Tungan utanför- varför?

seahawk

Trådstartare
Min häst har börjat sticka ut tungan när jag rider. Jag har haft henne i några månader men det är de sista dagarna/veckan som tungan har börjat åka ut och idag tog hon ut den ganska mycket när jag red.

Vad beror det på? Hästen är 7 år och jag rider på ett vanligt 3-delat bett. Kan det vara något med tänderna? Gillar hon inte bettet? Hon släpper gärna bettet också under ridning (vilket hon i och för sig gjort hela tiden),men kan det ha något att göra med att hon tar ut tungan?

Vad kan man göra för att hon ska sluta?
 
Sv: Tungan utanför- varför?

Meningen är inte att kritisera nu, utan är mest ute för att lära mig mer. Men hur hänger det ihop?

Benproblem brukar visa sig i ryggen, vilket ofta beror på överbelastning, logiskt.
ryggproblem --> tunga ute, inte logiskt hos mig(än).
 
Sv: Tungan utanför- varför?

Mycket möjligt att det inte finns någon logisk förklaring men dom jag vet som har sprungit med tungan ute har haft problem med ryggen.. Kanske sammanträffande men kan vara värt att tänka på.
 
Senast ändrad:
Sv: Tungan utanför- varför?

kolla upp henne med tandläkare... funkar inte det så byter du bett, alltså inget starkare bett men kanske från tredelat til ltvådelat till rakt osv.
 
Sv: Tungan utanför- varför?

Mycket möjligt att det inte finns någon logisk förklaring men dom jag vet som har sprungit med tungan ute har haft problem med ryggen.. Kanske sammanträffande men kan vara värt att tänka på.

Och jag vet en häst som har allvarliga höftproblem, den hästen slänger också ut tungan.
 
Sv: Tungan utanför- varför?

Mycket möjligt att det inte finns någon logisk förklaring men dom jag vet som har sprungit med tungan ute har haft problem med ryggen.. Kanske sammanträffande men kan vara värt att tänka på.

Instämmer i detta och även med det WBanna skriver. Min f d häst gjorde så och han hade både kissing spines och artos i SI-leden så helt taget ur luften är det inte. En häst som gör så hade jag definitivt kollat upp både rygg och tänder på.

Kan tillägga att när hästen var smärtstillad så fanns inte dessa symptom.
 
Sv: Tungan utanför- varför?

Jag har också den erfarenheten att det hänger i hop med ont i ryggen. Har ridit en häst som gjorde så och hon hade kissing spines. Så jag håller med kolla upp ryggen.
 
Sv: Tungan utanför- varför?

Tack för era svar!

Jag har redan tänkt kolla tänderna på henne, så det är på gång. Om tänderna är ok ska jag testa andra bett.

Att tungan kan bero på rygg/höftproblem hade jag inte tänkt på (och hoppas verkligen att så inte är fallet…), men det är värt att tänka på. Jag har inte upplevt att hon skulle ha problem med ryggen, men man vet ju aldrig. Ska fundera på om jag ska åka till klinik och göra en helkoll på henne, för att vara på säkra sidan!
 
Sv: Tungan utanför- varför?

Min häst stack ut tungan och slickade sig mycket om munnen när jag gav långa tyglar. Åkte till en hästtandläkare som hittade sneda tänder och mycket foderinpackningar som börjat bli infekterade. Stackars häst! Efter åtgärdan så gör hon inget konstigt med tungan längre.
 
Sv: Tungan utanför- varför?

Det kan bero på mycket, uppenbart är ju att det är något obehag som hästen försöker komma ifrån. Kan vara allt från rygg till ben tänder eller helt enkelt en hård hand.
 
Sv: Tungan utanför- varför?

Här kommer en uppdatering!

Jag har varit iväg till klinik, där de gick igenom hela hästen med böj/ridprov samt tandkoll. Allt var UA (förutom ett litet sår i ena mungipan) Väldigt skönt att veta att hon är ok!! :D
Dock hade min tränare en teori angående tungan; att hon tar ut tungan för att slicka upp "läppstiftet" av skum som bildas när hon arbetas.. Så nu när jag vet att hästen inte har ont någonstans är inte lika orolig över tungan längre.
 
Sv: Tungan utanför- varför?

En av våra gör så o den har inte ryggproblem. han lägger tungan över bettet o tar sen ut den.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp