tungan över bettet!

F

floyd

Ska i dagarna få hem en ny häst, helt pefekt för mig på alla sätt, enda "felet" är att han i bland kan lägga tungan över bettet, nuvarande ägare använder ett tungfelsbett som hon säger fungerar bra. vad har ni för erfarenheter av hästar som gör så? tacksam för alla svar!
 
Sv: tungan över bettet!

har ridit några hästar som gjort så, den ena fick en tungfels sticka + vanligt bett. blev en helt annan häst att rida, lätt och känslig i handen och fick framför allt luft!(strup pipare)

en annan är ett gammalt sto vars ägare gav upp om, även med tungfels bett så var hon svår i munnen. helt stum på förhållningar och gick knappt att svänga,(pensionerad och gick i hagen när jag började rida ut på den med ägarens syster).
fick börja med att sätta bettet lite längre ner i munnen på hästen och jobba mycket med vikt hjälper för att få den mer uppmärksam.
systern har nu börjat mixa med andra bett, senast så provade vi ett läderbett (ganska tjockt), tungan över bettet innan jag ens fått tränset över öronen. sen så tog vi ett 3delat smalare bett, lite för långt egentligen det var inget konstrande med tungan :) satte det ganska tight för att inte locka till att ta över tungan, hästen gick och sög på det hela tiden och både broms och styrning fungerade bra.(dock så blir hon fortfarande stum om man har korta tygar, halvlånga tyglar och lite western stuk över tygeltagen fungerar dock). denna hästen tror jag kan fungera bättre på ett låsbart bett och ska testa det nästa gång ^_^.
 
Sv: tungan över bettet!

Mitt travarsto hade denna ovana med sig från travet. Egentligen använde hon det bara när hon inte ville jobba och drog på så sätt tyglarna ur handen på mig.

Jag testade med tungband ett par gånger men gillar egnetligen inte det. Men, det fungerade.

Bästa lösningen, i mina ögon, var när min dåvarande tränare plcokade på henne ett tredelat westernstångbett. HOn påstod att oga kindkedjan kunde hon inte lägga tungan över bettet. Sant eller ej, men sedan dess har det aldrig varit ett problem.. Efter flera år gick vi även tillbaka till bett utan kindkedja, men hästens favorit är stången med kindkedja. Sedan rekommenderar jag ju inte dirket att man använder stångbett till höger och vänster, men det kan vara ett sätt att slippa sätta mycket i munnen - för de tungfelsbett /gummin jag sett ser ganska stora ut...
 
Sv: tungan över bettet!

för de tungfelsbett /gummin jag sett ser ganska stora ut...
detta tycker jag inte heller om(varför stoppa in mer i munnen när hästen visar obehag?), antar att hästar som lägger tungan över bettet till en början inte tycker om ryttarens hand/ bettet. tungfels bett och stickor är endast för en övergångs period då man lär hästen att tycka om bettet och våga ha ett lätt stöd på det.

egentligen så borde man nog först rida bettlöst och senare stoppa in ett bett under det bettlösa huvudlaget innan man börjar rida på bettet igen, så hästen hinner "glömma" sin ovana och få en ny relation till bettet :D
 
Sv: tungan över bettet!

Varför inte prova med ett ringbett (kallas även Dexterbett). Detta bettet är oftast helt okänt inom ridhästvärlden men vanligt förekommande inom galoppen. I Pricip är det ett vanligt tvådelat bett med en stor ring som gör att hästen inte gärna lägger tungan ovanpå. Finns en tråd på galopp spm heter "vad heter detta bettet", där finns bilder på ett ringbett (inte att förväxla med ett D-ringbett som många ofta gör och tror att det är ett galoppbett).
 
Sv: tungan över bettet!

detta tycker jag inte heller om(varför stoppa in mer i munnen när hästen visar obehag?), antar att hästar som lägger tungan över bettet till en början inte tycker om ryttarens hand/ bettet. tungfels bett och stickor är endast för en övergångs period då man lär hästen att tycka om bettet och våga ha ett lätt stöd på det.

egentligen så borde man nog först rida bettlöst och senare stoppa in ett bett under det bettlösa huvudlaget innan man börjar rida på bettet igen, så hästen hinner "glömma" sin ovana och få en ny relation till bettet :D

Jag tänkte precis som du - varför mera i munnen. Själv tänkte jag nog lösa det hela genom ett "vanligt" tredelat bett, men tränaren, som hade hästen på träningen några veckor för att muskla höger bak som jag hade svårt att få till tog fram detta bett...

Bettlöst har jag försökt med och vill inte tant som struntar hon i det.. Vill hon går det att rida på grimma. Men det är ju så kul att springa...:D

Jag håller helt med att det viktiga är att få hästen att börja gilla bettet igen - och min upplevelse av stångbettet är att, för denna häst, gjorde hon inte alla övrningar helt ärligt. När vi sedan bytte tillbaka till det tredelade på dressyrpassen (flera år senare) vart det väldigt jobbbigt de första passen och hon gick inte alls så fint som jag var van vid. Nu är vi över det och stångbettet används mest vid uteritt som reservbroms och för att det faktiskt är hennes favoritbett. Tungan över bettet har jag inte märkt att hon har haft heller sedan vi återgick till det vanliga bettet.

Btw: Troligen anledning till att min började med tungan över bettet var hennes generella protesterande som travhäst där hon testade de flesta saker hon kunde komma på för att visa missnöje på jobb. Då lär hon ha tagit bettet i skogen och gått precis som hon ville... Roten till det beteendet var troligen div skador/låsningar som jag fått jobba igenom...
 
Sv: tungan över bettet!

ibland kanske ett rakt vanligt bett funka, vissa hästar med mycket motor och som har mycke saker för sig kan ju ett tre delat bett leda till att det blir lite för mycket aktivitet i munnen och pillar dom med bettet så åker tungan över... ett rakt bett kan ha en lugnande inverkan på aktiva pill pollar ;) jag rider själv med ett postkandar ( körbett ) på en av hästarna och han lägger inte längre över tungan eller håller på och leka med bettet som han gjorde med tre delat, nu rider jag ibland på tre delat oxå och nu så funkar det kanon med.

Men jag tror som flera här skrivit att det kan ha att göra med att de har dåliga minnen av det tredelade bettet att ryttare helt enkelt varit för stumma i handen och så har tungan över bettet varit räddningen, jobba mycket med känslighet och förtroende att man aldrig är hård eller stum i handen så slutar säkert hästen att göra så med tiden ;) under en period faktiskt red jag på 3 olika bett och bytte var tredje ridtur så att han skulle få lite ombyte men oxå förstå att jag aldrig skulle dra i munnen heller oavsätt bett ;)
 
Sv: tungan över bettet!

På min fungerar tyvärr inte rakt, hon blir stummare och svarar sämre än idag... Har hört om hur bra och snällt det är, men det funkar inte. Det bett hon gillar minst av de vi använder regelbundet (vilket vi inte gör med det raka tränsbettet) är kandarstången som jag skaffade för att fortfarande ha stångbett men få andra tryckpunkter i och med att det är rakt. Tvådelat, som är det hon hade när ovanan skapades har ajg aldrig testat, så där vet jag inte hur hon beteer sig...

Men som sagt, alla individer är olika.
 
Sv: tungan över bettet!

När de fipplar med betten sitter orsaken oftast inte just i munnen. Det beror oftast på att de inte är lösgjorda någon annanstans.
I min värld är en häst som gör så här sällan en välutbildad och välriden individ. De har stängd och lugn mun och är "genom kroppen".
Det är alltså frågan om att utbilda hästen. Och det gör man bäst på någon form av ledat tränsbett. Raka bett rekommenderas tyvärr mycket av tandläkare. Men de har sällan utbildat så många hästar. Rör man ena tygeln fortplantas det till andra sidan iom att bettet är oledat. Det blir alltså tvetydiga signaler för hästen. Och iom att hästen inte förstår, det blir luddigt etc kommer de flesta ryttare ta mer i tygeln. Eftersom tygeltaget inte går igenom. Och bettet orsakar då mer irritation. Alltså är det smartare att ta ett ledat bett som ger tydligare signaler. Och man snabbare kan gå vidare i utbildningen iom att hästen får lättare att förstå och då också svara korrekt.

Så mitt tips är ledat tränsbett. Jag upplever att många hästar svarar bra på Sprengers Dynamic RS. Även de med orolig mun.
Sen handlar det om att utbilda hästen korrekt och få den lösgjord.
Är de lösgjorda i nacken fipplar de inte med bettet. Men då ska man som ryttare klara av att rida dem så.
Jag hade inte spänt igen truten eller använt tungband etc. Det maskerar bara symptomen. Problemet kvarstår.

Man kan absolut testa olika bett etc. För det kan hjälpa lite tills man som ryttare lärt sig rida sin häst. Men målet bör vara att jobba på att få hästen lösgjord. Inte bara fokus på munnen.
 
Sv: tungan över bettet!

Min erfarenhet:

Tokig 5årig fjording som alltid gick åt sitt egna håll, ingen broms, ingen styrning. Man lärde sig att hoppa av i farten! :devil: Han var helt outbildad och tyckte inte det var direkt tråkigt att jobba, han ville bara bestämma själv!

Träningen började på marken, hästen ska lyssna i stallet, i grimskaft och helst följa en när den är lös. Tillit :)

Nästa steg är att rida på inhägnat område (så slipper man hoppa av i farten, i skogen :rofl: ) helst med någon på marken som kan hjälpa en att få tag på hästen om man helt tappar kontakten.

Variera betten! Jag har två varianter av bettlöst och säkert 15-20 bett av varierande stil till fjorren...

Om problemet kvarstår trots att du byter bett och du vet att hästen skulle följa dig över ett stup så är det ett tungfelsbett som gäller. Tänk dock på att hästen kan ha något problem i munnen, min kille kollades och det hittades sår som skapat obehag. Är så fallet får man vänta på att det läker och sedan prova igen.

Tungfelsbettet har hjälpt mig mycket, min häst behövde bara lära sig att "nä men kolla, det går inte längre att lägga tungan uppepå, då struntar jag väl i det då". Sen inget problem, nu var det 1,5 år sedan jag red på det sist och har inte behövt det sedan dess. Red på det under en "säkerhetsperiod" utomhus och i skogen ifall han skulle sticka :)
 
Sv: tungan över bettet!

Ska i dagarna få hem en ny häst, helt pefekt för mig på alla sätt, enda "felet" är att han i bland kan lägga tungan över bettet, nuvarande ägare använder ett tungfelsbett som hon säger fungerar bra. vad har ni för erfarenheter av hästar som gör så? tacksam för alla svar!

Dale Myler Bitting Series: #1 Understanding Bit Resistance i 4 delar.
www.youtube.com/watch?v=MqGXCWVSS0Y&feature=related
 
Sv: tungan över bettet!

Vilken intressant serie! Kollade de två första avsnitten trots en superseg uppkoppling.. ska kolla resten sen. =) speciellt intressant med röntgenbilden de visade.
 
Sv: tungan över bettet!

kl, har testat ett pessoa magic på "min" tungfels häst, förutom att bettet var 2cm för stort så gick hon super på det. gick med fint sug på det och (hör och häpna) gick i en lång låg form(det har hon nog inte gjort på några år :p) innan vi red ut som vanligt ^_^.

det jag undrar nu är om det finns ngt billigt bett med sötmalm som också låser sig? pessoat kostar ju en slant och tror inte ägarna vill lägga ut det på gamlingen :/.
 
Sv: tungan över bettet!

Vilken intressant serie! Kollade de två första avsnitten trots en superseg uppkoppling.. ska kolla resten sen. =) speciellt intressant med röntgenbilden de visade.

Behover du hjälp med översättning för du säjer till:
Bettsling i ett nut skal är hästens Tungfrihet, hästen MÅSTE kunna sväljer pecis som vi, det är därför han lägga tungen över bettslet.
Det här med "mycket saliv ger ett muck mun" är rena BS!! allt det saliv production är att du har lås hästens tung så att han kan inte svälja.
En Mylar eller Billy Alan Träning Bet är formad så att den påverka hästen svälj förmåga så lite som mjoligt.
 
Sv: tungan över bettet!

Ingen big deal tycker jag. Köpte en häst för en massa år sen som la tungan över bettet, red med en tungfelsbett ett tag och sen kunde jag bara byta ut det till ett vanligt. Han la aldrig mer tungan över bettet. Jag tolkade det mer som en ovana och när mönstret bröts så var det bra med det. Denna hästen var 6 år när jag köpte honom och jag hade honom i 5 år. Han gick aldrig med hårt åtspända nosremmar heller.
 
Sv: tungan över bettet!

Jag tror att det här med att hästar lägger tungan över bettet har två kanske inte anledningar men ungefär, i första skedet är det något som stör eller är obekvämt men jag tror ju även att vissa hästar lär sig att göra det (efter att ha haft fel bett eller liknande då) som en olat, dom vet hur dom ska göra för att komma undan eller har satt det i system helt enkelt.
Självklart ska man se till att utrustning etc passar och att hästen går på ett bett den trivs på men beteendet kan sitta kvar trots att allt är bra.
Går att jämföra med en hel radda andra olater hästar kan lägga sig till med.
 
Sv: tungan över bettet!

jag har skole om fler varmblods häster som kom av bannen med Billy Allens Snaffle Bit www.buytack.com/products/bits/ac/billy_allen1.htm
Fick för mig jag skulla prova mitt gammle Port Stång Bit har om dagen, det var igen hitt, hästen ludra och slobber nåt hemsk, tungen rak över och en del Head Castning.
Den för hänge på vägen med dom andra obrukbar bet som man har försökt med under alla år.
 
Sv: tungan över bettet!

Tack för erbjudandet men jag tror jag förstår det mesta. =) Det jag gillade speciellt var att de faktiskt förklarade hur olika bett inverkar och varför de ger obehag. Jag blir så trött på alla tränare jag rider för som genast vill dra åt nosgrimman på hästen om den sticker ut tungan när jag vill lär mig inverka på ett bättre sätt utan att orsaka obehag.

Och nu är det inte så konstigt att så många hästar som skummar rejält om munnen också låter som att de har astma.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 848
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 129

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp