Tung i handen..

E

.em.

Vårt sto är väldigt tung i handen när man rider över lag.
Vill få henne att arbeta rätt, med bakvagnen, men är inte tillräckligt kunnig.

Tips?

Sv: Tung i handen..

Något som antagligen inte har med det att göra, men jag fick höra utav en instruktör att om min häst blev tung i huvudet så skulle jag byta till ett mildare bett, nu vet jag inte hur skarpt bett du har.

Men lycka till iaf !

Hon rids med 2 delat tränsbett.

Rider för instruktör varje vecka, men vill även träna hemma lite mer..

Har precis påbörjat dessa övningar med min häst som kan bli tung i handen, tempoväxlingar, ryggningar & öppnor (sidvärtsrörelser öht) och än så länge så går det åt rätt håll...!

din instruktör som känner dig o hästen borde kunna ge dig tips, annars skulle jag byta tränare.

Jag har väldigt bra tips till dig som verkligen funkar:)
När du har skrittat fram (serpentiner m.m.)ska du börja med övergångar mellan trav och halt. När hästen lyssnar på det ska du gå längst fyrkanten och göra pyttesmå volter, genom att höja inner hand, och samtidigt kollar du ner på hästens inre bakben. Varje gång den lyfter bakbenet ska du trycka till med innerskänkeln. Då flyttas automatiskt hästens bakdel och den måste börja arbeta där istället för att lägga all tyngd på framdelen och i handen på ryttaren. Det kan ta ett tag, men det fungerar verkligen och dn lär sig att komma under mycket bättre.

Tack Wildiss., det ska jag ge mig på nästa gång jag rider! :)

Varför ska man alltid behöva byta tränare?

Till saken hör den att det är min lillasysters häst och det är bara jag som har problem, rider hästen 2 ggr i veckan. Syster rider för instruktör 1-2 ggr/v.

Men ska ge mig på dina tips iaf. W!

Hästen kan inte hänga sig i handen och bli tung om den inte har en hand att hänga sig i.

Nog för att hästen bör arbeta med bak kärran men du bör nog även se över din hand :)

Jag fick ett bra tips har pa buke for nan vecka sen som verkligen funkar kanon pa min hast. :bow:
Varje gang som han blir tung i handen eller drar ivag sa saktar jag ner och gor halt o ryggar honom nagra steg och sen framat igen. Detta gor jag varje gang han lagger sig pa bettet sa det galler att vara konsekvent men det har gjort att han har blivit mjukare i handen aven om vi maste borja varje pass med att paminna honom vad som galler. Men forhoppningsvis sa kommer det ga fortare o fortare for honom att forstar vad som galler.

Tänk på att ha en mjuk kontakt och rör på bettet i munnen. Min häst vill gärna lägga tyngden i händerna på mig, men om jag är rörlig och ser till att aldrig bli stum i handen blir hon också mjuk i munnen.

Liknande trådar

Ridning Jag har pga psykisk ohälsa haft problem att hålla vikten vilket resulterat i rätt många överflödiga kilon. Problemet är att det även...
Svar
15
· Visningar
1 313
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 057
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Vad ska man tänka på? Min partner planerar att hyra ut sin hyresrätt i andra hand och flytta in i bostadsrätten jag haft i flera år. Vi...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 025
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar