Tuggar inte maten...

K

Kelly

Har en 9 månaders blandras schäfer/Rottweiler. När hon äter så tuggar hon inte maten utan hon typ "slickar" sig i den. Hon står med huvudet ner i matskålen hela tiden och tuggar inte matels alls, endast ett fåtal bitar, om hon får i sig för mycket i munnen åker dom ut jämte på golvet... varför gör hon så här?? Ser inte ut som om hon har något fel på tänderna! Det kan väl inte vara farligt eller?? Hon tuggar på tuggben och sånt annars! :crazy:
 
Sv: Tuggar inte maten...

Tror du att hon inte tuggar maten för att hon har för bråttom med att äta?
Så var det med min Rottis, hon var så glupsk att hon kastade sej i maten=glömde att tugga.
Så jag började ge henne maten på en ugnsplåt, då blev den så utspridd att det inte gick att äta så fort!
 
Sv: Tuggar inte maten...

"tugga".. kan man äta det säger mina labbar... ;)

Hon är nog bara väldigt glupsk, som många hundar är. Testa liten82´s trick med att ge henne maten utspridd... annars brukar det inte vara något problem om de inte äter så de storknar. :)
 
Sv: Tuggar inte maten...

men hon glufsar inte i sig maten, hon ser iaf inte ut att ha brottom... hon har aldrig varit stressad när hon ätit eller så... så röäligt så tror jag inte det är så att hon har brottom... men ala tips mottages och jag ska prova allt...
 
Sv: Tuggar inte maten...

MIn tik "slickade" oxå i sig maten förut.. men hon tog sån lång tid på sig att ibland ville hon inte ens äta.. såg det mer som ett problem än att glupska i sig.. När jag skaffade Hannen så åt han ju upp för henne om inte hon åt det.. så nu "glupskar" hon i sig för att hon inte ska bli utan.. tkr det är "bättre" då vet man ju att de har ätit det själv
 
Sv: Tuggar inte maten...

jo alltså... hon äter och så, så de e inga problem.. hon är inte dirket mager... Hon löpte för en månad sen ungefär och tappade en del då men hon håller på att gå upp nu igen... men tror ni det kan vara något med hennes tänder eller? Bör jag kolla upp det?
 
Sv: Tuggar inte maten...

Om man har hundar som glufsar i sig maten kan man prova med att ge maten på en bricka i stället för i skålen. Då har den inga kanter att trycka maten mot så då går det inte lika fort. Du kan ju alltid prova men det verkar ju inte riktigt vara det problemet du har.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har i perioder tuggat, som att det sitter något i tänderna fast det inte är något där. Han lägger huvudet på sned och...
Svar
15
· Visningar
1 881
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej Jag har en liten blandras tik på 9 år. Pigg och alltid varit frisk. Hon har dock aldrig varit förtjust i att tugga ben eller äta...
Svar
16
· Visningar
1 433
Senast: Lizzan
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När man är liten så samlar man ju på sig beteenden, reaktioner och strategier som formas efter den omgivning man växer upp med - sånt...
Svar
0
· Visningar
519
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp