Sv: tungan över bettet!
Min erfarenhet:
Tokig 5årig fjording som alltid gick åt sitt egna håll, ingen broms, ingen styrning. Man lärde sig att hoppa av i farten!
Han var helt outbildad och tyckte inte det var direkt tråkigt att jobba, han ville bara bestämma själv!
Träningen började på marken, hästen ska lyssna i stallet, i grimskaft och helst följa en när den är lös. Tillit
Nästa steg är att rida på inhägnat område (så slipper man hoppa av i farten, i skogen
) helst med någon på marken som kan hjälpa en att få tag på hästen om man helt tappar kontakten.
Variera betten! Jag har två varianter av bettlöst och säkert 15-20 bett av varierande stil till fjorren...
Om problemet kvarstår trots att du byter bett och du vet att hästen skulle följa dig över ett stup så är det ett tungfelsbett som gäller. Tänk dock på att hästen kan ha något problem i munnen, min kille kollades och det hittades sår som skapat obehag. Är så fallet får man vänta på att det läker och sedan prova igen.
Tungfelsbettet har hjälpt mig mycket, min häst behövde bara lära sig att "nä men kolla, det går inte längre att lägga tungan uppepå, då struntar jag väl i det då". Sen inget problem, nu var det 1,5 år sedan jag red på det sist och har inte behövt det sedan dess. Red på det under en "säkerhetsperiod" utomhus och i skogen ifall han skulle sticka