Tummekatter

SmizzSpeedy

Trådstartare
Har en sköldpaddsfärgad hona på 6 år som är tummekatt (har ingen bild än men ska ordna det) och undrar lite om det är det som kallas skeppskatt och om det finns äkta och falska tummekatter??

Är det en defekt som dyker upp ibland hos alla raser och ska tummen se ut på något speciellt sätt för att vara "riktig"??

Har hört lite olika om detta och är nyfiken!

Ni som har bilder kan väl visa era katter och berätta om dem! :bow:

Min katt är en vanlig bondkatt och i närheten där hon är född (nån km bara) föddes för ett år sen en tummekatt från en annan kattfamilj. Så hur vanligt är det?

Sv: Tummekatter

Har en hona med tummar:
Mydangerouscat-mille.jpg

Har dock senare på buke fått reda på att det inte alls är nån rolig missbildning som gör katten lite coolare utan ett värre "fenomen" som i vidare avel kan leda till twisted legs:( (rätta mig om jag har fel;))
Min hona är tyvärr både mamma (1 kull, 2 ungar) och mormor (1 kull, 4 ungar, alla kastrerade nu) innan jag fick reda på detta, dock lider inga av hennes avkommor.

Det finns inga äkta tummekatter eller oäkta tummekatter eller vad man nu vill kalla dem. Det finns katter med defekten polydaktyli. En defekt som nedärvs dominant (dvs. en av föräldrarna måste ha den för att avkomman ska få extrafingrar/tår) och är därmed mer eller mindre icke-existerande hos svenska raskatter. Inom SVERAK får vi nämligen inte avla på katter med polydaktyli och jag tror inte det är tillåtet inom IDP heller.

Som regel är inte polydaktyli skadligt för katten. Det värsta som kan hända är att den där extra tån/fingret är i vägen och fastnar i saker, då opererar man bort det. Man bör dock inte avla vidare på defekten eftersom vi inte kan styra över hur genen uttrycks och hur illa de kan bli. Det ska även finnas lite olika varianter som är olika allvarliga, varianter som inte kan skiljas åt annat än via röntgen.

I dubbel uppsättning har jag för mig att defekten kan bli rätt allvarlig och påverka hela tassarnas funktion.

Tack för era svar!
Min katt är steriliserad och tur jag inte hann ta ungar nu när jag vet att det är en nedärvd defekt.
Min hona är som sagt 6 år men har inte märkt att hon skulle ha "ont" av sina tår (fram i synnerhet där hon har en "ledlös" tå på vardera tassen) som det stod om i wikipedia. Hon jagar råttor och klättrar i träd som en vildkatt :-)
Vet inte vem hennes mamma är men ska se om jag kan få reda på det (av ren nyfikenhet).

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en Devon rex-hona som fyllde 1 år i början av december. Hon kastrerades i november och efter det har hon gått upp i vikt. Jag...
Svar
2
· Visningar
1 191
Senast: Sol
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 200
Senast: Shenzi
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 909
Senast: melen
·
Övr. Katt Vänder mig till de som är insatta i katters sociala relationer och deras signaler sinsemellan. Har 2 katter, en hona 8 år och en hane 12...
Svar
0
· Visningar
1 008
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama