Tuggben och tuggleksaker

Roheryn

Trådstartare
Slyngeln har ett sällan skådat tuggbehov och tuggar glatt på ALLT som kommer i hans väg :D Numera vet han ganska väl vad han får tugga på och inte, men även det han får tugga på smulas till småbitar med vindens hastighet, undantaget en Kong Extreme och ett ”ben”/apportbock i plast som hängt med länge nu.

Han får grisöron ibland, försvinner på fem minuter, i övrigt är jag lite osäker på vad som är bra för honom, han har varit riktigt dålig i magen en gång i november och jag misstänker att ett tuggben var utlösande då.

Så - vad ger ni era hundar att tugga på?

Rauh älgben 40 cm var det som stod emot när min slyngel var som tuggigast. Kostar lite, men räcker mycket längre än "vanliga" tuggben.

Slyngeln har ett sällan skådat tuggbehov och tuggar glatt på ALLT som kommer i hans väg :D Numera vet han ganska väl vad han får tugga på och inte, men även det han får tugga på smulas till småbitar med vindens hastighet, undantaget en Kong Extreme och ett ”ben”/apportbock i plast som hängt med länge nu.

Han får grisöron ibland, försvinner på fem minuter, i övrigt är jag lite osäker på vad som är bra för honom, han har varit riktigt dålig i magen en gång i november och jag misstänker att ett tuggben var utlösande då.

Så - vad ger ni era hundar att tugga på?
Rauh älg har haft längst hållbarhet av ben, vi har även hjorthorn och älghorn som det tuggas på ibland när tuggbehovet är stort. I övrigt har jag inte hittat något som inte är uppätna eller trasiga inom 15 min. ;)

Mina får förutom märgben och hjorthorn, bara Rauh tuggben (älg (håller längst) eller nöt).

Rocco flätad tuggpinne får våra, varav ena har känslig mage (grisöron gör honom lös i magen, t.ex). De räcker väl inte i evigheter (men betydligt längre än grisöron) och i alla fall ena hunden här är rätt mycket större än din. Och magen på den känsliga påverkas inte alls.

Även jag ger uteslutande Rauh-ben till mina nu för tiden (nöt). Jag tröttnade på att allt annat tog slut så snabbt och att det dessutom är gjort i Kina (jo, jag vet, det finns annat än Rauh som inte är gjort i Kina ;) ).

De jättestora, 40cm, tycker mina är lite småtråkiga. Jag köpte många sådana och de kan nu ligga framme i lägenheten hela tiden. Vanliga tuggben i storpack från Ica går åt på 20 min här. De stora Rauhbenen... Efter en månad är det fortfarande mest tuggmärken i ändarna på dem. Men ja, mina tuggar som sagt var inte konstant på dem just för att de är så extrema. De mindre har jag också köpt några av, sådana som är typ 25cm men runda små rullar. De kan också ligga framme och räcker då i några dagar.

Jag ger renhorn och särskilda pinnar som inte går sönder i flisor utan i små bitar. Nu är mina lite äldre, men genom valp-/slyngeltiden har jag verkligen testat allt möjligt. Och hundarna har tuggat på allt det och allt annat också 😅

Vi har lite blandat men numera kör vi mest med hudben från Rauh, samt att vi nyligen provat renhudstugg och renhorn från Kero, vilka blev mycket uppskattade.

Fick hem dem innan jul och de finns fortfarande kvar, nu tuggar mina oftast bara en stund då och då, fast ibland får någon av de stora ett ryck och tuggar i sig ett halvt ben eller så.

Köpte tre stycke av största storleken renhorn, ett tuggades slut på bara en dag, det var yttersta delen av ett horn och den biten var tydligen mer porös, men de andra två hornen är bara lite tuggat på trots att jag sett att de legat och tuggat på dem rätt ofta. Renhudsrullarna har de gått lite hårdare åt men de är inte slut än i alla fall.

Flitigaste tuggaren är nog Dunit (whippeten), men det märks ju liksom ändå inte lika mycket på tugget att han varit igång som när beauceronerna sätter igång och tuggar. ;)

Sen har vi också en del annat tugg i form av torkade nötsenor och liknande "naturtugg", sånt tugg går åt direkt och då brukar vi dela på dem lite så att Dunit hinner få i sig sitt tugg utan att någon annan (mest troligt Griseo) stjäl det från honom. Dunit tuggar i sig lika stora bitar som de stora hundarna men på 2 eller 3 gånger så lång tid, så han vill gärna vara ifred då.

Hudben och horn ligger framme hela tiden, de kan visserligen smyga fram och stjäla dem från varandra ibland men det finns så pass många framme och de är inte lika begärliga som en del annat mer snabbtuggat så det blir sällan något tjafs om det utan det är oftast Griseo som försöker sno något från Dunit med syfte att få igång honom i lek snarare än för att få tag i hudbenet eller hornet som Dunit har. ;)

På tal om renhorn, är det någon som vet var man kan få tag på större renhorn (eller liknande)? Sådär 10-15cm som jag ser i butik ibland är på tok för litet...

På tal om renhorn, är det någon som vet var man kan få tag på större renhorn (eller liknande)? Sådär 10-15cm som jag ser i butik ibland är på tok för litet...
De vi har finns i tre olika storlekar, S-M-L. Vi köper dem i en enskild liten butik, men kan kolla märket nästa gång jag är där om du vill?

Jag har ju en liten hund 😁
Han har ett gäng ben, grisöra, torkad hönsfot, gris knorr, tjurmuskel, finska ben av hjorthud och renhud och ett par vanliga ben.
Han älskar att tugga på ben men tröttnar snabbt, därav måmga olika. Tar väl en vecka att äta upp något om det är riktigt gott.

De jag köpte var strl L och ca 20-25 cm långa tror jag. Jag var lite orolig för att de skulle vara för små för mina stora grabbar men det var inga problem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka