Tuggar på tungan

G

GunillaB

Jag behöver tips på hur man får en fd travare att sluta tugga på tungan. Tungan kommer ut så fort det är något speciellt, bara att lägga på täcket är jobbigt, likaså sadeln eller selen.
Jag har slutat rida med bett i munnen, då blir hon jätte irriterad, ruskar mest på huvudet och tungan går som en propeller.
Nu rider jag på Hackamore och tungan syns inte till. Problemet med Hackamore är att det är inte lika lätt att styra, annars är hon mycket lugnare med det. Jag har tränat lite AK och hon är tömkörd. Hon är 16 år och har inte varit på travet sedan 10 år.
Har ni några tips! Om ni bara visste hur mycket en häst kan göra med sin tunga, den är som en orm.
:confused:
 
Sv: Tuggar på tungan

Har sett att det finns vissa bett så dem inte kan lägga över tungan osv..Men har ingen aning om om dem funkar eller så..:) har bara sett dem.. Hoppas du hittar någon lösning!
 
Sv: Tuggar på tungan

Om du inte har några problem vid ridningen så är det nog bara att acceptera egenheten. Har en likadan häst i stallet, jag kan slå vad om att den en vacker dag slickar sig i örat precis som en giraff!
 
Sv: Tuggar på tungan

Nej, har inte gjort det än. Men funderar starkt på det. Det funkar inte att rida med bett i munnen har prövat flera olika. Hon "lyssnar" inte då. Så det blir nog att försöka få tag på någon bra person som kan kolla munnen..:smirk:
 
Sv: Tuggar på tungan

Det blir nog lite problem vid ridningen eftersom hon mest koncentrerar sig på det hon har i munnen istället för att "lyssna" på mig. Men som tur är funkar det med Hackamore så det blir väl att försöka rida mer med vikten istället.
 
Sv: Tuggar på tungan

Snälla, kolla munnen för du rider.
Sedan kan du för säkerhets skull kolla nacken, halsen, ryggen och bäckenet också. Undvik att rida om hästen har otrevliga muskelspänningar.

Lycka till!
 
Sv: Tuggar på tungan

Just det problemet är att hitta någon bra hästtandläkare..Det finns inte så många utbildade i sverige jag har turen att ha en i samma stad. Hörde talas om någon tjej som skulle vara jätte duktig tror hon reste runt minns inte vad hon hette. Finns allt för många som ger sig på stackars hästmunnar och ställer till problem kanske någon sådan som varit i din hästs mun. Lycka till!
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 497
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Hej! Jag har en valack på 16 år som betyder mest i hela världen för mig. Har ägt honom nu i några år och han är hur härlig som helst...
Svar
17
· Visningar
1 631
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
796
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp