Tuggar/äter på boxvägg samt stolparna i hagen

G

grafen

Hej,

Jag har lite funderingar kring min islandsvalack.. Sedan en tid tillbaka (1-2 veckor) har han börjat tugga och nästan ätit på sin boxvägg. Idag såg jag själv att han även tuggar/äter på hagstolparna vilket känns lite olustigt.. Dock krubbiter han inte, vilket jag är tacksam över.

Är det någon som har en idé varför han gör detta? Och hur man kan få bukt med problemet?

Andra i stallet funderar på om det kan vara stress-relaterat eller att han har brist på något.

Jag upplever honom inte stressad, utan han är glad och beter sig som vanligt. Har även stämt av foderstat och övriga i stallet tycker den ser bra ut.

Han har alltid slickat på boxväggen (även innan jag hade honom) men aldrig haft detta beteende. Har nu hängt in halm för att se ifall det kan få honom på andra tankar, men vill komma till botten med problemet för långvarig lösning.

Tacksam för svar och funderingar!

Sv: Tuggar/äter på boxvägg samt stolparna i hagen

Det första jag brukar tänka på i sådana här fall är för lite grovfoder och/eller överskottsenergi. Sen är ju alla hästar olika... Men se om det blir någon skillnad nu när han har halmen.

Hur ofta utsätts han för boxväggen?
Om han har något mer stimulerande att göra, kanske han väljer det?
-Jag förutsätter att han får nog med grovfoder?

Han får nog med grovfoder, har även stämt av med flera i stallet som anser att det är en bra giva för honom. Möjligt att han kan ha lite överskottsenergi då han inte tränats lika mkt de senaste 2 veckorna.. Dock inget som märks vid övrig hantering eller ridning.

Han går ut ca 8 till 17 men kan variera lite pga vädret. Hagen är kuperad och han har en kompis han trivs med. Ändå äter han även på stolparna ute..

Har börjat läsa om aspbarkspellets. Erfarenhet av detta?

Tack för svaren hittills!

Han kanske får nog med grovfoder i dina ögon men inte i hans ;)

Finns det alltid lite kvar på morgonen? Hur får de serverat i hagen?

Jag ger min häst aspbarkspellets och han tycker det är mycket gott men om det hjälper mot gnagande i hans fall kan jag inte svara på.

Han får nog med grovfoder, har även stämt av med flera i stallet som anser att det är en bra giva för honom.

Men det kan kanske ändå vara för lite för honom. Brukar han äta upp allt han får? I så fall hade jag provat med att öka grovfodret i första hand.

jag har börjat se tendenser hos min med sedan ett tag tillbaka!
jag har dock inte ridit på 6 veckor och jag tror det har med det och göra samt att han har blivit installad tidigare under kvällarna pga av den bitand kylan....
jag tror att det kan vara att han har tråkigt och vill sysselsätta sig med något som utvecklas till olater...........

Våra gör likadant sen någon vecka så nu har de fri tillgång halm samt smågranar i både box och hage. Det har hjälpt väldigt bra:) Nu har jag förmånen att kunna ta granar på egen mark men har man inte det så får man naturligtvis fråga markägaren.
Jag ska även sätta upp en lapp på byns anslagstavla att när julen är över får folk gärna lägga sina gamla julgran i hästhagen:D

Var bara noga med vilken sorts gran som slängs in, jag har för mig att det bara är "vanliga" granar som är OK medan ädelgranar (som väl inte är helt ovanliga på jul) är giftiga.

Annars är ju lövträdssly ett bra alternativ, helst asp, pil eller sälg undvik de giftiga "trädgårdssorterna" gullregn, brak- och skogsved, ek och björk.

Var bara noga med vilken sorts gran som slängs in, jag har för mig att det bara är "vanliga" granar som är OK medan ädelgranar (som väl inte är helt ovanliga på jul) är giftiga.

Annars är ju lövträdssly ett bra alternativ, helst asp, pil eller sälg undvik de giftiga "trädgårdssorterna" gullregn, brak- och skogsved, ek och björk.

Idegran är giftig.

jodå, jag vet att man ska vara försiktiga med ädelgranarna men det verkar inte vara helt kartlagt om det är bekämpningsmedlet som de sprutas med då de är känsligare än vanliga granar eller om de är giftiga ändå:confused:. Men de åker ut ur hagen för säkerhets skull. Sen vet jag iofs kaniner som glatt tuggar i sig av ädelgranarnas barr som hamnar på golvet under julgranen, de verkar ju inte må dåligt av det:grin:

De är i vilket fall som hellst inte lika giftiga som idegranar och dessa används inte tack och lov som julgranar.

Om någon vet en källa där det faktiskt står att ädelgranar är giftiga så får ni gärna skicka mig länken för jag hittar i ärlighetens namn ingen sån....

Kan de inte gå ute till kväll? 8-17 är ju inte mycket. Byta till lösdrift är evt att fundera på.

Hästar gillar käka på trä, finns det ngt i hagen att gnaga på?

KL

TS: jag skulle i vilket fall ALDRIG skriva en lapp där det är fritt fram för folk att kasta in sina julgranar i hagen, utan att du godkänt dem. be dem isåfall lämna granarna vid stallet så du åtminstånde har sett dem innan du kastar in dem.

vissa smågranar får dessutom sylvassa kvistar när hästen ätit upp granriset - skär som en kniv in i huden och de kan få otäcka skador på benen om de är såna att de kliver omkring i trädet så att säga.

Lägg in lite sly i hagen till hästen, det är det bästa denna tid på året då de blir träsugna mycket pga sysslolöshet osv.
pensla på crib halt på stolparna i hagen för att minska förstörelsen!

En gång har jag råkat ut för att en av mina hästar börjat tugga trä, då berodde det på att hon fick för lite proteiner. Vi fick ett annat foder mot vad vi hade analys för som visade sig innehålla betydligt mindre näring, när hon fick mer protein så slutade damen sitt tuggande på stolpen.

Jag måste spruta hela boxen och de speciella utvalda stolparna i hagen med antibit. Måste även har stock och halm i boxen och några träd i hagen för att bävern som bor där ska låta bli inredningen.
Han smakar på ALLT han kan få tag på!

nu vet jag inte alls om detta stämmer, men jag har hört att hästar kan börja käka trä om de har magnesium/selenbrist :confused:

Tack för alla tankar!

Ja, jag önskar att han kunde vara ute lite längre. Står kollektivt och har lyckats få en timme till (gick tidigare in 16). Han har stått på box sedan han var 7 hos förra ägaren (18 idag) och har trivts bra med det. Då var utevistelsen dock ännu kortare men mer träning då han gick som turhäst. Han får silage i hagen vid 12 tiden utspritt så han får gå å ströva lite. Dom är 2 i hagen och min valack är ranghögst och dom delar fint på sin giva.

Han lämnar inte nått grovfoder i boxen. Dock skulle det inte spela större roll om jag la in flera kilon extra, han äter tills det är slut. Dock vill jag inte att han skall gå upp för mkt i vikt. Vi har redan lite "må-bra" kilon att jobba med. :)

Ska ragga tag i lite gran till hagen, det hade jag förra året när jag nu tänker på det. (dock har jag aldrig haft "bäver" problem tidigare)

Har penslat på antibit i boxen, hängt in halm samt bytt ut silaget mot hö till kvällen som tar längre tid att äta samt lite mer volym då det är lättare. Hoppas att detta kan hjälpa.

Ska fixa lite grankvistar till boxen samt pensla antibit på stolparna i hagen..

Ska bli spännande att se om det är ngt resultat till i morgon! :)

Väldigt tacksam för era funderingar!

Jag skulle se över grovfodergivan.
Att det "ser bra ut" betyder inte att det är en bra giva för hästen. (Många tycker ju att 5 kg är lagom för islandshäst ex...)
Får den fri tillgång på halm nu så är det ju jättebra, förutsatt att den äter halmen.

Om ni inte kan träna ordentligt i ridningen så kan det vara bra att stimulera huvudet lite på dem istället.
Men det låter ju snarare som brist på saker att göra (Iom att den även gnager i hagen när den inte har mat).
Ge mer att tugga på som du redan är inne på så slutar den nog snart. :)

nu vet jag inte alls om detta stämmer, men jag har hört att hästar kan börja käka trä om de har magnesium/selenbrist :confused:

Kanske kan detta stämma, för i ett stall vet jag alla hästar utom en (som fick tillskott just av Mag/selen) käkade ved.

Jag vet inte om grankvistar är bättre än halm ur bantarsynpunkt? Jag har ingen aning om hur mkt energi de innehåller men antar att de mkt väl kan innehålla lika mkt som halm.

Jag tror fortfarande att din häst för lite grovfoder. Du får kanske ändra lite i foderstaten så att den kan tugga lite mer. Det är inte helt lätt att banta en häst.

Liknande trådar

Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 861
Senast: Skywalker
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 408
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 583
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 761
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025