Tung Paddock

Brolinskan

Trådstartare
Har på vår gård en paddock med alltför tungt underlag. (gjord för kanske fem-sex år sedan.)
Vad ska man göra för att få underlaget hårdare och lite mer packat. Jag tror att problemet är för mycket och felaktigt underlag.

Men vad är ett bra underlag och rel prisvärt för en 20x40 paddock ?
Kan man blanda i något bindande eller sättande material?
Banan harvas ibland.

Ella

Sv: Tung Paddock

Du kan blanda i stenmjöl och packa med padda.
Det brukar rädda det mesta.
Man kan behöva packa om några gånger.

Stenmjöl har vi blandat i, men jag tyckte att det snarare blev värre.
Ännu tyngre och satan så mycket vatten det binder nu istället.
Däremot har vi kanske inte gjort det på riktigt iom att vi inte har packat med padda.

Tack för svaret.

Ni måste packa med padda.

Man kan ta bort det översta lagret och fulla på med stenmjöl och sedan packa hårt, hårt med padda.
Efter det så lägger man tillbaka litet i taget av det som man tog bort, om det blir för hårt.

okej, då ska jag snacka med pappa så får han fixa det helt enkelt.

tack för hjälpen! :bow:

Ett tips är att använda material med varierande kornstorlek för att få en fastare bana. Stenkross 0-5 med inblandning av stenmjöl är ett tips.

Nu är jag ju inte helt hundra på vad det är för material vi har använt. Tror att det är av varierande kornstorlek. Men min pappa är väldigt duktig på sånt där och banan är gjord enligt alla konstens regler med olika lager och vinklar hit och dit. Det är därför vi inte riktigt förstår varför det inte blir bra. Vi ska försöka med padda så får vi se om det blir bra.

Vi har samma problem med vår bana.. Vi har frågat många och fått en del olika svar men gemensamt för dessa är att vi bör ta bort det gamla, tunga underlaget. Dvs ingen idé att försöka blanda i stenmjöl etc, det blir som du upplevde, tom tyngre av det. Av med allt "slitlager" & börja om från början..Har du ett bra bärlager som dränerar etc så behöver du inte ta bort det utan bara som sagt slitlagret.
Vi har sedan fått tipset att köpa 0-8 mm stenkross, ca 12 cm, detta ska bilda en fast yta som man sedan vattnar & harvar vid behov.. Det negativa är att stenkross kostar rätt mycket..

Det finns många saker som kan vara fel då banan är för djup och tung...de vanligaste felen är oftast: för runda korn, för mycket material, för stora korn, för många korn av samma storlek. Ta reda på vad ni har använt så är det lättare att hitta felet. Stenmjöl brukar användas främst då banan INTE vill sätta sig, inte när den är för djup och tung.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 918
Senast: Amk
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 306
Senast: Miingla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 223
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar