Tungan över bettet!

Mysaan

Trådstartare
Min lilla dam har alltså börjat med detta otyg. Så har ni några bra tips på hur jag löser detta?

Kan tillägga att hon i dag har ett vanligt träns utan nosgrimma och med ett rakt bett.
 
Sv: Tungan över bettet!

Min lilla dam har alltså börjat med detta otyg. Så har ni några bra tips på hur jag löser detta?

Kan tillägga att hon i dag har ett vanligt träns utan nosgrimma och med ett rakt bett.

Köp en remontnosgrimma och hissa upp bettet i sidostyckena.
 
Sv: Tungan över bettet!

Köp en remontnosgrimma och hissa upp bettet i sidostyckena.

Hissa upp bettet tänkte jag faktiskt pröva som första åtgärd. Upptäckte ju inte detta förrän vi börjat rida och hade ingen lust att kliva av och krabba med det då.

Nosgrimma får nog bli nästa åtgärd om det inte hjälper med att hissa upp bettet. :( Jag hade hoppats på att hon skulle kunna vara utan precis som killen min.

Tack för råden!
 
Sv: Tungan över bettet!

Prova men tungfelsgummi och/eller nosgrimma.En häst i mitt stall hade samma problem när hon kom till oss, hon var tio år då så därför var ju problemet ganska invant redan. Hon gick då med tungfelsgunni och aachennosgrimma. Nu kan hon gå utan nosgrimma och tungfelsgummi. (Jag har hört att baucherbett ska vara bra mot tungfel också. Men jag har aldrig provat det bettat själv så jag har ingen egen uppfattning om bettet)
 
Sv: Tungan över bettet!

Personligen skulle jag undvika både tungband och tungfelsgummin så länge det bara går. Hade själv samma problem en period men det försvann när jag bytte till bett med halvfasta ringar och började använda achennosgrimma (väldigt löst spänd) samt var supernoga med o vara stilla stilla o mjuk i handen. Var noga med att sidostyckena är lagom hårt spända.
 
Sv: Tungan över bettet!

*kl*

Tack för era svar! jag vill undvika allt vad tungband och tungfelsgummi och liknande är så länge det är möjligt eftersom damen är väldigt ung fortfarande. Ska testa lite andra grejer först och hoppas att det löser sig ändå.
 
Sv: Tungan över bettet!

På min häst löste jag det problemet med att först hitta ett bett hon tyckte om. Sen fanns ju vanan kvar (hon reds tidigare med ett felanpassat bett) trots att hon visade att hon tyckte om bettet. Hon slängde över tungan av gammal vana. Jag satte på en mycket löst knäppt aachennosgrimma. Det gick lätt att få emellan 4 fingrar. Det räckte med att hon kände att remmarna fanns där trots att hon kunde gapa, gäspa, lägga tungan över om hon ville. När remmarna fanns där blev hon lugn i munnen. Efter ett halvår tog jag bort aachenremmen och efter ytterligare ett halvår kan hon ridas utan nosgrimma. Det kan ta ett tag att få bort gamala ovanor.
Det är inte alls säkert att din häst reagerar som min, men det var det som funkade för oss.
Prova många olika sorters bett och titta på hur hästen beter sig med dem. De brukar visa ganska tydligt när de trivs. Kontrollera också att bettet ligger på rätt ställe. Inte för nära framtänderna och inte för nära kindtänderna. Räkna inga veck utan känn vart hästen tänder är i förhållande till bettet.
Hoppas du får ordning på det!
 
Sv: Tungan över bettet!

Du säger att damen är väldigt ung... varför har du då inte haft nosgrimma? Vanligtvis använder man nosgrimma och kortar sidostyckena på unghästar för att undvika sådana här fel som kan bli svåra att vänja av med.
Remontgrimma är skonsammast då den inte spänner över tandraderna.
I bettväg bör det vara lösa ringar då hästen kan lyfta mittstycket med tungan och får lättare att svälja, samt bekvämare.
Rakt bett anses ofta snällt. MEN alla hästar gillar inte att det är mer tryck PÅ TUNGAN, vilket ett rakt bett ger. Endel hästar har också tjocka tungor...
Delade bett ger mer tryck på lanerna. Där är det 3-delade mildast om mittkulan är kort och rund el. oval. Tycker du ska prova ett sådant bett på din häst. Tänk på att bettet inte får bli för långt när det är delat. Då trycker lederna på insidan av lanerna. Så var noga med storleken. Mvh Kamilla
 
Sv: Tungan över bettet!

Ja damen är ung och vi har prövat massa olika bett och det raka är det hon trivs bäst med.

Anledningen till att jag inte har nosgrimma beror på att hon varit irriterad över den. Hur som helst så är hon under vintervila så det är inga problem.

Kan tillägga att jag ridit in många hästar utan nosgrimma korta sidostycken bör man väl inte använfda generellt utan man mäter ju på hsäten så det blir lagom kort.
 
Sv: Tungan över bettet!

Tungrem elr vad det nu kallas funkade iaf på travarna när vi körde in dom osv. Och dom slutade sätta tungan över efter det. ;)
 
Sv: Tungan över bettet!

Vet att det funkar som jag tror jag skrivit högre upp så är jag lite emot det men får ta till det om dte inte löser sig ändå givetvis. Hon kanske mognar nu under vinter vilan.
 
Sv: Tungan över bettet!

Min lilla dam har alltså börjat med detta otyg. Så har ni några bra tips på hur jag löser detta?

Kan tillägga att hon i dag har ett vanligt träns utan nosgrimma och med ett rakt bett.

Ser att du fått många svar men jag vill bara säga en sak egentligen: TA REDA PÅ VARFÖR!
Finns det nåt viktigare när man håller på med hästar än att hela tiden ställa sig frågan varför, varför, varför, varför? Nej, inte enligt mig iaf. ;)

Med tanke på att hon är så ung kan det ju vara en vargtand på väg någonstans- frambruten eller inte. Det ger problem ändå. Men det kan även ha andra orsaker. Snälla! Innan du börjar hissa bettet eller sätta på henne en nosgrimma: försök ta reda på varför!
Är det bara en dålig vana, ja då kan du börja experimentera med träns och nosgrimmor, men inte dessförinnan.
 
Sv: Tungan över bettet!

Givetvis ska jag ta reda på varför. Att det skulle vara en vargtand känns osannolikt eftersom jag kollade detta bara 2 veckor innan jag skrev inlägget. När jag skrev inlägget så låg bettet väldigt lågt i munnen så jag hissade upp det lite men givetvis kommer jag inte hissa upp bettet mer än som dte är nu för då¨ligger det på tok för högt.

Jag hoppas att det är en mognads grej och att det fungerar bättre till våren när hon ska ridas in ordentligt och när hon fått vila från bett och annat ett tag.
 
Sv: Tungan över bettet!

Tänderna kollades 2 veckor innan jag skrev inlägget och jag kan inte hitta något fysisk anledning till att hon knasar. Förhoppningsvis är det bättre efter vintervilan annars får jag nog sätta på henne en nosgrimma.
 
Sv: Tungan över bettet!

http://www.hooks.se/butik/default.asp
Gå sedan in på sortiment häst och sedan går du in på hästen och kolla sedan på bett och där finns det ett bett som heter tungfelsbett. Det bettet kanske kan hjälpa dig. Men jag tror att man måste ha nosgrimma till hjälp så att hon inte kan gapa och lägga över tungan på det sättet. Men jag vet ju inte säkert.
Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: Tungan över bettet!

Har aldrig funderat på det. Ska ta och kolla det nu när hon ändå står på vila.

Har bara kollat tänder och veterinären kollade över henne lite utan att hitta något.
 

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Fiorano
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
411
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp