Tuggande häst. Vad kan vara orsak?

A

Alegna

Hejsan!

Häromdagen stötte jag på en häst med ett, inte märkligt, men lite speciellt beteende. Jag fick upplysningar om att den här hästen är den lugnaste i stallet, och brukar sällan vara tvär och sur. Med de orden gick jag glatt in till hästen och hälsade på den. Det första jag då får efter hälsningen är bakåtstukna öron, och bortvänt huvud. Det slog mig senare att det var grannen som antagnligen retades med att nafsa i gallret. Men det var inte det jag ville få fram, utan att efter en stund satte hon igång och tugga i luften, tugg, tugg tugg.. Först tänkte jag att hon säkert gjorde så för att boxgrannen störde, men när han försvann fortsatte hon.

Nu har jag börjar grubbla över vad som kan vara orsaken, kanske är det nervositet och stress, hon står i ett ganska livligt stall så det skulle inte förvåna. Har nån av er stött på samma sak, och hur har hästen varit till sinnes, och hur har omgivningen varit?

Tacksam för svar

Sv: Tuggande häst. Vad kan vara orsak?

Kan så vara, men har inte stött på detta tuggande förut. När det var som ett klappande tuggande, verkade hon dock mer stressad än att visa underkastelse.

Riktigt så där bestämt tycker jag inte att man kan veta. Öht svårt att svara på så här i skrift. Vad har hästen i övrigt för uttryck? Öronen bakåt, framåt? Klapprar den ihop med tänderna eller låter det "mjukare"?

pallas_athena skrev:
nej det är underkastelse,dom tuggar för att visa att dom är lägre i rang.

Det beror på vilket sett stryker hon öronen och som hugger i luften med högt huvud är det INTE underkastelse..

Alegna skrev:
Hejsan!

Häromdagen stötte jag på en häst med ett, inte märkligt, men lite speciellt beteende. Jag fick upplysningar om att den här hästen är den lugnaste i stallet, och brukar sällan vara tvär och sur. Med de orden gick jag glatt in till hästen och hälsade på den. Det första jag då får efter hälsningen är bakåtstukna öron, och bortvänt huvud. Det slog mig senare att det var grannen som antagnligen retades med att nafsa i gallret. Men det var inte det jag ville få fram, utan att efter en stund satte hon igång och tugga i luften, tugg, tugg tugg.. Först tänkte jag att hon säkert gjorde så för att boxgrannen störde, men när han försvann fortsatte hon.

Nu har jag börjar grubbla över vad som kan vara orsaken, kanske är det nervositet och stress, hon står i ett ganska livligt stall så det skulle inte förvåna. Har nån av er stött på samma sak, och hur har hästen varit till sinnes, och hur har omgivningen varit?

Tacksam för svar

hästar tuggar i luften för att visa underkastelse.
det är fölens sätt att visa att de är små;)
detta sitter i även när fölen blivit vuxna.

nemesis skrev:
hästar tuggar i luften för att visa underkastelse.
det är fölens sätt att visa att de är små;)
detta sitter i även när fölen blivit vuxna.

la nu märke till att hästen visar aggresivt beteende samtidigt.
då är det nog tyvärr inte underkastelse det handlar om utan ett sätt för hästen att visa sin aggression.
verkar som om hästen inte riktigt vet vad han/hon ska ta sig till för att visa sin dominans, utan tuggar därför i luften. hade ett sto som gjorde så när jag hälsade på andra hästen bredvid hennes box, då tuggade hon i luften... konstiga de där hästarna...:confused: ;)

Jag tycker inte det låter som att hästen visar "underkastelse"

Men det beror på hur hästen gjorde och som ngn skrev; det beror på hur den ser ut i övrigt..
De som visar "underkastelse" ser inte arga ut.
De brukar även sjunka ner lite med huvudet/hals/nacke...
Och så tuggar de inte på ett klapprande sätt..

Beror ju helt på hur hon i övrigt betedde sig/såg ut för hon kan ju även ha problem med tänderna för då kan de också stå och tugga i luften... Men titta på hur hon ser ut i övrigt, om det ser ut som hon visar sig underlägsen eller om hon ser besvärad eller likgiltig ut.. Brukar synas ganske tydligt.

tycker det påminner allt för väl om stress... vi hade en valack på min gamla skola och till en början var han lugn och glad sen började stressen trappas upp började med att han såg sur ut , sen började han hugga sen till slut stog han och tryckte i ett hörn så får man närmade sig boxen och han högg/tuggade också i luften hela tiden. Kom där hästar som gick förbi så slängde han sig mot gallert som en ilsken vakt hund. Han såldes senare till en gammal dam där han fick sällskap av en shettis långt ute i skogen. Han tålde helt enkelt inte stressen i ett skolstall, och det är inte hälften så stressigt som en ridskola:crazy:

Jag tycker inte att man kan säga rakt på hand att det var underkastelse när man inte ens har sett hästen.
Hästen kan ha varit stressad eller irriterad? Kanske orolig över vem det var som kom in i boxen?

Det är ju ganska svårt att berätta riktigt hur de.. Hästen visade så mycket olika känslor. Jag måste understrycka att jag aldrig mött hästen tidigare, men jag har aldrig varit med om att en häst klappade sådär med tänderna. Själv kändes det inte som hon sku ha visa underkastelse för miljön var stressig och livlig, och jag tyckte hon såg mer stressad ut, och hade svårt att lokalisera allt som hände.

Öronen hade hon mest bakåt, men när jag började stryka henne i ansiktet så slog hon fram dom, men hon fortsatte tugga, och det är skarpa tuggningar, inte som när hästen tuggar på bettet, utan klapp klapp klapp.

Jag måste påpeka att hon lyfte bakbenet andra gången jag kom in, och därför gjorde hon mig lite förundrad. Dock slutade hon med tuggandet när vi kom ut från stallet och sku till ridhuset. Det styrker då att de skulle kunna vara stress det handlar om.

Typiskt ridskolehäst beteende..
Det är många som inte tycker om att det kommer in folk o borstar o har sig

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka