tuggat på elstängslet...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ziemona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 691
Sv: tuggat på elstängslet...

Bränd i munnen:confused:

Är det kopplat direkt till vägguttaget:confused:

Anlaget kan vara skadat.
Har en bekant vars häst blev sparkad på munnen vid 8 mån. ålder o vet trodde inte att det skulle påverka de permanenta tänderna, men...

såg den häromdagen. Den saknar en framtand o den brevid är en minitand- helt muterad:smirk:. hästen är nu 9 år.

När min dam var yngre lyckades hon med nåt liknande. jag trodde hon fått tänderna utsparkade, men Vet trodde hon fastnat i nåt o slitit ut två stycken. De gick av under tandköttet, så tandköttet slöt sig bara över och idag är det slätt o fint. Hon är tre nu, så jag väntar spänt att se om det kommer upp n¨ågra tänder framigenom. Vet tridde inte att det skulle påverka tillväxten senare.

Står det alltså upp en tandbit som är av? isåfall , om den är vass, skulledet nog inte vara helt fel att slipa till den så kanterna blir mjuka o runda.
Annars har de väl bra läkkött i munnen , så det reder sig nog.. Hoppas vi!

såg den häromdagen. Den saknar en framtand o den brevid är en minitand- helt muterad:smirk:. hästen är nu 9 år.

Det låter som du varit i min hästs mun och snokat!
Han som skadade sig så illa som ettåring, om du minns, och var tvungen att stå på box i 12 v?

Boxen var öppen, med järnbeklädda boxväggar.En dag tog han en rejäl brall, slog i hela främre garnityret i järnet. Alla framtänder var borta, antingen hängde de löst ut eller var upptryckta i tandköttet.

Det blödde rätt bra och det var bara att puttra iväg till närmsta klinik.Det troddes nämligen att anlagen till permanenttänderna, detta var mjölktänder, var skadade och flyttade på. Han skulle därför sövas och anlagen skulle dras tillrätta med ståltråd.Det skulle bli en sorts tandställning av det hela.
Operationen gjordes men veterinären fann att anlagen hade klarat sig!!
De fixade bara till det som behövdes, alltså tog bort de skadade tänderna.
Några anlag hade emellertid blivit skadade upptäckte jag senare då en framtand fattas,och en annan är som en liten kort.

Stackars liten:cry:

Antagligen så är det lättare än man tror att anlagen förstörs/ påverkas.

Okey då är jag med. Men vad är utbildningen för att bli hästtandläkare då? Smidigt att vetrinären hemma är hästtandläkare också.

ginnes: vsg :D

Vi anlitar en veterinär med inriktning på tänder, jag måste säga att det är en avsevärd skillnad på vem som gör vad.
I helgen fick jag reda på att man varit och dragit tänder på en äldre herre, han var oerhört låg efter ingreppet och hade även problem med att äta. Det var inte en veterinär som gjort detta, den person vi anlitar sederar före behandling. Han undersöker munnen först utan sedering, men vid behandling sederas hästen, det är också vanligt att äldre hästar får smärtstillande innan eftersom de i regel är känsligare i sina tänder än vad yngre hästar är. Vid ett ingrepp typ ta bort en tand, skulle hästen även ha fått smärtstillande efteråt.

Såvitt jag känner till finns ingen formell utbildning till tandläkare i Sverige, den inriktningen är hänvisad för utbildade veterinärer. Utbildningen som de flesta använder sig av, är den som finns i USA på ca 14 dagar.

givetvis ska man ha elen på! annars kan ju betydligt värre saker hända.. Det är den tjockaste varianten av elstaket, men jag är ju inte 100 på att det är så det hänt, men det är det enda som jag kan tänka mig utifrån hur skadan ser ut. Vet bara inte om jag ska åka iväg eller ej, min vanliga vet vara här, men han är bra på att vaccinera och inte så mkt mer, rätt nonchalant gammeldags vet som säger äh det fixar sig nog. Det var han som sa att det var en så himla stor grej att plcoka ut tanden, och att man måste söva och skära jättemkt.

det är det som är det märkliga. köttet i munnen är liksom aldeles grått och ser dött ut, i en rand rätt över underkäken, inuti. Jag tror det måste vara bränt, men det kan kanske vara tråden i sig? Det konstiga är att jag letat och letat men staketet är helt. Börjar tänka om det handlar om något annat, men var i tusan kan man skaffa sig en sån skada ifrån?

tanden är kvar och hel, men den är väldigt lös och lutar framåt, så den måste väl vara av? Eller kan den växa fast igen?

Låter ju som den är av, helt klart! Ring en annan vet o rådfråga?
Jag TROR ju att det kan se bränt ut iaf, blir ju brännskador då man "drar" snabbt i eltråd, precis som om en häst slänger sig i grimskaft o man bränner sig på det.. Är tanden "bara" lös kan den ju nog kanske växa fast lite..
På min tjej drog jag ut den ena tanden själv, hängde bara i en rätt tunn hudflik. Frågade givetvis vet på telefon först!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka