Tungan över bettet

S

sneekkja

En nyinköpt häst lägger tungan över bettet, och har enligt förra ägaren gjort det i flera år också.
Har ridit med tungfelsbett, men han gillar det inte.
Rider nu med ett vanligt rakt bett, som han verkar gilla mer men lägger fortfarande tungan över.
Fd ägaren har provat alla möjliga bett, men inget verkar funka.

Vad gör man i sånna fall, rider man på som vanligt eller går det att göra något åt?

Sv: Tungan över bettet

Klurigt. Min ponny gjorde det förut, troligtvis för att han inte gillade kombinationen träns+bett, när jag bytte fungerade det igen. Men innan jag kom på det provade jag en rad olika tungfelsgummin osv.

På vilket sätt gillar han inte tungfelsbettet? Har du provat tungfelsgummi? Tuggar han och fipplar mycket med bettet? Att rida på som vanligt är ju egentligen inte att rekommendera eftersom du får dålig kontakt med hästens mun. Skulle hackamore eller någon annan form av bettlöst kunna fungera?

bettet kanske sitter för löst?! Vad har du för nosgrimma?

Har du provat något bett med tungfrihet? Tex ett sånt här:
DSC02975.JPG-for-web-normal.jpg

Är han kollad ordentligt i munnen? Tänker bland annat på vargtänder. När jag provred min häst hade säljarna spänt bettet väldigt hårt, när jag kom hem och satte det lösare förstod jag varför - han slängde tungan över bettet! I hans fall var det en vargtand som ställde till det. Veterinären drog ut den, jag red på hackamore i två-tre veckor och kunde sedan börja med vanligt (rakt) bett igen. Eventuellt kan det vara bra att rida på hackamore under en längre period för att vänja av vid den ovana som skapats.

lycka till!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar