Tungan över bettet

Vet en häst som lägger tungan över bettet men ändå lyssnar bra.
Kan man då inte låta honom gå så? Kan det vara skadligt? :confused:
*bara en tanke så ni behöver inte bli jätteupprörda*
 
Ursäkta att jag låter en smula skeptiskt,
men är du säker på att den vet. som kollade hennes mun verkligen vet vad h*n gjort?

Jag har nämligen precis blivit uppmärksammad på att min vet. inte ens såg att två vargtänder satt precis i vägen och orsakade stort obehag, varpå hästen lade tungan fel och var svår även efter behandling.
Tursamt nog fick jag möjlighet att besöka en tandutbildad vet. och han såg med en gång var problemet satt.

Har haft en annan som hade problem med nacken, och även på andra ställen. Hon lade tungan fel när hon inte orkade med sin kropp.
Jag är inte speciellt förtjust i tungband, spärrgrimma eller hårt spända nosgrimmor -inte mina hästar heller.
Är glad att vi lyckats eliminderat problemen istället för att dämpa symptomerna.
 
Har oxå dåliga erfarenheter av veterinär och tänder!
Hade ut en verkligt erkänd och duktig vet, som kollade pållens tänder
-> Fina, behöver bara raspas en ggr/år..
Sen passa ja på när tandis var i stallet
-> Hakbett... underhåll minst 4ggr/år.
 
Jag har inte läst hela inlägget (bara så ni vet så ingen behöver bli upprörd om jag upprepar något som någon annan har sagt) :smirk:

Jag har nyss införskaffat videon "Betsling och dess förutsättningar" där talar Torbjörn Lundström (hästtandläkare) om hästar som "får" tungan över bettet. Det beror på att den vill komma bort från något obehagligt. Och det borde ju vara svaret på din fråga då ska man väl inte låta den gå så. Det vore nog bra med en titt i munnen.
 
Det du skriver nu tror jag inte ett smack på. Varje häst har ett "bekvämläge" på bettet och det har inget med kön att göra.

Förresten så tycker jag hela kroppshållningen på hästen inom travet är rena skämtet. Det finns inte många "gamla" travare (8-9 år) som inte har spänningar i precis hela kroppen efter avslutad karriär. Om man köper en travare så rekommenderas man att ta ut alla möjliga sakkunniga för att rätta till de problem som uppstått genom travet. Det skulle vara en sensation att hitta en travare utan spänningar i kroppen.

Jag vill fortfarande hävda att en häst inte mixtrar med (eller sväljer, för den delen) tungan om den inte vill komma bort från obehag. Sedan finns det ju alltid olika sätt att lösa problemen, antingen genom att lyssna på hästen och rätta till problemet, eller att hindra hästen från att visa obehag exempelvis genom tungfelsbett eller läderremmar *ryser*.

Jag tycker det här fenomenet med korrigeringsbett och läderremmar om tungan påminner om förr i tiden när barn som var vänsterhänta fick sin vänstra arm bunden för att inte kunna använda den. Rena barn/djurmisshandeln. :mad:

Jessica
 
Jo, grundproblemet är att det är en envis ponny som många dragit i= han började lägga tungan över bettet och efter en stund ALLTID.
Nu drar inte folk i honom men likväl så lägger han fortfarande tungan över bettet.
Vi har ett med sticka och visst funkar det men nöjd är han inte. Alldeles för mycket i en liten ponny mun. När man tömkör med ett vanligt smalt tredelat bett så är han mest nöjd, även när han lagt tungan över bettet.....
 
Jag tror att när hästen upptäcker att bettet inte kommer att vara obekvämt så slutar han självmant. Det gjorde min häst. ;) Han gick och lade tungan över bettet på grund av min hårda/stumma hand. Jag provade alla möjliga hjälpmedel men det enda som hjälpte var att jag blev rörligare i handen. :crazy:

mvh Jessica
 
Kolla tänderna.
Sedan pröva att byta bett. En häst som inte tycker om sitt bett gör allt för att komma undan det.

Se till så att bettet ligger rätt i munnen! Hade en häst där jag fick höja upp ett hål på ena sidan av sidostycket, någon dag efteråt så slutade han att lägga tungan över bettet.
För vissa hästar så blir ett håls höjning på varje sida för mkt, och tyvärr så finns det inga "mellanhåll", så höjer man på ena sidan, så får man dra lite på andra sidan så att bettet ligger rakt i munnen.
 
Jag känner en häst som lägger tungan över bettet när han blir ivrig och upphetsad - han har inga som helst fel i munnen, utan det är ett sorts ticks just när det blir väldigt kul och roligt. Ingen aning om det finns flera faktorer som påverkar. Men munnen är kollad och bettet är av korrekt storlek.
 
Kan vara så att hästen reagerar på att ryttaren blir spänd (i handen?) när hästen blir het och pigg.

mvh Jessica
 
Kan det kanske vara. Det är bara det att den här hästen rids av olika ryttare och mönstret är samma och dessa ryttare ör normalt väldigt lätta på handen...
 
Det tror jag också, men det är ju det jag frågar om, är det ok att han går med tungán över bettet innan han förhoppningsvisv och slutar med det?
 
Yngre hästar leker ofta med tungan och bettet... det behöver ju inte betyda att hästen har något problem bara för att den lägger tungan över bettet...
men om du upplever det som att din häst "leker" mycket men tungan, kan du prova en lekkedja..
 
Ett enkelt sätt att kolla är ju att titta hästen i munnen innan man sitter upp. Om det är en olat så är ju tungan över bettet redan när du tränsat, lägger han däremot över tungan först när du tar tyglarna så är det nog för att han tycker det är otrevligt med bettet av någon anledning.

mvh Jessica
 
Jag skulle låta en hästtandtekniker/hästtandläkare kolla munnen. Veterinärer har så dålig utbildning på tänder så det är skrämmande. Hade flera veterinärer ute för en av mina hästar som var konstig i munnen. De raspade bara lite och sedan var det bra. Hästtandteknikern såg att längst bak i munnen på min häst fanns jättestora hakar som han tyckte var konstigt att veterinärerna missade. Dessa "klippte" han bort och hästen blev bra.
 
Ibland innan man ens knäppt käkremmen och iblnad när man bara skrittat på långa tömmar rakt fram. (inte haft kontakt med bettet)
Ibland lägger han inte över tungan alls, men oftast innan man tränsat klart....
 
Då låter det nog som en ovana han har kvar bara.

Han måste nog lära sig att lita på hand och bett igen.

mvh Jessica
 
Då rekomemnderar jag dej kika in i munnen på hästen. Valacker o hingstar har små tänder, "betar" mitt emellan övre o fram. Ston har det inte. När du provar in ett bett på ett sto hittar du ett bekvämläge ungefär där betarna är på valacken. På pojkarna får du lägga bettet ÖVER betarna. Då ligger bettet bra i hästens mun. Så svårt ska det väl inte vara att förstå??? :confused:


Lena
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp