Tung/djup/lös paddock - vad för problem?

95johsv

Trådstartare
Vad är typiska problem som en häst kan få när den går på tungt underlag? Vilka leder tar mest stryk? Om man jämför att rida i en tung paddock med att rida i mycket lera - vilket är värst?

Tungt underlag i paddock menar jag gruspaddock där hästen sjunker ner till minst kronranden, hela kotan ibland. Lera menar jag samma djup.

Sitter här och tittar på regnet utanför rutan :( *depp*

Sv: Tung/djup/lös paddock - vad för problem?

I första hand är det mjukdelarna som du behöver vara rädd om när du tränar på ostadigt och tungt underlag, framförallt böjsenorna. Hoppas paddocken torkar upp för dig....

Leder tar mer stryk av hårt underlag. Men senor och gaffelband kommer gå sönder om du sittr och trimar på djupt underlag. Bättre att inte rida alls..

Tack för svar båda två!

Finns det någon led som är extra i riskzonen? Någon sena som ligger mer illa till?

Sedan kan jag inte sluta fundera på vad är värst tung paddock eller tungt fält?

Tack för svar båda två!

Finns det någon led som är extra i riskzonen? Någon sena som ligger mer illa till?

Sedan kan jag inte sluta fundera på vad är värst tung paddock eller tungt fält?

Att rida på ett lerigt fält låter väldigt halt i mina öron. Är inte risken stor att hästen halkar och sträcker sig.
Man kanske kan ha gräsbrodd som på hopptävlingarna?

Det är som att välja mellan pest eller kolera!!!! Rid på vägen! Eller inte alls! Leriga åkern är nog hacket sämre.

Det är böjsenor och gaffelband som är mest i riskzonen.

Senor och gaffelband. Undvik paddocken så länge det är så.

Ang leran beror det väl på hur djup den är, men där riskerar du ju dessutom att dra av skorna om det är riktigt djupt och kladdigt.

*kl*

Tack alla för svar!

Det var som jag misstänkte :(

Hoppas på att få hyra in mig i ett ridhus, bara jag kan ta mig dit.

Om du är orolig för någon led så är det nog kotorna som är värst utsatta i såna situationer. Mycket hellre ett för hårt underlag än ett för mjukt och för tungt.

Tackar! Jag är fundersam på knäna och kotorna bak om de tar mer stryk.

en annan fråga på samma ämne :p

hur är det när det börjar närma sig 0 gradigt eller under ? för ett tag sedan hade det varit minusgrader (några få) under natten men sedan lite över 0 under dagen och jag red i paddocken....överlagret var lite lätt fruset men vändes upp då jag red.. (gav dock upp efter inte allt för länge då jag blev paranoid att underlaget var för hårt :p )

skulle givetvis inte sätta mig o rida i en paddock som är stenfrusen och knölig men det var ju inte fallet här..

Det är mkt bättre. Hellre att det är lite hårdare. Men man kan tex skritta ett tag så att underlaget harvas upp, innan man börjar trava och galoppera.

Som Centaur skrivit.. Böjsenor och gaffelband tar mest skada.. Hur stor skada det tar är induviduellt beroende på hur hästen är ser ut.
Har den väldigt långa kotleder så är ju stötdämpningsapparaturen för hårt underlag väldigt bra, men det sliter väldigt mycket på dessa när de rids på mjukt. Tvärt om, en häst med kort kotled tåls oftast att ridas i något tyngre.

Kan också nämna att en veterinär till mig sa att hovleden ofta tar mycket stryk av för mjukt underlag.. (jobbigt för hoven att "rulla över")

Sen om underlaget i sig är halt och såvidare tycker jag inte det ärnågon bra ide.. Hästen kommer kanske spänna sig för att den är rädd att halka. Det kan skapa spänning i muskler och du får då inte heller ut det du vill av träningen..

Tilläggar en sak, så dom som inte är så insatta i anatomi har lättare att förstå..

Tänk dig att springa på en sandstrand, det är tungt, benen glider omkring, känns halkigt...

Tack för jämförelsen korta / långa kotleder.

Vet ju att tungt inte är bra - var bara nyfiken om det fanns något som gör att paddocken är bättre än lera osv. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 573
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 881
Senast: __sofia__
·
Dressyr Hej! Jag började rida en häst nu i vintras efter att ha sålt min egna, och nu vänder jag mig hit för att försöka få lite råd innan mitt...
2
Svar
27
· Visningar
3 411
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 674
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18