Tungband och/eller spärrgrimma?

Holger

Trådstartare
Använder ni därute tungband? Om ni gör det, när började ni med det och varför?
Spärrgrimma, använder ni alltid det eller bara på heta hästar?

Jag undrar mest för att en del av våra hästar är så himlans tråkiga i munnen, särskilt de som varit i proffsträning. Stenhårda och bara vräker sig på när man kör snabbjobb (intervaller).

En del gör det på något sätt av vana, förmodligen för att de tränats på att vara framme på bettet.

Min egen 4-åring börjar bli lite vassare på banan, särskilt när han har "rattmuffar" på sidorna. Försöker köra med bara nosbandet och utan bomull. Tror att det funkar bättre så och då kan jag hänga på spärren senare.

Tungband använder vi inte på någon häst, har aldrig gjort. Blir bara aktuellt om det kommer in en häst som bevisligen måste ha det.

Sv: Tungband och/eller spärrgrimma?

I stort sett alltid spärrgrimma och tungband i lopp, i stort sett aldrig i träning.

Vi har en häst som går med spärrgrimma nu i all träning. Han ligger på som ett ånglok annars och det blir en ganska otrevlig körtur om man inte hänger på den, han går även med huva i varje jobb och lugnar sig otroligt med dessa verktyg.

Tungband har vi ingen som går med just nu, men för min del så hänger jag hellre på ett tungband än att hästen ska lägga tungan över bettet (vilket kan hända även om den accepterar bettet till hundra procent) sluta ta styrning eller kanske till och med kväva sig själv. Nu har vi inte haft det på flera starter. Man är väl rätt blåögd egentligen, att olyckan händer inte mig...

Använder aldrig tungband i träning men alltid i lopp eller provlopp. Gäller alla hästarna utom en som inte accepterar att ha tungbandet. JAg har det enbart som en säkerhetsdetalj för att minska risken att hästarna kväver sig.

Spärrgrimma i träning har jag på en häst. Denna är inte speciellt het men har haft en del hyss för sig. I lopp så går 1/3 av hästarna med spärrgrimma.

Försöker överlag att köra med så lite utrustningsdetaljer som möjligt men har jag en häst som varit besvärlig så hänger vi på det som behövs tills hästen ändrar beteende.

Alltid tungband i träning och tävling. Dock äre en häst som kan gå utan både bomull och tungband, men han har blivit lite vassare nu med vinterträningen, honom fick man sitta och slå i arslet för att han över huvudtaget skulle gå framåt nästan men har tagit åt sig vinterträningen enormt.

I övrigt går dom allra flesta enbart med tungband och bomull, någon kan ha käk annars kör hon ner huvudet mellan frambenen och då kan man få sig en redig åktur. En går med krysspärrgrimma i träning med.

Min har alltid spärrgrimma när han går fort/tävlar. Det går inte att köra honom på rakbanan utan spärrgrimma. Gjorde det nån gång och det är enda gången jag kört honom som jag har känt att jag inte har kontroll och sen gick det alldeles för fort. Han ligger för hårt på bettet, men med spärrgrimma är han snäll.

Jag har alltid kört och ridit utan nån nosgrimma alls, jobben också, men han har blivit hetare sen han debuterade så jag orkar inte med att hålla honom när han vill springa, och han får ju inte bestämma tempot.

Tungband använder jag aldrig i träning men när han tävlar har han det. Vet inte om jag kommer forsätta ha det då han inte riktigt accepterar det.

Använder ni därute tungband? Om ni gör det, när började ni med det och varför?
Spärrgrimma, använder ni alltid det eller bara på heta hästar?

Jag undrar mest för att en del av våra hästar är så himlans tråkiga i munnen, särskilt de som varit i proffsträning. Stenhårda och bara vräker sig på när man kör snabbjobb (intervaller).

En del gör det på något sätt av vana, förmodligen för att de tränats på att vara framme på bettet.

Min egen 4-åring börjar bli lite vassare på banan, särskilt när han har "rattmuffar" på sidorna. Försöker köra med bara nosbandet och utan bomull. Tror att det funkar bättre så och då kan jag hänga på spärren senare.

Tungband använder vi inte på någon häst, har aldrig gjort. Blir bara aktuellt om det kommer in en häst som bevisligen måste ha det.
Tungband bara på de hästar som verkligen lägger tungar över bettet. SÅväl hemma som i tävling. Sätter aldrig på "i fall att"....
Spärrgrimma = när hästen ska ha huvudstång =aldrig
gulan

Vi har alltid aparrgrimma pa alla hastar efter de kommit sapass langt i inkorningen att man inte behover riskera att de blir till forbrukningsvara i ovarsamma unghastars vard (ca en manad pa de flesta). Den dras aldrig at utan jag vill ha in en hand latt mellan nosband och nosben.
De tranar oftast ner utan tungband men vi satter anda pa det nar de narmar sig kval tider sa de vanjer sig innan lopp. Bebisarna forsoker vi ha tungband pa i alla snabbjobb ca tva - tre manader innan kval.
Alla vara tavlar med bade sparrgrimma och tungband (undantaget ett litet tva ars sto som fick panik av det).

Tungband använder jag alltid i lopp. Detta efter att ha sett en häst som svalt tungan,fallit ihop och brutit nacken.
Spärrgrimma har jag med,men också bara i lopp då.

På min har jag tungband hela tiden, utom vid lugna jobb/skritturer hemma. Han har en förmåga att lägga tungan över bettet annars. Kollad i munnen ua.

Tungband har jag alltid på provlopp/tävling sedan min tidigare häst var tvungen att tas ur loppet p.g.a kvävningsrisk. På den gången lärde han sig att stoppa tungan över bettet när han ville springa i sin fart (för fort).

Störs dom inte av det så gör det ingen skada om det sitter där. Har aldrig haft någon som fått blå tunga.

Spärrgrimma har jag på dom heta hästarna i lopp och ev. träning om det behövs.

Min hästar kollas regelbundet i munnen av duktig Vet.

Jag använder alltid spärrgrimma i tävling för att de inte ska kunna gapa dvs de får svårare att lägga tungan över bettet + tungband som en extra säkerhet.
Och tungband använder jag både i tävling och träning. Så de inte kvävs.

I träningen hemma har min bara spärrgrimma och vanligt huvudlag. På banan snabbjobb/lopp m.m. har hon spärrgrimma och tungband.

Varför hon har spärrgrimma är att hon springer och gapar och fifflar med tungan - tungband. Hade även tungband på henne hemma i träningen men det tog jag bort efter att hon tappat ett par stycken ;) . Hon får en rejäl i läder på banan istället! :idea:

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett treårigt halvblod som börjat med en väldigt ful ovana. Han drar bak tungan så den hamnar helt hoptryckt långt innanför...
2
Svar
34
· Visningar
3 937
Senast: Maja_Kandi
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 856
Trav Happ, har en kuse som är väldigt stressad, han visar det inte så mycket men när det kommer till körningen blir han vldigt stressad, allt...
2
Svar
25
· Visningar
2 906
Senast: Nominous
·
Ridning Har verkligen världens finaste travare (han tränas för att starta i trav), har dock ett problem med honom .. han är verkligen grishet...
2
Svar
21
· Visningar
2 657
Senast: obbbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar