tungan över bettet, skadligt? *långt*

K

karlssons

ja ja har läst dom andra trådarna angående ämnet. men undrar, kan det vara skadligt för hästen om den har tungan över bettet? borde inte det göra ont på lanerna, eller är ja helt fel ute?
min häst har haft det antagligen dom senaste 5 åren och det upptäcktes då en medryttare red för tränare och han sa det. ja hästen är kollad i munnen och raspad 1 gång om året och inga stora fel. det har gjorts av veterinär som har stor erfarenhet angående detta. inte märkt något alls och ändå är hästen riden för tränare regelbundet. har köpt tungfelsgummi och tungband som jag tänkt ska testas. hästen gick med tungsticka ett bra tag i tron att det skulle "växa" bort (hästen är 15) men när tungan var rätt blev hon tyngre i handen och inte lika lättsvängd. MEN det var otroligt stor skillnad på formen, nu tog hon inte och krulla ihop sig och "gick fint" utan nu jobbade hon och det har blivit stor skillnad på muskler. sen när jag tog bort stickan jobbade hon lika bra men det tungan över. har antagligen fått rätt muskler nu så hon orkar jobba. nu går hon med remont och tungfrihets bett som är 3delat. har testat 2, 3 delat, rakt, rakt pelham (som inte behövs i styrka) och jaktstång me tungfrihet (behövs inte i styrka heller) och det verkar vara samma visa, tungan över och går bra i alla fall. inget tjafs eller nåt, så då undrar ja ju om det spelar nån roll om tungan är fel? aldrig har hon haft tendens till att dra iväg eller liknande för att tungan är fel.
har hållt på i ungefär 1 år med det här och verkar inte bli av med det...eftersom att det funkar med tungan över så ja hur ont kan det göra för dom? och nej jag är inte hård i handen osv.
har tänkt lite att hon går med bett när hon rids i ridhuset eller tränas, mellan 1-3 gånger i veckan och resten med hackamore...

Sv: tungan över bettet, skadligt? *långt*

För ett par år sedan hade jag en häst som jag trodde la tungan över bettet. Jag provade med både tungsticka och tungfelsbett och det fungerade sådär.
Senare visade det sig att hon med tungstickan och tungfelsbettet inte kunde lägga tungan över bettet, däremot drog hon upp tungan för att trycka bettet ner från kindtänderna. Hon var väldigt trång i munnen och hade dessutom underutvecklade första kindtänder (ej vargtänder) som gav obehag.

Hursomhelst, bettet hade legat mot lanerna och hon hade begynnande benhinneinflammation i underkäken pga det.:eek: Trots det visade hon inga direkta protester vid arbete, snäll som hon var...

Allt upptäcktes vid tandkontroll av TL, Söderköping och sen följde ett väldigt provande av bett, eftersom hennes mun "inte var skapt" för att få plats med bett och hon (jag?) aldrig fungerade på bettlöst.
Jag mådde så dåligt över att jag lagt in både sticka och bett resp tungfelsbett...
Vi hittade sedan en kombinationsvariant med en nosdel framtill fäst i vardera bettring samt ett kombihackamore som fungerade, med det främsta syftet att bettet aldrig skulle nå lanerna även om hon drog upp tungan. Nosdelen tog då emot och avlastade. Men hade jag kunnat rida henne helt bettlöst hade jag gjort det.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka