Tuggar/äter på boxvägg samt stolparna i hagen

Sv: Tuggar/äter på boxvägg samt stolparna i hagen

Jag har haft hästar kom käkat upp boxen - de stod inne nattetid 21/22 till 07..... de hade grovfoder så det räckte, även lite halm o grankvistar....Inte hjälpte det, halmen o lite hö fanns kvar på morgonen. Mineral uträknat enligt analys så borde stämma. Boxätandet var periodvis... Funderar om kanske lite mental träning/hjärngympa kan göra nytta, lite små övningar på marken där hästen får tänka o kommunicera med sin ägare? Annars kanske kolla upp evt mineralbrist.

Här hemma flyttar in ett gäng bävrar så snart snön ligger tjock på marken, spelar ingen roll om de har hö/halm i hagen eller inte stolparna är godare när det inte går att gå och pilla efter gräs, de kan stå med en höhög bredvid sig och käka upp stolpen intill. Är så trött på dem så att jag kan spy nu när det inte finns en chans att få ner annat än möjligen plaststolpar med spets. De har allting noggrant täckt i sina foderstater så inga brister utan de tycker helt enkelt att käka stolpar är den näst bästa sysselsättningen efter att gå och beta. Fick överge bästa hagen (närmst stallet) idag finns snart inte en hel stolpe på den och att ha dem bara på plaststolpar som knappt sitter fast känns inte bra när vägarna är ren blankis om de kommer ut.
Inne är det ingen som rör något trä utan det är bristen på sysselsättning ute (dessutom väldigt djup snö i hagarna så de rör sig inte nämnvärt då de tycker det är för tungt) vi har faktiskt tvärtom fått dra ner på utetiden för ingen av dem vill vara ute särskilt många timmar och ju längre de är ute ju intensivare gnagar de på stolparna.

Hästar behöver annat än vad den heliga foderstaten erbjuder. Enligt dom själva! :)

Våra äter, förutom hösilage, även tall, en, asp samt div buskar jag inte vet namnen på. Dom ställer till viss del om sig beroende på årstid. Som rådjur, älg m fl.

Varför inte jobba med (ge dom skog) hästarna i st f mot (anti-bit m fl) dom?

LIA

Hästar behöver annat än vad den heliga foderstaten erbjuder. Enligt dom själva! :)

Våra äter, förutom hösilage, även tall, en, asp samt div buskar jag inte vet namnen på. Dom ställer till viss del om sig beroende på årstid. Som rådjur, älg m fl.

Varför inte jobba med (ge dom skog) hästarna i st f mot (anti-bit m fl) dom?

LIA

Som diskuterats i många trådar här tidigare, sverige har ett väldigt varierande landskap om hästar behövde skog att äta för att må bra så skulle skånehästarna må väldigt dåligt eller för den delen hästar i de flesta andra länder. Skog ingår inte i deras normala kost så länge de har tillgång till näringsrikt gräs (hö), att sedan vilda djur tar till skogen för att inte svälta ihjäl när de inte har tillgång till gräs handlar ju inte precis om att de måste ha det, effektivaste sättet att hålla vilt ifrån att massakera skogen vid mkt snö är att utfodra dem med hö då låter de bli skogen, det säger väl endel om att de inte äter på skogen för att de behöver det utan för att de måste för att överleva.

Det handlar inte alls om att de behöver det utan om att de inte har tillgång till att gå och beta som de brukar, de vintrar vi inte har snö har de aldrig några behov av att tugga på stolpar då går de och gnager gräs istället och rör aldrig en stolpe vilket talar sitt tydliga språk.

Senast ändrad:

Håller helt med, och tycker det är märkligt att man inte kan se sambandet. Hästar är gjorda för att beta och leta mat större delen av dygnet. I djupsnö som är motigt att röra sig i, samt noll gräs, ger det överslag och de sysselsätter sig enligt instinktens behov, och då är stolp gnag en enkel och naturlig lösning. som jag ser det är det ett överslagsbeteende som både har att göra med mindre rörelse, mindre stimuli samt mindre gräs i kombination - även om precis som du säger, de har halm och hö att tillgå.

Så fort snön blir för djup flyttar det in ett gäng bävrar i hagen.
I år var jag ändå berädd och kastade in grenar redan när frosten kom.

I dagsläget får de hö+halm+grenar+granar (rödgran) i hagen och ändå tar de gärna en tygga på stolparan!

Finns bara ett sätt att stoppa dem TRÄTJÄRA billigare än anti-bit och håller längre. Inne använder jag anti-bit men det är mest fölisen som får för sig att testa väggen ibland.

Aspbark igår i mitt kraftfoder så det hindrar dem inte.

kl. När mina hästar gick ute 7-17 så löpte de amok på mina träboxar, samt drog tänderna i gallret! Nu har jag ändrat rutinerna. De går ute 12-14 h per dag, de har fri tillgång till hösilage. Dessutom har alla hästar ett vedträ med hål o balsnöre som jag hängt upp i boxarna. Bamora är väldigt pillig o behöver stimuleras hela tiden, o hennes beteende har blivit 95% bättresen den ändringen!

Vill tillägga att jag inte dragit in på hans grovfodergiva i bantningssynpunkt. Dock vill jag inte proppa i honom då han lätt lägger på sej, vilket fetma kan leda till andra problem varken jag eller han vill ha. :) Tanken i bantningssynpunkt är mer motion, ej snåla med maten.

Har nu stämt av med slu's foderstats program och vår analys av grovfodret. Enligt dem anser de att han får en rimlig grovfodergiva för hans ålder, vikt och hur mkt han rör sej. Han har som sagt oxå halm inhängt i boxen, vilket han har ätit lite av men inte speciellt mycket ändå. Så jätte intresserad har han inte varit.. men då finns det nått att pyssla med på natten. Jag har heller inte sett honom gnaga "in action" under veckan! *hurra* Vi får se hur det artar sej. :)

Nu skall även stolparna i hagen prepareras med antibit :)

Håller helt med, och tycker det är märkligt att man inte kan se sambandet. Hästar är gjorda för att beta och leta mat större delen av dygnet. I djupsnö som är motigt att röra sig i, samt noll gräs, ger det överslag och de sysselsätter sig enligt instinktens behov, och då är stolp gnag en enkel och naturlig lösning. som jag ser det är det ett överslagsbeteende som både har att göra med mindre rörelse, mindre stimuli samt mindre gräs i kombination - även om precis som du säger, de har halm och hö att tillgå.

Håller med och kunde inte sagt det bättre själv:bow:
mönstret som beskrivs i tråden av ts,dyker upp varje vinter här när snön täcker marken och hästarna börjar gå lös på träden och stolpar.
innan snön kommer rör dom inte stolparna,utan pillar i marken efter gräs,rötter,mossa mm.

Precis samma här!
Shettisen går bärsärkargång på allt.... om jag inte går ut i skogen och hugger ner grenar och kastar in dem i hagen, för att tugga på. Hon är annars den i flocken som alltid sysselsätter sig med rötter, grenar och att leta grönt. Ser lite kul ut då de stora alltid följer henne i hasorna då hon är den absolut bästa att hitta det godaste :D

Och våra får alltid rejäl tillgång på hö och halm.... finns alltid kvar både i box och hage!

Knapplån

Det bästa botemedlet mot att få sina hagstolpar söndergnagda är att smeta på ordentligt med vanlig svart trätjära. Visst, det tar inte bort orsaken, men hästarna rör inte stolpen! Det är ju faktiskt så som nån skrev en säkerhetsfråga också att stolparna får vara ifred. Här hemma har jag fått världens värsta bäver att inte röra stolparna ute i hagen sen de vart tjärade. Ett superbra tips!

*KL*

Samtliga mina hästar har alltid fått en bäverperiod i januari - februari. Man kan bokstavligt talat ställa klockan efter det.

Och fri tillgång och ingen snö, eller begränsad giva och en meter snö - det spelar ingen roll. I princip samma dag år efter år vaknar bävergenen, och sen avtar den samma tid år efter år.

JAG tror det är någon inprogrammerad instinkt att de 'ska' äta trä/bark nu som startar det iaf hos någon/vissa av dem, och så hänger de andra med.

Dock, vet man att man ligger lågt i TS och hästen INTE varit en bäver tidigare är ju första lösningsförslaget där.

*KL*

Samtliga mina hästar har alltid fått en bäverperiod i januari - februari. Man kan bokstavligt talat ställa klockan efter det.

Och fri tillgång och ingen snö, eller begränsad giva och en meter snö - det spelar ingen roll. I princip samma dag år efter år vaknar bävergenen, och sen avtar den samma tid år efter år.

JAG tror det är någon inprogrammerad instinkt att de 'ska' äta trä/bark nu som startar det iaf hos någon/vissa av dem, och så hänger de andra med.

Dock, vet man att man ligger lågt i TS och hästen INTE varit en bäver tidigare är ju första lösningsförslaget där.

Du tror men hänvisar till att man vet.. Kan du redogöra för vem som vet och vad det finns för belägg för detta vetande??? Kan du oxå förklara vad det är du tror att du vet och vem som kan styrka att din tro är trovärdig??

"samtliga mina hästar" är väl oxå en viss tolkningsfråga liksom att man bokstavligen kan ställa klockan efter
vad TS kan leda till om man utfodrar som en bäver.

Senast ändrad:

Som diskuterats i många trådar här tidigare, sverige har ett väldigt varierande landskap om hästar behövde skog att äta för att må bra så skulle skånehästarna må väldigt dåligt eller för den delen hästar i de flesta andra länder. Skog ingår inte i deras normala kost så länge de har tillgång till näringsrikt gräs (hö), att sedan vilda djur tar till skogen för att inte svälta ihjäl när de inte har tillgång till gräs handlar ju inte precis om att de måste ha det, effektivaste sättet att hålla vilt ifrån att massakera skogen vid mkt snö är att utfodra dem med hö då låter de bli skogen, det säger väl endel om att de inte äter på skogen för att de behöver det utan för att de måste för att överleva.

Det handlar inte alls om att de behöver det utan om att de inte har tillgång till att gå och beta som de brukar, de vintrar vi inte har snö har de aldrig några behov av att tugga på stolpar då går de och gnager gräs istället och rör aldrig en stolpe vilket talar sitt tydliga språk.
Börjar med att planka Alexandras inlägg rakt av (tack A ;) ):

Stämmer med mina och grannars erfarenheter med den justeringen att våra "bäverperioder" börjar tidigare. Alltså, träätandet har i sig inget med snö att göra!

Även hästar har haft tillgång till grövre vegetation i tider av låg/ingen vegetering. För mig är det självklart att dom anpassar sig till gammalt gräs, rötter, buskar, träd etc. Tror du att dom alltid haft tillgång till en frodig gräsmatta, året runt?

Omställningen/anpassningen till grövre och näringsfattigare föda kommer oavsett man matar dom vilda djuren eller inte. Att dom ändå äter hösilage etc när det bjuds är väl inte konstigt? Om du tror att tillgång till hösilage innebär att dom slutar äta "skog", så stämmer det inte.

En erfarenhet är att ett stort snödjup gör hästarna mer benägna att stanna vid vissa platser och röra sig i samma upptrampade spår. Därav följer att det ätbara som finns där utsätts för deras intresse= gnag på trä. Finns inte lämplig "natur" att tillgå så blir det stängselstolparna som drabbas. Dom gånger jag inte hängt med och sågat ned och dragit fram aspar etc, så har även våra staket knaprats på.
Ska tillägga att våra hästar äter av vad naturen bjuder året runt, men trädknaprandet kommer med vintern.

Om Skånes hästar mår sämre än andra kan jag inte ha någon uppfattning om, men att hästar som inte får utlopp för sina medfödda behov gör det, står utom all tvivel. Se bara i alla trådar med hästar som har "olater".

Ska tillägga att våra hästar går på utedrift, med fri tillgång till hösilage mm.

LIA

Då har uppenbarligen dina hästar (och Alexandras) någon brist i sina foderstater som vi är bättre på att täcka. För mina hästar får aldrig några bäverperioder när det är barmark, vilket vi har haft många vintrar hela vintern igenom. Det rörs som sagt inte en enda stolpe så länge marken är bar och gräset framme. Så då är det nog istället så att ni behöver se över era foderstater och fundera ut vad det är för behov ni missar att täcka iom att era hästar uppenbarligen behöver något tillsatt för att täcka sina behov.

Och jodå viltet låter bli skogen när de fodras med hösilage, här nere är de mer rädda om de få skogarna som finns än vad jag kan tänka att de är uppe hos er där det finns skog överallt. Med den enorma mängden hjort som finns här som normalt livnär sig till mkt stor del på böndernas åkrar vid barmark så blir skogen hårt skadad så snart det blir för mkt snö, med hjälp av massiv utfodring på många foderplatser där de ger djuren fri tillgång på hösilage så klarar sig skogen i stort sett helt oskadd.

Och vad gäller att tamhästar skulle ställa om sig inför vintern så är det bara löjligt att tro att de om de är korrekt skötta skulle ställa om sig till att det finns dålig tillgång på mat, då har man nog misslyckats kapitalt som hästägare och bör nog se över sin hästhållning och sin utfodring.

Så brister i foderstaten skulle uppstå under några vintermånader för att sedan försvinna, trots samma utfodring av prima hösilage mm? Skulle inte tro det.
Snarare är det kanske så att våra hästar lever ett naturligare liv och därmed visar naturliga beteenden? För vad säger att det är fel att hästar vill äta trä?

Du missar helt poängen med djurens omställning.

LIA

Liknande trådar

Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 861
Senast: Skywalker
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 408
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering hej! ska försöka öra en låång historia kort. dock blev det ändå längre än vad jag trott. och jag hoppas att jag har lagt tråden rätt nu...
Svar
17
· Visningar
2 583
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 761
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025