Tuigpaard/hollänskt halvblod?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ejohansson_
  • Startdatum Startdatum
E

ejohansson_

Hejsan. jag har en såkallad tuigpaard (TP i passet) och jag undrar är detta en ras eller hur är allt? alla säger olika. hon var registrerad i kwpn innan hon svenskregistrerades. Är hon alltså ett holländskt halvblod av rasen Tuigpaard då? så som en fjording är ett kallblod?
måste fråga detta då jag inte alls förstår mig på det.
Och det var pga att hon var en TP som hon inte fick gröna papper. någon som kan förklara varför?

Evigt tacksam för svar!!

Sv: Tuigpaard/hollänskt halvblod?

Jag har också haft en Tuigpaard, hon är dock såld sen 4 månader tillbaka :)

KWPN´s stambok är uppdelad i olika avdelningar där RP betyder att den tillhör avdelningen för ridhästar, TP (Tuigpaard) betyder att den tillhör Vagnshäst-avelningen.
ASVH tillåter inte att TP-hästarna får gröna papper, tyvärr, utan det är endast RP-hästarna som kan få det :(

tack så jättemycket för svaret!
jag håller själv på att rida in min häst just nu. helt underbar individ!
så om jag ska anmäla henne till ex en utställning som jag tittade på häromdagen. dem vill då veta rasen ska jag då skriva "holländskt halvblod (TP)" för dem ser ju mycket olika ut alltså vagnshästarna och ridhästarna :)?

riktigt tacksam för svaret! =D

Vad gäller utställningen så vet jag faktisk inte, men jag skulle nog skriva som du själv skrev, eller KWPN (TP), så vet de ju vilken typ av häst de ska bedömma :)
Som sagt, så ser de ju oftast helt annorlunda ut än RP :laugh:

Du får säkert en riktigt trevlig häst när hon är klar :laugh:

Liknande trådar

Avel Satt och läste i några trådar och där dök det upp om gröna, gula och grå papper (finns det fler färger?). Försökte även söka efter svar...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
4 823
Senast: cirkus
·
M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 760
Senast: Görel
·
N
Hästvård Hejsan! Jag skulle behöva hjälp med lite frågor. Det är nämligen så att jag funderar på att köpa en Irish Cob. Hästen verkar vara...
Svar
11
· Visningar
7 985
Senast: skuggi
·
P
Avel Hejsan! Köpte i Oktober 2008 ett sto import från Holland med holländskt pass.. jag har nu lite frågor kring passet då jag inte förstår...
Svar
11
· Visningar
2 855
Senast: pikoon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka