit men det är kanske dags att öppna ögonen, de flesta toppryttarna gör så både i sverige och i utlandet!

Då gör dom väl fel då, ja. Inte vet jag vad de tycker men jag tycker personligen det är totalt helfel! Hur duktig på ridning personen än är som gör så mot hästen, så är det fel i mina ögon.

Jag vet fler som drar åt för kung och fosterland, men själv skulle jag ALDRIG göra det!

Vad är det som säger att dom gör rätt då?? Det är inte min grej att tvinga ihop munnen på min häst iallafall.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 328
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 119
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka