Tumbleweed Challence....

S

Sudd

Vilka ska dit.. ? Vilka klasser ska ni starta i. ? Blir nervös bara jag läser proppen. Blir nog mest gröngölingsklasser och någon all breeds klass. Sen självklart Breedingstock klasserna. Får man vara med i NSBA Pleasure prova på med en breedingstock ?

En sak fattar jag inte bara...Hur fasiken ska man få med sig alla grejerna.???? Vi åker ner med två hästar..Så i transporten kan man ju lasta noll..Sen har vi en kombibil..men 2 westernsadlar fyller ju typ upp hela bakluckan..resten då ???? Ska försöka fixa en takbox också. Men vi ska vara där i 4dgr så det lär ju bli lite grejer.
Dom säljer inte hö på plats tro ? För hur fasiken ska man få med sig hö till 2 hästar i 4 dagar ??? :confused:
Hur brukar ni göra ?? Tips o råd tack.

Sv: Tumbleweed Challence....

Jag snor in mig på din tråd lite... :D

Jag håller med dig, hur fasiken ska man få med allt? Jag bor i norra sveige och har tänkt fara ner till södra sverige en vecka eller 2 för att tävla och kanske rida för AJ eller någon. Har också 2 hästar = transporten full. Det är med andra ord omöjligt att få med allt. Säljer dom hö månne? Hur gör ALLA ANDRA?

Hej
Jag kan bara ge några förslag och små tips.

Dom säljer inte hö på plats så det får man ta med sig själv. Och det går åt rätt mycke hö på en tävlings helg eftersom hästarna står i box dygnet runt.
De ni kan göra är att köpa någon form av ersättning för höet. Nu kommer det låta som om ja gör reklam men så är det inte. Det finns ett foder märke på marknaden som har värdens minsta höbalar. dom är jätte smidiga att ta med sig och har näringsvärden som ett jätte bra hö. Dom luktar super gott och hästarna bara älskar dom. Dom är i hårdpressade kuber a 1½kg vilket motsvarar 3kg hö. Och det gör att hästarna får lite att pilla med när dom ska äta det.
Hästarna ska ju givetvis inte leva på detta som enda strå foder enligt mig. Dom kan alltså klara sig på bara dom här. Men när mna tex åker bort som på tävling så kan man byta ut allt eller nästan allt vanligt hö mot detta.
Jag hade nog bytt bort allt hö utom en hö giva per dag. Hade ja haft väldigt ont om plats hade ja bytt bort allt hö.

de va bara ett tips.
:bump:

Precis hur gör alla andra.?????.eller har alla stora flotta hästbussar med hur mycket lastutrymme som helst. Vi har 38 mil enkel resa till Skövde så vi vill ju gärna åka med två hästar ihop för att spara bensinpengar plus att det är roliga att åka ihop och man kan turas om att köra. Var det inte så långt hade man ju kunnat tagit 2 transporter..!! Fattar liksom inte hur det ska gå ihop allting. !
Brukar det vara sådär många ekipage som 300 på greva..?? Låter himla mycket..Får alla plats ? Finns väl inte oändligt med ridhus o banor som man kan rida på..
Usch, blir nevös bara jag tänker på det. !

det har varit mellan 200-300 ekipage där förrut. det finns
tre ridhus, (två som sitter ihop)
två dressyr banor
en stor gäst stall anläggning
fältävlansbana
ridbana ute
hoppbana på gräs ute
ryttar hotel
camping
resturang
bar
mm
anläggningen är stor...

Och ja dom flästa som åker runt ute på tävlingar med mer än en häst har antingen hästbuss, gosnake eller bara en minibuss/lastbil att dra släpet med om dom ska stanna hela helgen. sen är det ju rätt många som åker två bilar för att ta husvang med också. man måste ju bo där med...

Det kommer att finnas hö att köpa på plats. Jag vet att man jobbar på att hitta någon lokal bonde el dyl som åtar sig att sälja hö.

Fan! Jag jobbar hela den helgen - skulle gärna åka och kolla!

Okej! det är ju lite annurlunda! Men väldigt bra för dom som åker med fulla släp.

Men gud vad bra att det kommer att finnas hö..Jag hade redan börjat i mina tankar att försöka leta efter någon som ville sälja där nere..Toppen!!! Ett problem mindre att lösa.! Bra Jobbat.!

Eftersom vi "bara" har en häst så slipper vi det utrymmesproblemet.
I transporten: Häst (givetvis) :D , sadel på sadelbock, höbalar-så många som behövs, kraftfoder mm, putsbox (stor i trä som står på en mindre fyrhjulig kärra) plus lite småplock i diverse kassar....
Resten får vi utan större prut plats med i bilen (Subaru Legacy kombi)..... :D ;) Så vi har liksom inga som helst problem...men vi har i alla fall bestämt att ska någon åka med oss så blir det bara folk vi känner riktigt väl. Såna som har såpass vett att själva erbjuda sig att hjälpa OCH att vara med och betala bensinen.... :crazy:
En del tar ju för givet att eftersom man ändå ska ner så ska man vara nån sorts gratisskjuts....... :mad: Icke sa nicke!!! :devil:

Är avundsjuk på er som ska ner, vår madam är ju inte ordentligt igång än så det är ju ingen idé att anmäla sig till nåt....... :crazy:
Hälsa Linnea om hon är med i breedingstockklasserna med sin lille grå.... :D ;)

/Carina :eek:

En annan sak jag kom på nu.. Vi säger att jag låter någon annan rida min häst i någon klass där det är prispengar, och mot förmodan så blir dom placerade och får lite prispengar.
Tillfaller prispengarna ryttaren som rider min häst eller går dom med hästen liksom ?? En undran bara ?
I te x trav går ju alltid prispengarna till hästägarna även om det är någon annan som kör och så betalar man uppsittningsavg. plus en procent på prispengarna till kusken.

Jag ska nog vara med :crazy: :)

Som tur är bor jag bara ca 4 ½ mil från Greva, 30 min med bil!

En fråga bara... Om man inte är gröngöling och rider i de "vanliga" klasserna, är de då stångbett som gäller på hästar över 6 år?

Gröngölingsklasserna har fri betsling medan allbreedsklasserna går efter åldersregler. Dvs, hästar fem år och yngre får ridas på tränsbett och hästar 6 år och äldre skall ridas på stång.

Ok tack!

En fråga till!

Hunter klasserna, är de bara för quarter o paint? Inte all breed? Står inget framför och förut har det aldrig funnits hunter klasser för all breed...

Om min häst är född 2000, räknas hon som 5 åring då, även om hon inte fyllt det innan tävlingen...??

På frågan om Hunterklasser så är alla raser välkomna på NSBA Prova-påklasser som går på torsdagen. Där är det upplagt så att man får tillfälle att både rida och fråga om vad klasserna innebär. När det gäller ålder på hästen så rent tekniskt räknar man att alla hästar är födda 1 januari oavsett när dom är födda på riktigt.

NSBA är väl öppen fö ralla raser bara du är medlem.

Vi kommer med gamlingen Zorro och ska rida all-breeds Trail och Reining.

Tack för infon om bettregler, frågade Staffan Ljunggren men han visste inte vad som gäller.

När är det klart att man kan köpa hö på plats? Min gamling äter ju 15 kg hö per dygn så det hade ju underlättat otroligt om vi kunde köpa et på Greva.

Men man måste väl vara medlem i NSBA även för prova på eller?

När det gäller NSBA Prova-på så behöver man inte vara medlem utan dom klasserna är öppna för alla, oavsett ras, medlemskap eller ålder. Tyvärr är det dock så att NSBA inte är öppen för alla raser. Quarter, Paint, Breedingstock, Apaloosa och en del andra amerikanska raser är några av de raser som får vara med. Man måste betänka att detta är en amerikansk förening så därför kan det tyckas väldigt diskriminerande. När det gäller Hunter under Saddle så finns det regler som även tillåter engelska fullblod i dessa klasser.

Ok, har jag fattat det rätt?

På denna tävlingen är alla raser välkommna att delta i Huntern, och man behöver inte vara meddlem?
Men i vanliga fall måste man vara meddlem och ha en quarter, paint etc.?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·
Hoppning Jag har ett 13-årigt fullblodssto som jag började hopptävla på för 2 år sedan och innan dess hade hon knappt hoppat alls. Köpte henne...
Svar
18
· Visningar
3 832
Senast: Messy
·
Hästhantering Pålle är uppfödd på stort stuteri där han gått på lösdrift med sin mamma. Pålle togs hem som ettåring och sedan satte hantering av Pålle...
2
Svar
25
· Visningar
5 037
Senast: Spirit
·
Träning förlåt men måste få skriva av mig, idag så skulle jag iväg på min första tävling med min häst, då pollan är svår lastad så har jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 838
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar