tuggat på elstängslet...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ziemona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 691
Z

Ziemona

Mitt årsföl har lyckats med något väldigt oväntat. Att käka på ett elstaket (som var på med stark ström) och få tråden virad runt ena tanden i underkäken. Nu är det alldeles bränt inne i munnen, tvärs över. Det är liksom "dödkött" eller vad man ska säga. Tanden är dock bruten och lös, men förmodligen bruten innan roten. Hon äter och verkar må hyfsat ok, men något vidare kul tycker hon nog inte att livet är just nu.
Tempade henne igår och då hade hon 39, och idag 38. Har fått penicillinkur av vet, men är osäker på om man ändå inte ska åka in och ta bort tanden. Den är ju bortom all räddning.. Då måste man ju söva och skära ut den. Tror ni den kommer att ramla av själv och vad händer om den inte gör det? KAn tanden under vara skadad? De ska ju inte tappa dessa förrän de är närmare 3...

Sv: tuggat på elstängslet...

Tja elen avstängd. Är min el avstängd så har jag ston med föl springande överallt....

Åk till tandläkare med hästen. Skulle inte tro att dom söver den utan snarare att dom ger lokalbedövning/lugnande.

Om inte anlaget under är skadat och förskjutet, och det är det nog inte om bara tanden är av, blir det inga men senare, du verkar ju sköta om henne. Var det elrep? Och en sån där tunn liten tråd från den?

Tja elen avstängd. Är min el avstängd så har jag ston med föl springande överallt....

Samma här..Risken är störe för mera skador med lösspringande hästar på byn.
Och jag undrar om inte hingsten skulle tycka att det var ett roligt påfund med att stänga av elen.

Åk till (veterinär)klinik med hästen, inte tandläkare..

Men det är ju en "tandskada" Tandläkarna borde veta mer om sådanna skador och vad man ska gör åt dem.

*kl*

Trist med en skadad häst... Ettåringen hemma har lärt sig att öppna grinden med tänderna. Väntar bara på att han ska sätta tänderna i staketet så han slutar med dumheterna.

Lösning kan vara att ha trästaket men den lösningen är ju varken billig eller smidig...

Hoppas det går bra!

En "tandläkare" har knappast röntgen o får inte dra tänder.
Några veckors utbildning på tänder utan en riktig utbildning i botten ger inga djupgående kunskaper.
PL

Senast ändrad:

Va? Vadå får inte dra tänder? Isf är vår tandläkare väldigt "olaglig". Det är väl klart att en tandläkare får dra ut tänder :confused: (Hos oss kan man rönkta i kliniken bredvid).

Samma här..Risken är störe för mera skador med lösspringande hästar på byn.

Dessutom är man skyldig försäkringsmässigt att försöka stängsla in sina hästar bra och dit hör inte att stänga av elen.
Om man är så emot el att man stänger av den får man nog ta sig en rejäl funderare över sitt staketval, och förresten när är elen på? När hästarna är ur hagen? Varför alls sätta på den någon gång?

Att dra tänder är ett kirurgiskt ingrepp som bara får utföras av veterinär.
PL

Senast ändrad:

Va? Vadå får inte dra tänder? Isf är vår tandläkare väldigt "olaglig". Det är väl klart att en tandläkare får dra ut tänder :confused: (Hos oss kan man rönkta i kliniken bredvid).

Här skickas alla till tandläkarn om de har problem med sina hästars tänder av rekomendation av både våra vet och atgstation. Men ta bort en tand kan ju även vet göra;)

Vargtänder som har kontakt med bettet är ofta spruckna redan från början o går lätt av under ingreppet, men "tandläkaren" hade inget att göra där ens från början.
PL

Mitt årsföl har lyckats med något väldigt oväntat. Att käka på ett elstaket (som var på med stark ström) och få tråden virad runt ena tanden i underkäken. Nu är det alldeles bränt inne i munnen, tvärs över. Det är liksom "dödkött" eller vad man ska säga. Tanden är dock bruten och lös, men förmodligen bruten innan roten. Hon äter och verkar må hyfsat ok, men något vidare kul tycker hon nog inte att livet är just nu.
Tempade henne igår och då hade hon 39, och idag 38. Har fått penicillinkur av vet, men är osäker på om man ändå inte ska åka in och ta bort tanden. Den är ju bortom all räddning.. Då måste man ju söva och skära ut den. Tror ni den kommer att ramla av själv och vad händer om den inte gör det? KAn tanden under vara skadad? De ska ju inte tappa dessa förrän de är närmare 3...

Jag tänker och tänker men får inte ihop det, hur tusan lyckades den med konststycket att få en eltråd virad om tanden när strömmen var på?:eek: Den borde ju fått en redig smäll redan när den provsmakade på tråden med läpparna, dessutom är de extra känsligt i munnen och nu när det är så blött i backen, den borde ju hoppat långväga redan när läpparna nuddade! Hur kunde den stå så länge och tugga på tråden att den lyckades fastna?

Det som är bränt, är inte det från själva tråden? , dvs den har slitit till och så har tråden i sig bränt köttet, har svårt att tro att själva strömmen skulle kunna orsaka en brännskada på den korta tiden det måste ha handlat om.

Själv skulle jag ALDRIG någonsin ha elstängsel utan el på , hualiga känns fullständigt livsfarligt, jag vill inte att mina hästar och föl får för sig att testa staketet med jämna mellanrum, det är då olyckorna händer med intrasslade ben etc.
Mina vet att hålla sig på behörigt avstånd.

Okey, men då får ju i precip hästtandläkare bara raspa tänder :crazy:

(Btw: kom på att min tandläkare är vet också..)

Okey, men då får ju i precip hästtandläkare bara raspa tänder :crazy:

(Btw: kom på att min tandläkare är vet också..)

Ja det stämmer, de får endast raspa tänder. Utdragning av tänder får endast utföras av en veterinär, likaså injektioner som krävs för och vid ingreppet får endast ges av en veterinär.
Vad man kan göra, är att anlita en veterinär med specialinriktning på tänder. Vår duktigaste tandläkare arbetar parallellt med en veterinär, eftersom han inte får utföra vissa moment utan veterinär i närheten.

Vargtänder som har kontakt med bettet är ofta spruckna redan från början o går lätt av under ingreppet, men "tandläkaren" hade inget att göra där ens från början.
PL

Det var minst fyra rätt stora flisor som blev kvar. Det upptäcktes inte under ingreppet alls utan först när flisorna började vandra? eller om det var när de blev infekterade? eller båda delar. Det krävdes två operationer, de hittade inte allt första gången.

Min hingstunge, 1,5 år, har lyckats med ngt liknande. Som tur var klarade han tänderna, men det blödde ordentligt. Alltså, han är helt otrolig. Bet i tråden först en gång, och sen var han bara tvungen att testa igen. Troligen fick han tråden precis bakom tänderna och när stöten kom slängde han sig bakåt.

Aldrig dock att jag kommit på tanken att slå av strömmen på staketet. Är det ngt som är riktigt farligt så är det när strömmen är av och hästarna börjar testa tråden hela tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka