tungan ute?

Sv: tungan ute?

Kort fråga ang detta: hur avslappnad och harmonisk kan hästen rimligtvis bli om den inte kan röra käken öht? Klart den måste kunna öppna munnen och tillåtas tugga och slappna av.

Har jag någonstans skrivit att man ska spänna så att hästen itne öht kan öppna käken?

Jag ser hellre att man har nosgrimman hårt spänd (nej, inga planer på att knäcka nosbenet precis..) och att man kan korrigera tungfelet än att det blir befäst.

Har jag någonstans skrivit att man ska spänna så att hästen itne öht kan öppna käken?

Jag ser hellre att man har nosgrimman hårt spänd (nej, inga planer på att knäcka nosbenet precis..) och att man kan korrigera tungfelet än att det blir befäst.

Kommentaren "Fast om hästen kan gapa, så är den ju inte särskilt spänd?" tolkar jag som att du menar dra åt nosgrimman så hårt att hästen inte kan gapa öht. Med just remontgrimma ökar då riken att ha av nosbenet och hindra andning avsevärt.

Ska man ta till såpass drastiska åtgärder för att komma tillrätta med tungfel så ska man ha fruktansvärt goda grunder. Man ska veta varför hästen gör som den gör, och kommer man efter noggrann undersökning fram till att det endast är en ovana så kan man börja fundra på hur man ska korrigera det.

Det finns alltid en grund till sådant, oftast att hästen är missnöjd med ryttarens hand eller med utrustningen. Vissa hästar sticker ut del av tungan när de är avslappnade, andra rör den p.g.a. sväljreflexen. I ytterst få fall har det blivit en ovana, oftast ett invant beteende fött av ett obehag som man nu har rättat till. Ja, och så finns det ju de som har kommit på att lägga tungan över bettet för att undkomma arbete. ;)

Jag menar att om hästen kan gapa ordentligt, då vidhåller jag att den inte är särskilt spänd. Självklart skall hästen kunna andas ordentligt!

Jag hade 4 veterinärer/ tandläkare på min ponny inom 3 månader, och ingen av dem kunde åtgärda ponnyns tungfel. Jag kunde vara säker på att det inte var några sår/ något vasst i ponnyns mun.
Provade diverse olika två/tredelade,syntet etc. Ingen skillnad. Hade min tränare och även någon annan person till att rida, och så fort kraven kom - kom också tungan.

Lösningen blev att jag bytte till remont, och spände hårdare. Tungfelet försvann,men det tog tid eftersom det var befäst. Jag har som sagt hellre hårt spänd nosgrimma än tungfel, för ytterligare en häst med tungfel ska jag göra allt jag kan för att undvika..

får man inte täbla dressyr med tungfalsbett??:confused: aja jag är inte så insatt i dressyren så :/

Min häst brukar ibland gå med tungan lite utanför, när vi tog ut en tandläkare till han så var det helt enkelt så att han har en extralång tunga. När han bara går med den vanligt (i hagen) så har han den alltid dubbelvikt.
Verkar jätte konstigt att man ska få avdrag på ett fel som man inte kan hjälpa, jag kan ju knappast kapa av en bit av hans tunga.

Fast om hästen kan gapa, så är den ju inte särskilt spänd? Remontgrimmor brukar ju annars vara lämpligt på just unghästar för att de inte ska gå och pilla med bettet.

jodå, nog var grimman spänd alltid. vill ju inte spänna för hårt heller. han kan gapa åt sidan istället för att gapa "rakt" eller vad man ska säga.

Min pålla gör det samma ganska ofta, tungan sticker liksom ut lite i mungipan :angel: men det brukar hon ge upp när hon kommer igång och jobbar, har också provat olika bett, olika nosgrimmor, veterinären har kollat tänderna.. vet inte vad det beror på, hon är avslappnad och fin men tungan sticker liksom ut iaf..

kl.
Jag brukar tävla en ridskolehäst som har tungan ute ganska ofta ffa i galoppen. hon lägger den över bettet.

vi har tstat med olika nosgrimmor och bett men det hjälps inte ho får alltid ut den på nått sett..

och ja man får avdra för det om dommaren ser det. Hon brukar dock vara gansk asnabb att stoppa in den om man själv blir extra mjuk i handen och snabb i fingrarna.

sen klapprar hon även tänder när hon slappnar av det har vi då inte fått avdrag för nån gång men vet ej om domaren har hört det heller..

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hundhälsa Hej! Jag har letat och letat men inte funnit någon bra så därför vänder jag mig till er. Jag har en liten cavalliertjej som pga saknade...
Svar
7
· Visningar
1 261
Senast: hundtant
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·
Hundhälsa Såg en hund med tungan ute. Ägaren förklarade att den hade förlamad tunga. Hade aldrig hört om det. Nu såg jag en bild på en hund som...
Svar
17
· Visningar
2 975
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix