Sv: Tuggar/äter på boxvägg samt stolparna i hagen
Som diskuterats i många trådar här tidigare, sverige har ett väldigt varierande landskap om hästar behövde skog att äta för att må bra så skulle skånehästarna må väldigt dåligt eller för den delen hästar i de flesta andra länder. Skog ingår inte i deras normala kost så länge de har tillgång till näringsrikt gräs (hö), att sedan vilda djur tar till skogen för att inte svälta ihjäl när de inte har tillgång till gräs handlar ju inte precis om att de måste ha det, effektivaste sättet att hålla vilt ifrån att massakera skogen vid mkt snö är att utfodra dem med hö då låter de bli skogen, det säger väl endel om att de inte äter på skogen för att de behöver det utan för att de måste för att överleva.
Det handlar inte alls om att de behöver det utan om att de inte har tillgång till att gå och beta som de brukar, de vintrar vi inte har snö har de aldrig några behov av att tugga på stolpar då går de och gnager gräs istället och rör aldrig en stolpe vilket talar sitt tydliga språk.
Börjar med att planka Alexandras inlägg rakt av (tack A
):
Samtliga mina hästar har alltid fått en bäverperiod i januari - februari. Man kan bokstavligt talat ställa klockan efter det.
Och fri tillgång och ingen snö, eller begränsad giva och en meter snö - det spelar ingen roll. I princip samma dag år efter år vaknar bävergenen, och sen avtar den samma tid år efter år.
JAG tror det är någon inprogrammerad instinkt att de 'ska' äta trä/bark nu som startar det iaf hos någon/vissa av dem, och så hänger de andra med.
Stämmer med mina och grannars erfarenheter med den justeringen att våra "bäverperioder" börjar tidigare. Alltså, träätandet har i sig
inget med snö att göra!
Även hästar har haft tillgång till grövre vegetation i tider av låg/ingen vegetering. För mig är det självklart att dom anpassar sig till gammalt gräs, rötter, buskar, träd etc. Tror du att dom alltid haft tillgång till en frodig gräsmatta, året runt?
Omställningen/anpassningen till grövre och näringsfattigare föda kommer oavsett man matar dom vilda djuren eller inte. Att dom ändå äter hösilage etc när det bjuds är väl inte konstigt? Om du tror att tillgång till hösilage innebär att dom slutar äta "skog", så stämmer det inte.
En erfarenhet är att ett stort snödjup gör hästarna mer benägna att stanna vid vissa platser och röra sig i samma upptrampade spår. Därav följer att det ätbara som finns där utsätts för deras intresse= gnag på trä. Finns inte lämplig "natur" att tillgå så blir det stängselstolparna som drabbas. Dom gånger jag inte hängt med och sågat ned och dragit fram aspar etc, så har även våra staket knaprats på.
Ska tillägga att våra hästar äter av vad naturen bjuder året runt, men trädknaprandet kommer med vintern.
Om Skånes hästar mår sämre än andra kan jag inte ha någon uppfattning om, men att hästar som inte får utlopp för sina medfödda behov gör det, står utom all tvivel. Se bara i alla trådar med hästar som har "olater".
Ska tillägga att våra hästar går på utedrift, med fri tillgång till hösilage mm.
LIA