Tungan över bettet!

Sv: Tungan över bettet!

Vill helst undvika tungfelsbett om det går. Tack för tipset i alla fall.
 
Sv: Tungan över bettet!

Sätt inte på hästen en massa remmar, tungfelsbett och sådant! Det löser inte problemet, däremot syns problemet inte eftersom att hästen inte KAN göra så. Hur länge har du haft hästen och har den gjort så förut? Hästen kan vara missnöjd med något. Jag skulle testa att sänka bettet några hål. Många hästar som har bettet för högt försöker lägga tungan över bettet för att mildra effekten av att bettet trycker mot munnen hela tiden.
 
Sv: Tungan över bettet!

Jag har haft hästen sedan hon var 1 år och nu är hon 2½. Som jag skrivit tidigare så vill jag helst komma till rätta med problemet utan massa tungsfelbett osv.

Bettet har varit längre ner innan och jag har testat massa olika höjder utan att hitta något som fungerar ordentligt.
 
Sv: Tungan över bettet!

Kan rekomendera dig att köpa ett tredelat bett med tungfrihet. Det gör att det blir svårare för hästen att lägga tungan över bettet. Sedan brukar det hjälpa att man spänner åt nosgrimman ett hål ett tag & om problemet sedan går över så spänner man ut den igen :)
 
Sv: Tungan över bettet!

Tyvärr gillar hon inte tredelade bett alls. Blir supertjafsig i munnen. Raka bettet är det hon gillar bäst. Som jag skrev tidigare så har hon ingen nosgrimma men ska testa det när hon sätts igång efter vintervilan.
 

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
699
Senast: Fiorano
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
411
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp