Tunga eller lätta tyglar.

Digbil

Trådstartare
Vad föredrar ni? Olika till olika bett? Vilket är att föredra till en grön häst som går med sidepull (kallblodstravare med okänslig mun efter många år i sulkyn).

Sv: Tunga eller lätta tyglar.

Jag föredrar i alla lägen tyglar med tyngd. Dock är mina stångbettstyglar lättare och tunnare än tränsbettstyglarna. Med tyngre tyglar kan man förfina sina hjälper, och behöver inte ta direkt kontakt med bettet för att få igenom sin signal. Jag hade använt ett par rejäla, tunga tyglar till din häst.

Ja jag tänkte att det skulle vara bättre med de tunga men blev lite osäker om det fungerar lika med sidepull. Tackar. :bow:

Tunga, jag tycker inte om de lätta bomullstyglarna eller vad de kan kallas för.

Nae, jag har tre olika lädertyglar varav ett par är rejält tjocka med kraftiga läderfästen och de andra två är i lite smalare, tunnare läder och lättare fästen.

Tunga tyglar är väl alltid rätt, jag har inte hört någon tränare rekomendera lättare tyglar iaf.

Jag vill alltid ha lätta smala tyglar. De ligger bra i handen. Men det är ju en smaksak vilket man föredrar.

Rider man engelskt med obruten kontakt i munnen så föredrog jag tunna lätta smidiga tyglar där... men nu när jag rider western kan det bli för slängiga och tyngre förfinar som sagt hjälperna...

Men om man rider med kontakt så blir kontakten känsligare och finare med lätta tyglar tycker jag det känns som... tunga ger en konstant tyngd i munnen istället och mer okänslighet hos hästen... Då om man rider "engelskt" tycker ialf. jag... Men det är ju en känsla och smaksak! ;)

kl

Finns det någon här som kan ge förslag på bra,tunga tyglar som ska andvändas med tränsbett?
Har i två år andvändt Weaver Horizon tyglar men vill nu uppdatera mej till ngt bättre + att jag har två hästar och då är det jobbigt med ett par tyglar;)

Jag föredrar tunnare och lättare tyglar.
Om jag rider på tränsbett har jag dock något tyngre tyglar, men som sagt dom lättare gillar jag bäst!

KL och lite trådkap

Mina tyglar som jag har nu är alldeles för tunna och fladdriga, därför tänkte jag köpa nya. Jag vill inte ha jättetjocka tyglar men ändå tjocka och framför allt tunga så att dom inte blir fladdriga. Vilken tum kan det röra sig om?

Jag föredrar nog tyglar med lite tyngd i..men det kanske är en vanesak. Har provat rida med dotters islandstyglar i tunn textil med gummibeläggning, det känns alldeles tokigt, alldeles för sladdrigt och blir dålig kontakt med munnen ifall man inte håller tyglarna väldigt spända hela tiden, något som jag inte gör...Om man då har en tygel med lite tyngd i, har hästen ändå kontakt med handen, fast man inte drar i tyglarna. Om du förstår vad jag menar..:crazy:

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
841
Senast: Fiorano
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 600
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka