• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare diny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 184
D

diny

Söker mer info hur det gått med hästar med tumörer. Har själv ett sto med misstänkt juvertumör och ska in för biopsi om ca 1,5 vecka.

Försöker hålla humöret uppe och enligt veterinärern så även fast om det inte skulle gå att operera så kan hon må bra i många år utan de minsta problem (förutom de hon hade innan :D)

Har en del frågor och funderingar
  • Gick tumörerna på "din" häst att operera bort och i så fall kom de/den tillbaka?
  • Var "din" häst allmänpåverkad?
  • Spred sig tumörerna/tumören?
  • Klarade sig hästen igenom ev operation bra och i såfall hur lång tid tog det innan hästen var som normalt efteråt?
  • Om det inte gick att operera bort och hästen mådde bra
    Hur länge klarade sig hästen innan den fick somna in?
  • Var det en skimmel? (min är svart)

Någon som vet om det är ärtfligt?
Grejen är att hennes mor hade det oxå men fick andra problem vid samma veva så hon fick somna in. Som tur är så står jag uppstallade hos de som ägde mitt sto och hennes mamma så jag fick reda på det.

Tanken var att ta ett föl på stoet i framtiden till mig själv men visar det sig att hon har tumörer så blir det inget. Även om jag inte hört om att det är ärtligt så vågar jag inte chansa. Synd då det finns en fin 1aklass hingst på gården som ger toppenavkommor både i psyke och gångarter :(

Sv: Tumörer

Vet inte vilken form av tumör din häst har men,

Har haft ett sto med fibrosarkom (tumörer i bindväven)

Hon var Fux

Veterinärerna klassade det under många år som en form av inkar då dom ibland bröt genom huden och såg lite ut som blödande inkar.
opererades 3 gånger mellan hon var 5 -14 år, sista gången skickades prov och då konstaterades fibrosarkom, hon hade då så mycket att hela insidan av låren + ljuverområdet var drabbat, vi valde då att ta bort henne, hon verkade inte lida av eller ha ont utan verkade inte känna av dom alls, inte ens när dom gick igenom huden. (hon verkade inte ha nån känsel i tumörerna)

har en nu 15 årig avkomma efter henne, som inte har något (finns ytterligare 4 st och vad jag vet så är inte dom drabbade heller)

Håller tummarna för dig!

Vet inte heller förän dom tagit biopsin i juvret (+ ev svans) den 21a men håller tummarna att det går att göra något åt. Det är hon på min bild och både hon och sin mamma var svarta.

Senast ändrad av en moderator:

Efter 2 veterinärer kollat och vid provtagningen så fick jag informationen att oberoende på vilken sorts tumör det än var så skulle jag inte räkna med att hon hade en full livstid :cry:. Det tog 10 LÅNGA dagar innan provsvaret. När man sedan i telefonen får höra att det inte vara någon tumör utan att hon troligtvis var överkänslig för insektsbett så blev det bara tomt i huvudet. Tog ett stund innan man fattade vad man just hört. Händer inget och hennes tänder håller så har jag en kompis i 20år till :banana:

Knölen är mkt mindre nu och blev rekomenderad att hålla magen igång och jobba på hennes immunförsvar och ha ett riktigt bra insektsmedel nästa säsong. Så har tänkt att köra med Ökozon som de andra i stallet med exemhästar använder.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 743
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 508
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 647
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka