Tuggar på saker

Elin_B

Trådstartare
(är inte säker på var denna ska ligga, flytta gärna om den är fel)

Min ponny (omogen 7åring) gillar att tugga på saker.

Leder man honom i grimma med grimskaft/kedja så biter han tag i den och "går med sig själv", samma sak om man leder honom i träns. Då biter han fast i tygeln eller deltan och går och suger på den.

Står han uppbunden på gången står han och tuggar på kedjorna.

När man leder honom kan han ibland bita tag i nacken/axeln på en. Ibland nyper han till snabbt och ibland tar han bara ett fast grepp med tänderna i jackan och håller i sig. Då han gör detta på mig har jag sagt åt honom på skarpen, aldrig slagit honom eller så, men han ser verkligen ut att ta åt sig. Ändå gör han om det igen strax efter.

Rider man ut med andra hästar nyper han dom i halsen, alternativt hänger tag i deras täcken då man leder.

Han är i övrigt mkt ranglåg.

Någon som vet varför han gör såhär? :confused:

Vi ska till tandläkaren om en månad så jag ska väl fråga då också, men tänkte om någon är bra på beteenden osv... :crazy:

Senast ändrad:
Oj, långt svar, hoppas du orkar läsa

Jag har en trettonåring som är precis likadan. Ranglåg men inte lägst. Och allas lekfarbror!

Han är den som alltid ska ha igång alla till bus och lek och därför kan han dra i täckena och verkligen RETAS för att få igång dom. Oftast är det munnen som han använder, nyps osv.
Det är inget dumt beteende, han ÄR bara sån, lekfarbror helt enkelt. Inget att göra nåt åt heller eller hänga upp sej på.

Däremot gör ju iaf min häst (och din antar jag i inlägget) likadant mot människor som han gör med sina hästkompisar om det är bus på gång. Min häst ser ingen skillnad på människa/ häst utan behandlar alla lika, därför får man prata häst med honom också.. Och man får dra en gräns och måste vara riktigt konsekvent-alltid, för även om hans bus är ofarlig på hästvis så kan det vara för mycket för en liten människa..
Jag kan avvisa min häst om han skulle vilja börja leka när jag är i hagen, och han förstår det, säger jag nej, ja då går han till en annan häst som är snäll och leker lite. Lek i hagen är inget jag uppmuntrar till när det gäller min pålle, det kan bli alldeles för faligt om man inte är uppmärksam nog på alla hans rörelser..

När man leder eller rider kan han ta tag i rumpan på andra hästen eller varför inte i schabraket eller halsen? Antingen så rider man inte så nära eller så har man koll på när han tänker ta en tugga och kan hålla in innan han gör det.
Att ta tag i grimskaftet slutade min häst mer och mer med det ju mer jag ignorerade honom. Han fick väl gå och bära på det då. Sen var det inte lika roligt.
Ju mer uppmärksamhet han får ju roligare är det.

Ta tag i kläder är helt över gränsen för min pålle. Därför att han släpper inte...Han kniper igen käften, och är inte helt lätt att få loss även om man kör in fingrarna mellan lanerna..(läs munnen..:crazy: )
därför har han bara gjort det två gånger på fem år(i början av våra år).. Numera gör han det aldrig aldrig på mej. Har däremot hänt att han gjort på den andra tjejen i stallet, hon fick nästan jackan sönderdragen och fick bli rejält arg, men han bryr sej inte,han har ju fått igång dej :/ precis som han ville.
Man får helt enkelt ha stenkoll på hur han beter sej och om han är på bushumör får man ha ett extra öga i nacken, busa får han göra med de andra hästarna men INTE med mej. Och det vet han.

Min(hästens;)) tandläkare frågade om min häst hade varit hingst länge, tydligen gillar de att bära på saker, jag har ingen aning om det är så?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 985
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar